Sajnos nem tudom azt mondani 2015-ről, hogy kifejezetten jó év lett volna a játékok szempontjából, ugyanakkor rossznak sem nevezhető. A mögöttünk álló esztendőben szerintem csak egy kis maréknyi olyan játék jelent meg, amit tényleg érdemes volt megvenni és végigjátszani, miközben egymás után jöttek a csalódások. A reményt persze nem szabad feladni, nincs kizárva az, hogy 2016-ban egy rakás kiválóság jelenik meg, és elfeledhetünk minden bút -- összeszedtem most tíz címet, amire úgy érzem, érdemes lesz odafigyelni idén.

Dark Souls III

A FromSoftware már 1986 óta foglalkozik játékfejlesztéssel, az elmúlt években pedig számos platformra dolgoztak, különböző játékokon, az első igazi áttörést azonban a 2009-es Demon's Souls hozta, amely sikerével megalapozta a cég elkövetkezendő éveit. Azóta megjelent a szellemi folytatás, a Dark Souls első és második része, illetve az ugyanerről a tőről fakadó Bloodborne, idén pedig a Dark Souls 3-at köszönthetjük. Mijazaki Hidetaka visszatér, hogy levezényelje a legújabb részt, így biztosak lehetünk abban, hogy izgalmas, ám pokolian nehéz kihívásoknak nézhetünk elé, mindezt átdolgozott, az elődökhöz képes kissé gyorsabb harcrendszerrel és rafináltabb ellenfelekkel kiegészítve.

Dark Souls III megjelenés: 2016. április 12. / Platformok: PC, PS4, Xbox One

Deus Ex: Mankind Divided

Az Eidos Montreal kiváló munkát végezett 2011-ben azzal, hogy visszahozta a köztudatba a játékipar egyik klasszikusát, a Deus Ex-sorozatot, és habár az előzmény cseppet sem volt hibáktól mentes, ünnepelt visszatérés volt a Human Revolution megjelenése. Most itt a folytatás, a Mankind Divided, amely igyekszik tanulni az előd hibáiból. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jobban kiegyensúlyozott játékmenetet és komolyan vehető főellenségharcokat kapunk, közben marad minden, amiért a HR-t szeretni lehetett, azaz csodálatos és részletesen kidolgozott világ, érdekes szereplők és történet, na meg menő felszerelések és képességek. Mi kell még?

Deus Ex: Mankind Divided megjelenés: 2016. augusztus 23. / Platformok: PC, PS4, Xbox One

Far Cry Primal

Nem tudom, hogy kinek milyen elképzelései voltak a következő Far Cry epizóddal kapcsolatban (már ha egyáltalán volt aki tűkön ülve várt és gyártotta az elméleteket), de arra talán senki sem számított, hogy a Ubisoft alaposan visszatekeri az órát, és egyenesen az őskorba repít vissza minket. A minden eddiginél veszélyesebb vadonban az őstúlélő szerepében vághatunk bele a kalandba, vérszomjas törzsek és hasonlóképpen kegyetlen vadállatokkal szembe. Puska, kocsi és egyéb modern vívmányok itt természetesen nincsenek, de a primitív világ legjobb eszközei mind velünk tartanak, sőt, idomított állataink is lehetnek, akik hatékony segítséget nyújtanak majd a számtalan harcban.

Far Cry Primal megjelenés: 2016. február 23. - PC: 2016. március 1. / Platformok: PC, PS4, Xbox One

Hitman

2016-ban visszatér a játékvilág egyik leghíresebb bérgyilkosa, a 47-es ügynök, és teszi ezt egy jóval nyitottabb, a kreatív feladatmegoldásnak nagyobb teret adó játékban. Az egyszerűen csak Hitman névre keresztelt program új alapokra helyezi a sorozatot, aminek gerincét egy érdekes üzleti modell adja: kezdésnek három pályán, összesen hat küldetést teljesíthetünk, és ez 35 dollárért a miénk, de ha kell a további három helyszín, akkor még 30 dollárt kell fizetni -- vagy egyben megvenni az egész játékot 60 dollárt. A tartalmak júniusig érkeznek majd, garantálva ezzel azt, hogy hosszú ideig releváns maradjon a program, és ha hozzátesszük még azt is, hogy itt is jelen lesz a felhasználói Contracts mód, világossá válik, hogy az IO Interactive hosszútávra tervez, akár egy, sokáig bővítgethető platformnak is tekinthető az új Hitman. A siker persze elsősorban azon múlik, hogy maga a játék milyen lesz, de az eddig látottak alapján nincs sok okunk aggódni.

Hitman megjelenés: 2016. március 11. / Platformok: PC, PS4, Xbox One

Mirror's Edge Catalyst

Sokat kellett várni, de az EA és a DICE végre beadta a derekát, és elkészíti a sokak által várt Mirror's Edge folytatást -- illetve nem. A Catalyst nem folytatás lesz, hanem éppen ellenkezőleg, egy előzmény, amely elmeséli, hogyan lett Faith az a karakter, akit 2008-ban megismerhettünk. Erről tekintve azonban minden más téren előrelépés a program. A leglátványosabb fejlődés az, hogy a lineáris pályákat elfelejthetjük, és ezúttal már egy nagy és nyitott várost kapunk, ahol aztán a fő küldetés előregörgetése mellett számos mellékes feladatot oldhatunk meg, így a szabadfutás tényleg szabadsággal társul. Remélhetőleg a Mirror's Edge Catalyst a boltokban is jól fog teljesíteni, ha ugyanis ez is az előd sorsára jut, végérvényesen keresztet vethetünk erre az IP-re.

