Az első pletykák már egészen korán, 2008-ban megjelentek a következő generációs PlayStationnel kapcsolatban, ám ezek java része nem belsős információra támaszkodott, hanem találgatások voltak. Többek között felmerült olyan, hogy a PlayStation 4 egy erősebb Cell processzorral fog megjelenni, majd később azt hallottuk, hogy a Sony az Intel Larrabee architektúráját fogja használni, és még egy sor egyéb variáció is érkezett az utóbbi három évben. A kép csak 2012-ben kezdett kitisztulni, hiszen a különböző források egyre több egymást igazoló információt hoztak, az év végére pedig nagy egyetértés született az Orbis felépítését illetően.

A BELSŐ KOMPONENSEK

Az egymástól független, a géphez közel álló informátorok azt állítják, hogy a központi feldolgozó egység egy AMD típusú nyolcmagos egység lesz, ami 1,6 GHz-en ketyeg. Ez állítólag egy egyedileg felépített, az AMD Jaguar architektúrájára épülő egység, mely a jelenleg is kapható AMD Bobcat alaposan felfrissített változata. A kereskedelmi forgalomban még nem kapható új modellek 28 nm-es gyártástechnológián készülnek, s a magok egy megosztott, 1-2 MB-os másodszintű gyorsítótárat kapnak, míg a magokon belüli L1-es gyorsítótárak 32 kB-osak. Természetesen a Jaguár az elődben megtalálható valamennyi szolgáltatást (SSE4.1, SSE4.2, AES, BMI) tartalmazza, s néhány extrának (magonként loop buffer, osztómotor, optimalizálás) köszönhetően bizonyos komplex operációkat gyorsabban kezel, mindemellett pedig kevesebbet is fogyaszt, mint az elődje.

Ezt hallottuk eddig a PlayStation 4-ről

Fontos azonban tudni, hogy mindez a bolti változatra vonatkozik, s a konzolban már egy alaposan módosított modell fog szerepelni, ugyanis ha tényleg igaz a Jaguárról szóló pletyka, akkor annak is igaznak kell lennie, hogy a PlayStation 4 központi egysége két klaszterből áll. Tudniillik az alap Jaguar egyszerre csak négy magot tartalmaz egy lapkán, a nyolc mag elérése pedig minden bizonnyal komoly átalakításokat követelt meg, arról nem is beszélve, hogy a CPU valószínűleg az AMD Fusion felépítményben kap helyet a GPU társaságában.

Ezt hallottuk eddig a PlayStation 4-ről

A VGleaks január végén megszerzett információi szerint a Liverpool grafikusmag az AMD R10XX-nek, vagyis a Southern Islands architektúrának egy javított kiadása. Ez egy 800 MHz-en dolgozó, 18 Compute Unitból (ezek között 512 kb megosztott L2-es gyorsítótárat, illetve magonként valamennyi L1-es gyorsítótárat találunk), 18 textúrázóból és 8 renderelőből álló egység, ami természetesen támogatja a DirectX 11.1-ben rejlő lehetőségeket, s állítólag 1,843 teraflops teljesítményre képes, lekörözve ezzel az új Xbox szintén csak pletykált 1,2 teraflopsos sebességét.

A memória terén egy gyors GDDR5-ös egységet kapunk, mégpedig 4 GB-nyit (az EDGE szerint 8 GB-ot szeretnének a mérnökök), mely 176 GB/s-os sebességre képes -- a memóriából 512 MB-ot az operációs rendszer és annak különböző folyamatai foglalnak le. A háttértár 500 GB-os lesz, s a megjelenéskor csak egy kiszerelés lesz kapható, a játékokat pedig továbbra is egy Blu-ray olvasó fogja megenni, arról a tervéről tehát tényleg letett a Sony, hogy csak letölthető játékok jelenjenek meg a konzolra.

A PERIFÉRIÁK

Az EDGE magazin azt az információt kapta, hogy a konzol egy új kontrollert kap, ami kinézetében a DualShockra hajaz, de funkcióit tekintve túlmutat azon. A füles szerint az új periféria fő eleme egy érintésérzékeny panel lesz, ami leváltja a hagyományos Select, Start és PS gombokat, illetve várhatóan a játékmenetet is bővíteni tudná pár aprósággal, példának okán ezen, a PlayStation Vitáról kölcsönvett felületen tudnánk leporolni az adott ereklyét. Ezen felül a gamepadon egyetlen gombnyomással megoszthatjuk, hogy mivel játszunk éppen, egy játékkép vagy egy 15 perces játékmenet-videó formájában, amit a konzolunk teljesítménycsökkenés nélkül folyamatosan rögzít -- persze felülírva a korábbi anyagokat, nehogy egyhamar beteljen a merevlemez.

