Újrasült farkas-steak

A Tomb Raider először Sega Saturnra jelent meg, ezt a változatot követte a DOS-os és playstationös port. Bár előbbi és utóbbi kissé nehezen szerezhető be manapság, a személyi számítógépes verzió megvásárolható a GoG.com-on, így ha valaki szeretné, nosztalgiázhat vele. Fontos azonban tudni, hogy a Tomb Raider nem öregedett jól: PC-n a játék nem támogat egeret, így kénytelenek vagyunk billentyűzettel mozgatni a kamerát, illetve az is bosszantó tulajdonsága a programnak, hogy játékmenete manapság inkább idegesítő, mint agyat tornáztató. Sokan szeretnek visszagondolni a Tomb Raiderre úgy, mint örökérvényű leckére, pedig az idő megszépíti az emlékeket -- mi azt javasoljuk, hogy az újoncok inkább a PC-re, Xbox 360-ra, PlayStation 2-re, PlayStation 3-ra és PSP-re is kiadott, 2007-es Tomb Raider: Anniversary kiadást válasszák, mely a 2006-os Legend motorjával készült, hivatalos remake.

Mára a játék megkopott tehát, az általa kiváltott reakciók mellett azonban nem mehetünk el szó nélkül. Lara Croft valódi ikon lett, bárki találkozott vele, megvolt a véleménye róla. Az Eidos pedig igyekezett fokozni a rajongói zsongást, felkérték például az angol Nathalie Cook modellt, hogy személyesítse meg a karaktert, legyen Lara „hivatalos arca”. Bár Lara Croft korai ábrázolását manapság általánosan szexistának vélik, 1996-ban a játékvilág még annyira sem volt érett, mint ma, így a szaksajtó lelkendezett az erős női karakter láttán. Az IGN (amit szintén 1996-ban alapítottak) szerint a Tomb Raider megmutatta, hogy mennyi mindenre lehet képes egy nő, a Time újságírója, Kristina Dell pedig a pisztolyos régészlányt nevezte meg az első „videojátékos szexszimbólumként”. A Core, kihasználva a karakter erotikus jellemzőit, egy sor pikáns képet tett közzé Laráról, a folytatásokban pedig még tovább lökték a hősnőt a soft-pornóhoz vezető úton. Elterjedt ráadásul, hogy létezik egy kód, aminek segítségével Lara meztelenre vetkőztethető, sőt, amikor a Croft-villában barangolunk és beugrunk a medencébe, Miss Croft meg is jegyzi, hogy nedvesek a ruhái, le kéne vennie őket. A legendát sokszor cáfolták, majd megerősítették, a GameTrailers.com Pop-Fiction című, videojátékokkal kapcsolatos mítoszokra vadászó műsora azonban végleg elkaszálta a sztorit. Persze ez nem jelenti azt, hogy a játékosok feladták: vagy ezer olyan mod készült a különböző Tomb Raider-játékokhoz, melyek használatával Larát pucérra lehet vetkőztetni. Hát igen, ezt nevezzük rajongói kreativitásnak...

Tomb Raider - Lara Croft, pucéran

Aranyláz után

Toby Gard a Tomb Raider megjelenését követően elhagyta a Core-t, hogy megvalósítsa álomprojektjét, a végül nagyon sokat késő és hatalmasat bukó Galleont. 2006-ban tért vissza Larához, mikor is a Crystal Dynamicsszel tető alá hozta a Tomb Raider: Legendet, mely szerinte az egyetlen kánoni folytatás az első rész óta. Az új, nemrég debütált Tomb Raiderre a Crystal Dynamics szerint azért volt szükség, mert a régi karakter és franchise már nem volt alkalmas a bővítésre. Ez egyébként igaz; egy gigamellű szexbábuval el lehetett szórakozni a ’90-es években, de most, 2013-ban a játékosoknak már több kell. Kidolgozott, személyiséggel megáldott hősökre vágynak, az új Lara pedig megadja ezt nekik. Ha kíváncsiak vagytok, hogy sikerült a játék a PC Guru szerint, a friss, márciusi szám hatoldalas tesztjét nektek találták ki. Amennyiben viszont siratjátok a „régi Larát”, kárpótoljon benneteket a tudat, hogy a sok-sok játék, amiben szerepelt, még mindig kapható így vagy úgy, sosem késő tehát a nosztalgiázáshoz.

1 2