Mirror's Edge Catalyst megjelenés: 2016. május 26. / Platformok: PC, PS4, Xbox One

No Man's Sky

Az év talán leginkább ambiciózusabb játéka, amelyben egy egész galaxis tárul elénk, amit szabadon bejárhatunk, bolygókon landolhatunk, tanulmányozhatjuk annak élővilágát és gyűjthetjük az információt tömkelegét az ismeretlen világokról. Egyszóval, a felfedezésre építő túlélőszimulátorról van szó, amiben nem vagyunk egyetlen szigetre, földrészre vagy bolygóra kötve, hanem bárhova mehetünk a kimondhatatlanul sok planéta közül. Nem vitás, hogy óriási fába vágta a fejszéjét a Hello Games, az a csapat, amely mindösszesen 10 főt számlál, és eddig csak két, oldalnézetes játékot készítettek, a Joe Danger első és második részét. A nagy kérdés tehát az, hogy: vajon a csapat beváltja-e az ígéreteit, vagy a No Man's Sky csak egy kipukkadásra váró lufi? Ha minden igaz, idén nyáron kiderül!

No Man's Sky megjelenés: 2016. június / Platformok: PC, PS4

Rise of the Tomb Raider

Ha nagyon szigorú lennék, akkor Lara Croft legújabb kalandja nem szerepelne a listán, hiszen tavaly jelent meg, de mivel a platformok felére csak idén jut el, mégis itt a helye. Szóval, 2016-ban újabb felfedezésekre indult a bátor kincsvadász, útja pedig ezúttal a kegyetlen Szibériába vezeti. A reboot kedvelőinek jó hír, hogy ami abban tetszett, az itt is nagyjából ugyanúgy működik, ám ezúttal több és érdekesebb feladványokkal felszerelt kripta várja azt, hogy felfedjük titkaikat. Pontos dátumunk még nincs, de a jelek szerint a Rise of the Tomb Raider PC-re már januárban megjelenik, míg PS4-re az év végén.

Rise of the Tomb Raider megjelenés: 2016. eleje PC-re - 2016. vége PS4-re / Platformok: PC, PS4

The Division

A bejelentésekor még óriási várakozás (hát láttad, ahogy becsukja azt az ajtót!) övezte a Ubisoft következő nagy dobását, ám ahogy az utóbbi időben elapadtak a hírek, csökkent a The Division körüli hype, és mostanra már talán kellőképpen lenyugodtak a kedélyek ahhoz, hogy tisztafejjel nézzük meg, mit kínál a játék. A stílust tekintve egy MMOTPS-t kapunk, ami a káoszba süllyedt Amerikába, pontosabban New Yorkba repít, ahol egy különleges egység, a Strategic Homeland Division (SHD) vagy más néven, a The Division tagjaként a rejtélyes kórokozó terjedését kell megállítanunk, kideríteni, hogy kik állnak mögötte, és végső soron visszaállítani a rendet. Mindennek egy nyitott, rombolással is megfűszerezett, gyönyörű tálalásban elénk kerülő város ad otthont, ahol főleg kisebb csapatokba verődbe akciózhatunk.

The Division megjelenés: 2016. március 8. / Platformok: PC, PS4, Xbox One

Total War: Warhammer

Az akciójátékok tengerében természetesen nem szabad megfeledkezni arról, hogy 2016 tartogat pár egészen jónak ígérkező stratégiai játékot is. Ezek közül az egyik, amit ki akarok emelni, az a Creative Assembly berkeiben készülő Total War: Warhammer. Ebben a csapat szakít azzal a szokásával, hogy a történelemhez hő seregeket ad a kezünkbe, hanem fejest ugrik az egyik legnépszerűbb fantasy univerzumba, hogy orkok, törpék, emberek és miegymás véres háborúját tárja elénk. Mindez persze azt jelenti, hogy most egy darabig nem lesz történelmi Total War, de egy kis kanyar, egy kis eltérés a megszokottól, talán nem akkora baj.

Total War: Warhammer megjelenés: 2016. április 28. / Platformok: PC

XCOM 2

Ha persze túl nagy váltásnak ítéled a Creative Assembly döntését, akkor itt a Firaxis új játéka, az XCOM 2, ami pontosan az előd nyomdokaiban jár, fejleszti és bővíti annak elemeit -- de persze, itt is van azért egy kisebb csavar. A történet szerint a Földet elfoglalták az idegen lények, a zsarnoki hatalommal szemben pedig csak az XCOM maradványai küzdenek, bátor gerillaakciókban gyengítve az ellenfelet ott, ahol tudják. Ez azt jelenti, hogy ezúttal limitált készletekkel és erőforrásokkal kell dogoznunk, valamint a folyamatos támadások és a túlerő fenyegetésével is számolni kell, ez azonban még izgalmasabbá teszi a bolygónk felszabadításáért vívott háborúnkat.

XCOM 2 megjelenés: 2016. február 5. / Platformok: PC

Említés szintjén még szeretnék szót ejteni arról, hogy jövőre jön a Firewatch, az Unravel, a Day of the Tentacle Remastered, a Quantum Break és a The Witness is. És igen, tisztában vagyok vele, hogy 2016-ra datálják a Mass Effect: Andromedát, de őszintén szólva, nem hiszem, hogy 2017 előtt a kezünkben lesz a játék.

És te melyik játékot várod a legjobban idén?