Ezt a szóbeszédet a hétvégén alátámasztotta két frissen előkerült kép, amin a szóban forgó periféria egy prototípusát láthatjuk, sőt új dolgokat is megtudunk ezekből. Egyrészt az egység elején valószínűleg egy hangszórónak fenntartott rácsot láthatunk, a tetején pedig egy kék lámpát, ami lehetséges, hogy a Move lehetőségeit hozza el, de az is könnyen meglehet, hogy csak a prototípus része, s a végleges változatban már nem lesz benne.

Ezt hallottuk eddig a PlayStation 4-rőlEzt hallottuk eddig a PlayStation 4-ről

Továbbá visszatérésre készülhet a PlayStation Eye, mégpedig kiegészített formában. A pletyka szerint a periféria már két 720p felbontásra képes kamerából fog állni, valamint összesen négy, 48 kHz-en üzemelő mikrofont is tartalmaz. Mindez lehetővé teszi, hogy könnyedén tudjunk videochatelni, de állítólag a kamera képes lesz automatikusan felismerni a konzolhoz kapcsolt felhasználókat is, hogy már a szobába lépéskor bejelentkezhessünk, illetve szóba került az, hogy bizonyos mértékben még a mozgásunkat is tudná követni.

A MEGJELENÉS, AZ ÁR ÉS A JÁTÉKOK

Ha minden igaz, akkor a PlayStation 4 még az idei év végén meg fog jelenni az Egyesült Államokban és Japánban, majd 2014 elején Európában is. A várható ár egy megbízható japán napilap szerint körülbelül 400 dollár lesz, ami olcsóbb, mint amennyiért a PlayStation 3-at kínálták annak idején, ám még így sem nevezhetjük egy olcsó gépnek, főleg ha azt is figyelmébe vesszük, hogy a Sony is szereti az 1 dollár=1 euró átváltást alkalmazni.

Azt még nem tudjuk, hogy mik lesznek a PlayStation 4 nyitócímei, de az már régóta nem titok, hogy több stúdió is nekiállt a következő generációs játékának. Állítólag a Sumo Digital berkeiben készül a LittleBigPlanet 3, a Quantic Dream egy bizonyos Singularityt készít, a 2K Czech fejlesztőket keres egy új, AAA-kategóriájú játékhoz, ami több mint valószínű, hogy a Mafia 3 lesz. Továbbá az a hír járja, hogy a sok késés után a Final Fantasy Versus XIII nevet változtat és PS4-re fog csak megjelenni, illetve a Thief 4-ről és a Killzone 4-ről is azt hallottunk, hogy next-genre tartanak, tehát játékokból minden bizonnyal nem lesz hiány, ráadásul a fejlesztőknek ezúttal sokkal könnyebb dolga lesz kiszolgálni a platformot. A felépítés -- ellentétben a Cell processzorral operáló PlayStation 3-mal -- jóval közelebb áll egy PC-hez, s a Sony arra ösztönzi a csapatokat, hogy minél mélyebben térképezzék fel a hardvert és annak lehetőségeit, ez pedig végeredményben innovatív és gyönyörű játékokat fog eredményezni.

Ezt hallottuk eddig a PlayStation 4-ről

És akkor arról se feledkezzünk meg, hogy a Sony kezében van a Gaikai, amivel a játékokat streamelhetjük is. Az EA mellesleg úgy véli, hogy egyik következő generációs konzol sem lesz visszafele kompatibilis, s ha ez tényleg így lesz, akkor a japánok áthidalhatnák ezt a problémát, elérhetővé téve a klasszikusokat streamelve -- feltételezve azt, hogy mostanra már eléggé széles körben elérhető és stabil a szolgáltatás.

Természetesen mindez csak egy nagy halom pletyka, amiből könnyen lehet, hogy semmi sem igaz. Ám egyik forrás sem állít olyan dolgokat, amik ne teljesülhetnének, így én személyesen úgy gondolom, hogy az itt leírtak nagy része stimmel, s csak kisebb dolgokban fog elérni a végleges konzol.