Luc Besson, a francia filmipar legnagyobb neve, a nyolcvanas-kilencvenes években még jó néhány kultfilmet (Nikita, Leon, a profi, Az ötödik elem) letett az asztalra, azonban az utóbbi időben renoméja egy picit leamortizálódott. Íróként/producerként nem tudott olyan projektekben részt venni, amelyek  igazán sikeressé váltak volna. A 2002-ben bemutatott Szállító egy korrekt, de nem topkategóriás akciófilm volt, melyet főleg az európai környezet emelt ki a hasonló filmek sorából, azonban így is csak vegyes kritikákat kapott. A Szállító küldetéséből nem is a stúdió húzta a legnagyobb hasznot, hanem Jason Statham, akinek az akciókarrierjét beindította a Transporter, és azóta olyan filmekben szerepelt, mint a Halálfutam, a Feláldozhatók, vagy a Halálos Iramban legutóbbi része.

A most bemutatott Szállító: Örökség a sorozat rebootjaként akar sikert elérni, de hogy ez megtörténhet-e, akár csak a már bejelentett 5. és 6. rész, erősen kétséges. Az Örökség ugyanis ismételten csak egy korrekt film, de semmivel nem nyújt többet, mint az eredeti, 2002-es alkotás. Az Örökségben Frank Martin szerepét Ed Skrein vette át, akinek eddig egyetlen emlékezetes szerepe a Trónok Harca Daario Naharisa.

Az új Szállító története biztos nem fog díjat nyerni: a sztori 1995-ben indul, amikor a francia tengerparton a prostitúció üzemeltetését átveszik az oroszok, akiknek a hálójába keveredik egy fiatal lány, Anna (Loan Chabanol). 2010-ben Frank Martin már nem a hadsereg tagja, Audiját vezetve tartja magát a Szállító három szabályához: nincsenek kérdések és nevek, az üzlet megkötése után pedig a szerződésen nem lehet változtatni... De amikor Frank Martin apját (Ray Stevenson) elrabolják a legújabb megbízójának társai, kénytelen lesz kérdezni, melynek következtében belekeveredik egy bosszúhadjáratba.

transporter-01.jpg

A történetről többet nem írok, mert vannak benne egészen jó pillanatok, de a csekély rendezői tapasztalattal bíró Camille Delamara - aki Luc Besson korábbi produkcióiban is közreműködöttt - nem tudott sokat hozzátenni a szériához, a bosszúhadjárat elemén kívül. Az Örökség a szokott mederben folyik: a nyugodt pillanatokat pörgős akciórészek váltják, megvan a kötelező dráma (társ elvesztésének a lehetősége), sőt még a humor is szerepet kapott a filmben. Ed Skrein Frank Martinként azonban kevésbé hiteles, mint Jason Statham, bár a verekedős részeket tisztességgel megcsinálja, ő inkább modellalkat, mint kemény akciófigura. Érdekes módon Anna három társa, akik részt vesznek a lány bosszúhadjáratában jobbak, mint ő maga. Az akciórészek közül a legjobbak az autós üldözések, a film egyértelműen egy jól sikerült Audi reklám, az üldözések alatti lassítások pedig kellően látványossá teszik ezeket a jeleneteket, csak az sajnálatos, hogy a film második felére ezek is inkább eltolódnak a vicc kategóriába (jet-ski vs. autó).

Érezhetett valamit a stúdió, ugyanis a Szállító: Örökség premierjét többször is elcsúsztatta. A legelső dátum 2015. március 6. volt, ezt a EuropaCorp először júniusra, majd a végleges, mostani dátumra változtatta. Kíváncsi vagyok hogy a 30-40 milliós költségvetésből mennyit fog visszahozni, mert a 2002-es film is alig adott többet a stúdiónak, mint amennyibe az elkészítése került. A Szállító: Örökség beleilleszkedik abba az európai/francia akciófilm újhullámba, amibe például az Elrabolva is sorolható. Ed Skrein kalandja a tipikus egyszer megnézős akciófilm, a Szállító élményt jól hozza, de maradandót nem nyújt. 

5,5 - Egyszer érdemeg megnézni