Nem telik el úgy év, hogy az E3 előtt ne röppenne fel pár kósza pletyka a Valve szerepléséről, és vele együtt a Half-Life 3 áhított bejelentéséről. Bizony, a több mint tíz éve várt játék még egyáltalán nem hivatalos, a Valve utoljára a Half-Life 2 harmadik kiegészítőjét jelentette be, mint témába vágó alkotást. A roppant elmésen csak Episode 3-nak elkeresztelt részt azonban magára hagyta a csapat, Gabe Newell Valve-fejes szerint azért, mert egyszerűen eljárt felette az idő. Tehát akkor adja magát a logikus lépés, miszerint ki kell adni a teljes értékű harmadik részt, ugye?

Nem teljesen.

12 év. Ennyi idő telt el a Half-Life 2 megjelenése óta. Ez idő alatt egész gamer generációk nőttek fel, tagjaik pedig teljesen más stílusú játékokat favorizálnak. A Valve nem kell, hogy a szomszédba menjen, ha a fiatal játékosok érdeklődési körére kíváncsi: a cég istállójának jelenleg legjövedelmezőbb játéka a Dota 2 című MOBA, ami egyben korunk legtöbb pénzt összefogó esport-címe is. Ezen felül kiváló tükre a mai játékoknak: a multira koncentrál, F2P üzletmodellen nyugszik, bajnokságokat rendeznek belőle, a fejlesztése pedig nem áll le, hanem újabb és újabb frissítésekben ölt testet. Ezek sokszor a játékmenetét is átalakítják, azaz a játékosok kénytelenek folyamatosan tanulni a Dota 2-t.

És nem csak azt, hanem tulajdonképpen az összes manapság menőnek számító játékot. League of Legends, World of Warcraft (bár ez már a végét járja), SMITE, World of Tanks – mindegyik mögött óriási cégek állnak, amiknek dolgozói állandóan követik a közösség és a trendek alakulását. A többségük pedig esportként is működik, vagy legalábbis próbálkozik.

Nemrég jómagam is kilátogattam a World of Tanks varsói világbajnokságára. Bár nem voltak olyan sokan, mint egy Intel Extreme Mastersen (LoL, SC2, Hearthstone – részletekért katt ide!) vagy egy The Internationalen (Dota 2), a Wargaming.net stábja így is komoly eredményt ért el alig három év alatt, hisz nagyjából háromezer játékos szurkolta végig élőben a kétnapos versenyt, amelynek végén 150 ezer dolláros fődíj talált gazdára. Részletesebben a májusi PC Guruban számolok majd be a The Grand Finals 2016-nak nevezett bajnokságról, de annyit már most elmondhatok, hogy a rajongók lelkesedése roppant erősen hatott minden jelenlévőre, köztük rám is.

És hogy mi köze van mindennek a Half-Life 3-hoz?

Annyi, hogy a szóban forgó folytatás célközönsége nagyon összezsugorodott. A történetközpontú FPS-ek az elmúlt 12 év során kihalásnak indultak, helyüket a rövid, de intenzív kampányok, majd a kiteljesedett, bőséges online multiplayer lehetőségek vették át. Csak hogy perspektívába tegyük a piaci átalakulást: a zsáner arculatát és a legutóbbi konzolgenerációt alapjaiban megrázó és meghatározó Call of Duty 4: Modern Warfare a HL2 után három évvel jelent meg. A sorozat azóta a játékpiac legnagyobb gorillájává hízott, és számtalan követőt toborzott. Egyjátékos FPS-t gyártani már nem divat, a kevés kivétel pedig valamilyen divathullámot lovagol meg – gondolok itt most a Doomra, amivel a retrolázat szeretné megfialtatni a Bethesda (és amely játék egyébként így is sokaknak nem jön be).

