Wasteland 3, Banner Saga 3, Pillars of Eternity 2. De említhetnénk akár a Sundered és Beautiful Desolation című játékokat is, melyek ugyan nem sorozatok részei, de már bizonyított fejlesztők újabb sikeres játékai, mégis a Kickstarteren kezdik pályafutásukat (vagy más közösségi gyűjtés keretében, legyen az a Fig, saját szervezés vagy egyéb, mi ezeket a továbbiakban csupán az egyszerűbbség kedvéért "Kickstarter" és "közösségi gyűjtés" fedőnevekkel illetjük, nézzétek el nekünk). Régebbről pedig ott a Torment: Tides of Numenera, az anno a Wasteland 2-vel replülőrajtot vett inXile alkotása, akik az imént említett poszt-apokaliptikus játék harmadik részén dolgoznak. De még az Obsidian Pillars of Eternity-je is itt kezdte diadalmenetét, sőt, a Divinity: Original Sin második része is megfordult a közösségi gyűjtést lebonyolító oldalon az azt megelőző installáció elsöprő sikere ellenére is. Folytathatnánk a sort, hiszen még a System Shock remake is azon játékok táborát erősíti, melyeknek befejezéséhez a készítőjüknek minden bizonnyal futja, mégis a Kickstarteren kötnek ki. Hogy a modern magyar televíziózás legidegesítőbb reklámszereplőjét idézzem: de miért?

banner-saga-kickstarter.jpg

Kickstarter dióhéjban

Mielőtt rátérnénk Ábel kérdésének megválaszolására, pár dologgal nem árt tisztában lennünk. A Kickstarter rendszerében nem engednek át minden jelentkezőt, a cég stábja átnézi a projektet, még a különböző támogatói szintek jutalmait is, hogy mindenben megfeleljen az elvárásoknak. Ennek oka prózai, hiszen ez is egy vállalkozás és mint ilyen, pénzből él. Tehát saját, jól felfogott érdekük, hogy sikeres gyűjtéseket bonyolítsanak, hiszen csak a kezdeti kitűzött cél határidő előtti összekalapozása után vonhatnak le pénzt. Az így befolyt összeg 5%-a a Kickstarteré, és országonként változó, általában 3-5% közötti az egyes befizetések utáni banki kezelési költség, de a kisebb összegű, egy-két dolláros támogatásoknál ez utóbbi pár cent csupán, vagyis nagyjából 90% körüli az a pénz, amit a fejlesztő kézhez kap. Érdekesség, hogy az általános tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen gyűjtések időbeli korlátozása és a "mindent vagy semmit" pénzbeszedési módszer a két legnagyobb erénye a Kickstrarternek: ha egy projekt eléri a kitűzött cél negyedét, akkor az esetek túlnyomó többségében a teljes összeget sikerül összeszedni, mert mind a fejlesztő, mind a támogatók motiváltabbak abban, hogy határidőre révbe érjen a terv.

Azt is fontos megjegyezni, hogy a legtöbb esetben tulajdonképpen előrendelésről beszélünk, általában csupán az jutalmak első lépcsője nem jár kész termékkel, ez a szó szoros értelmében vett adomány. A magasabb szintek mindegyikén egy vagy több példány is markunkat ütheti, de alfa-béta hozzáférés, gyűjtői kiadások, extrák és egyéb nyalánkságok is csábítják a támogatókat.

https-2f2fd3pylr1apgoxnhcloudfrontnet2fcampaignimages2fimages2fb21218c112034aa621cf1ef86b6d33768807c9592foriginal.jpg

Pénz, pénz és még több pénz

Ahány projekt, annyi féle: a játék stílusától, összetettségétől, a fejlesztőtől, az esetlegesen már átmentett játékmotortól függően változnak a járulékos költségek. Felelős csapat azonban nem úgy vág neki egy adománygyűjtésnek, hogy pusztán abból fedezi az összes várható kiadást, túlnyomórészt külső támogató segítsége vagy saját tőke is rendelkezésre áll. Masszív siker volt a Pillars of Eternity és a Wasteland 2 is, mégis közösségi gyűjtés indult mindkettő megsegítésére. De mégis minek akkor a pénz, ha már egyszer kasszát robbantottak? A válasz többrétű, és minden esetben más lehet, lássuk a legkézenfekvőbb indokokat.

Nyilván nem kell ecsetelni, hogy egy-egy összetett játék költségei elképesztő magasságokba rúghatnak az idő előrehaladtával, és olykor több ötlete van a fejlesztőknek, mint amennyit reálisan be tudnak építeni a játékba. Ilyenkor jól jön az a plusz párszázezer, netán millió zöldhasú, amit az ilyen funkciókba bele lehet fektetni – ezek lesznek a „stretch goal" néven meghirdetett, alap gyűjtésen fölüli célok. És nem utolsó sorban egyfajta anyagi biztonsági hálónak is felfoghatjuk az még be nem forgatott összeget, hiszen az egyre bonyolódó program egyre mélyebben megbújó és potenciálisan szaporodó bugokat is eredményez(het), ezek kiirtása olykor körülményes, gyakran hosszas tesztelést igénylő folyamat.

Az előző bekezdés utolsó mondatával sejtettük, és korábban már említettük az alfa-béta hozzáférést biztosító lépcsőket is - mellyel újabb, közvetett hasznát látják a fejlesztők a közösségi gyűjtésnek. Nyilván nem tudjuk számokkal vagy felméréssel alátámasztani, de nem ördögtől való gondolat, hogy aki többet áldoz, ráadásul előre fizet egy játékért az: a) keményvonalas rajongó és b) alig várja, hogy játszhasson. És mint ilyen, kiváló alanyok is megbújnak soraikban, így a korai tesztelésben is besegítenek az alfa-béta verziók játékosai. Ahogy az angol mondja „win-win" a szituáció, a fejlesztőnek ráadásul duplán is, és akkor még nem is számoltunk a felhasználói visszajelzésekkel, melyekkel csiszolhatnak a játékmeneten is itt-ott.

Végezetül két, szorosan egymáshoz kapcsolódó hasznát is említhetjük még a közösségi gyűjtésnek. Elsőként a játék iránti érdeklődés felmérésére is kiváló a Kickstarter: a támogatók száma, felajánlásaik összegének átlaga, a teljesített „stretch goal"-ok mind árulkodnak arról, hogy megjelenéskor milyen várakozás (és elvárások) övezik majd a játékot. Az olyan stílusú játékoknak, melyeknek aranykora már régen lejárt, netán egy régi nagy név újrabemutatkozásának előzetes „piackutatásként" kiváló. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy bár a Kickstarter közvetlenül nem reklámozza a segítségükkel induló projekteket, ettől függetlenül médiafelületet és kezdeti hírverést biztosít a fejlesztőknek. Magazinok, hírportálok karolják fel az induló projekteket és mi lenne jobb a ingyen reklámnál? Az a reklám, ami potenciális vásárlókat és pénzt hoz, akár azonnal is - és a Kickstarter éppen ilyen.

wasteland-3-fig.jpg

Zárszó, avagy TL;DR

Ezzel összeszedtük mindazt, ami csak eszünkbe jutott indoklásul amellett, hogy a már bejáratott, de még mindig független fejlesztésben induló projektek miért is kezdenek gyűjtésbe: még több pénz azonnal, felhasználói visszajelzések és reklám. Természetesen örömmel fogadjuk a meglátásaitokat, és ha van még ötletetek, miért is jó ez egy fejlesztőnek, írjátok meg nekünk!