A Need for Speed-sorozat 1994 óta rendszeresen jelenik meg újabb és újabb részekkel, a több mint 20 év alatt pedig sok változást láthattuk, amiről most igyekszünk egy rövid áttekintést adni, elvégre az EA holnap jelenti be a legújabb részt, és nem árthat egy kis emlékeztető arról, honnan indult és holt tart éppen a játékipar egy legnépszerűbb szériája.

A legelső, 1994-ben megjelent rész, a The Need for Speed még egészen komoly, a realitáshoz jobban ragaszkodó játék volt, ami a patinás Road & Track magazin közreműködésével készült el, ám a folytatások már fokozatosan és nagy lépésekkel eltávolodtak a szimulátoros vonaltól az arcade kedvéért. A három évvel később, 1997-ben megjelent Need for Speed 2-t kritizálták is azért, mert könnyítéseket hozott az elődhöz képest, ám az ezt követő, rendőri üldözéseket hozó Need for Speed 3: Hot Pursuit (1998) már világossá tette, hol helyezkedik el a sorozat az autóversenyek palettáján. Ezt az irányvonalat folytatta a Need for Speed: High Stakes (1999) és a Hot Pursuit 2 (2002) is, egyedül csak a Need for Speed: Porsche 2000 (2000) nevezhető különcnek, ez ugyanis visszalépett a realizmushoz, ráadásul egyetlen gyártó termékcsaládjára koncentrált.

A sorozat életében nagy változást hozott 2003, amikor bemutatkozott az illegális versenyzések és a tuningolás egzotikus világa, ami aztán évekig meghatározó motívum is maradt. A sorban az első a Need for Speed: Underground volt, amit a közkedvelt Underground 2 (2004) követett, majd jött a már-már kultstátuszba emelkedett Need for Speed: Most Wanted (2005), aztán a Carbon (2006), a keservesen rossz rendőrös sztori, az Undercover (2008) és a free-to-play Need for Speed: World (2010), ami idén júliusban vonul be örökre a garázsba.

A csúcsot sokak szerint a Most Wanted jelentette, ami tökélyre fejlesztette az addig látottakat (nyílt világ, tuningolás, kezelés, zsaruk), de sokak kedvence az Underground-vonulat is, főleg a második rész, ami akkor elkápráztatott a városával és tömérdek lehetőségeivel. Nem véletlenül visszatérő kívánság az Underground 3.

Ebben a periódusban is volt furcsaság, a Carbon és az Undercover között ugyanis megjelent a Need for Speed: ProStreet (2007), amiben az EA Black Box realisztikusabb kezeléssel és törésmodellel próbálkozott, kevés sikerrel, valamint ott van még a Nintendo Wii és DS konzolra kiadott Need for Speed: Nitro (2009), ami egy gyerekbarát száguldozást kínált.

Az illegális versenyek népszerűségének lefutása után a váltakozó fejlesztők és ötletek időszaka köszöntött be. Elsőként a Slightly Mad Studios próbálkozott a Need for Speed: Shifttel (2009), ami nagy eltérés volt az addigiakhoz képest: pályaversenyek és szimulációs elemek jöttek, amik eléggé idegennek hatottak a közönség számára. Ezután a Criterion Games gárdája kapott lehetőséget, akik a klasszikus Need for Speed: Hot Pursuitot (2010) modernizálták és keverték azt a saját sorozatuk, a Burnout elemeivel. Ezt követte megint a Slightly Mad, amely a Need for Speed nevet elhagyó Shift 2: Unleasheddel (2011) jelentkezett, majd az Undercoverrel leszereplő EA Black Box próbálkozott a mozifilmszerű élményt kínáló Need for Speed: The Runnal (2011), amiben még futkározós QTE-jelenetek is voltak, megszakítva az egyébként nagyon rövid kampányt.

2012-ben újra a Criterion Games kapta meg a slusszkulcsot, amely ekkor az imádott Need for Speed: Most Wantedet vette kezelés alá, ám ezzel már nem ért el nagy sikereket, menet közbeni tuningolás ide vagy oda, a kormányt így átvette a Ghost Games, amely a rákövetkezendő évben a Need for Speed Rivalst tette le az asztalra. Ebben, a Hot Pursuithoz hasonlóan, rendőröket és illegális versenyzőket állítottak szembe egymással, csak sokkal jobban kidomborítva a kettő közötti harcot, a tuningolást pedig a minimumra tekerték.

Az EA 2013-ban szünetet rendelt el, hogy újult erővel egy tényleg innovatív alkotást tudjon készíteni a Ghost Games csapata, ezt az új játékot pedig holnap jelentik be. Egyelőre semmi biztosat nem tudunk, de a kedvcsináló alapján nagyon úgy néz ki, hogy visszatérünk a tuningolós érához, amit már sokan régóta szeretnénk, ám az még kérdés, hogy elégedettek lesznek-e a rajongók azzal, amit a kiadó kínálni tud. Hamarosan kiderül!

Szokásos módon egy kérdéssel zárjuk a cikket. Most arra vagyunk kíváncsiak: SZERINTED MELYIK VOLT A LEGJOBB NEED FOR SPEED? Várjuk a válaszokat!