Az időleges rajongáson túl a műfaji keveredés dívik még: a Far Cry-játékok, a Borderlands-sorozat, esetleg Stalkerek vagy a Dishonored, mind-mind valamilyen egyéb stílus játékelemeinek vegyítésével ér el sikereket. Sőt a szerepjátékok „elefpéesedése” is megfigyelhető: a Skyrim vagy a Fallout 3-4, noha RPG-nek tekinthetők, sokat örökölnek a lövöldözős játékoktól, az olyan mixek pedig, mint a külső nézetes The Division, már a precíz célzást is megkövetelik a játékostól.

Ezzel szemben a Half-Life 2 egy olyan korszak terméke, amikor még multi nélkül is ki lehetett adni egy 10-12 órás FPS-t, hogy aztán utólag kapjon egy Deathmatch-kiegészítőt. Ezt manapság lehetetlen eljátszani, mert a fiatalabb gamerek egyszerűen nemmel szavaznak a régimódi koncepcióra. Ráadásul a kiadók is a profitra mennek, ez pedig akkor növelhető hosszabb időn át, ha az adott termék folyamatosan bővül, változik – ezt tanulta meg nemrég az épp perben álló Rockstar Games, a GTA 5 ugyanis már nem termel annyi pénzt, mint az azzal együtt futó, mikrotranzakciókkal teletömött GTA Online.

Összefoglalva tehát, egy sima FPS-sel nem sokra menne a Valve.

Ezt minden bizonnyal a cégnél is tudják, sőt erre utaló pletykát is lehetett már hallani: állítólag a Half-Life 3 egy nyitott világú RPG-FPS hibrid lett volna, 2013 után tervezték kiadni, de a cég hektikus felépítéséből adódó szervezeti gondok, valamint a sok egyidejű projekt erőforrás-igényes volta (Steam Machine, Dota 2, Source Engine 2) szép lassan elszipkázta előle a pénzt és az embert.

Ráadásul az elvárások is nevetségesen magasra nőttek: a játékosok a Half-Life 3-tól megváltást várnak, azt hiszik, ez több lesz egy mezei videojátéknál, holott a második rész sem volt több egy, a kornak megfelelő, minőségi és szép, de új ötleteket csak nyomokban tartalmazó FPS-nél. És nem, egy levegővel teli hordó vízbe dobálása nem komoly fizikai-logikai fejtörő, sajnálom.

Ráadásul a Valve már annak idején is érezte, hogy ez a koncepció lassan elenyészik. Ezért álltak elő az epizodikus megjelenés ötletével, ami aztán szintén hamar kifulladt, mert csak a kifejezetten erre a modellre felhúzott játékműfajok (pl. a modern, Telltale-féle kalandjátékok) képesek érvényesülni benne.

Persze egy Far Cry-szerű Half-Life még működne most is, de sajnos a sztorit így is, úgy is kukázni kell, azaz a Half-Life 3 már nem szólhat Gordon és Alyx bosszúhadjáratáról. Ennek oka, hogy a HL2 már nagyon régen volt, a játékosok többségének semmit sem mond a befejezés, akiknek meg igen, azok a Valve fő írójának távozása óta gondolatban lemondhattak a kérdések megválaszolásáról.

Sokkal jobb ötlet volna tehát egy reboot: egy olyan Half-Life-játék, ami mondjuk 100 évvel az Episode 2 után veszi fel a fonalat, egy teljesen új, ez esetben már beszélő főszereplővel. A karakter RPG-szerűen vehetne fel küldetéseket a Combine-uralom alól felszabadult, de még mindig poszt-apokaliptikus jellegű Földön, miközben egy-egy quest a HL2 után elvarratlanul hagyott szálakat fűzné fel, ilyen-olyan magyarázatot adva a rejtélyes elemekre. És még akár G-Man is visszatérhetne, ő úgysem hétköznapi karakter.

Ez a játék azonban már nem a Half-Life 3 lenne – és szerintem attól ideje búcsút venniük a rajongóknak.

(A képek a Half-Life 2: Episode Three artworkjei, jórészük az elvetélt fejlesztésből szivárgott ki.)