Amikor az ember azzal szembesül, hogy sorra jönnek ki az első napi javítások, ömlenek a DLC-k, halomban állnak a mikrotranzakciók, nem úgy néznek ki a játékok, ahogy azokat bemutatják, akkor a pesszimizmus a felszínre tör, és szomorúan konstatálja: haldoklik a játékipar. A kérdésem csak ennyi: biztos vagy benne? Ahány szereplő, annyi gondolat és igazolás. A kiadók a kalózkodásban látják az ipar végét, a kalózok a DRM-ben, a játékosok pedig sok egyéb mellett az olykor gusztustalan kiadói gyakorlatban, és ezzel a kör be is zárult, amelynek közepén a legnagyobb katyvasz nyakig érő tengerében próbálnak a fejlesztők fennmaradni.
Nagy vonalakban
Kezdjük a kör elején, képzeletben tegyük fel a kérdést a kiadóknak: Ha tényleg ilyen rossz a helyzet, hogy lehet az, hogy az eladások évről évre rekordokat döntögetnek? Vagy az, hogy kapásból három expót tudok mondani (E3, Tokyo Game Show, Gamescom), ami a játékokra fókuszál, míg „régen” (tudjátok, amikor még minden jobb volt™) csak az E3 adatott meg? És akkor még nem is beszéltünk a még mindig növekvő mobilpiacról, vagy a lassan, de a jövőben biztosan elérhető kínai szegmensről. Mindennek tetejébe a VR csak most indul és mindenki próbálgatja a szárnyait, igaz még vannak legyőzendő akadályok, de a technológia pár éven belül minden bizonnyal kiforrja magát, még tovább bővítve a lehetőségeket. És azért az a jövőre vonatkozó, valamivel több, mint száz milliárd dolláros, nyolc százalékos piaci növekedés sem éppen csekélyke, szóval a kiadók részéről a kalózkodás nevetséges kifogás. És ha már itt tartunk, a szerzői jogokat megsértő csapatok inkább velejárói, semmint alakítói az iparnak, a Denuvo-t övező vergődés nyomán is csak annyi derült ki, hogy az eladások köszönik szépen, jól vannak, legrosszabb esetben legföljebb ugyanannyi fogy a védelemmel ellátott játékokból. Jó bornak nem kell cégér, ami meg rossz az védelemmel vagy nélküle, de bukásra van ítélve.
Komoly a kórkép, tényleg döglődik szegény. Ja, várj...
Testközelből
Erre ti, a játékosok mondhatjátok, hogy a számok hiába jók, ha a játékok mind egy kaptafára készülnek, nincs újítás, nyakig vannak hibákkal, már nincs évente annyi említésre méltó játék, és a többi. Nem, nem vitatom el, hogy ez a benyomás ne lenne jogos egyes esetekben, csupán arra kérek mindenkit, hogy gondolkozzon el, amikor ilyen szélsőséges kijelentésekre vetemedik, hogy mi indokolja azt.
Ha eleve csak és kizárólag a legújabb, csilli-villi, rommá reklámozott és agyonhajszolt AAA-kategóriás játékokban gondolkozol, akkor ne lepődj meg, ha pofára esés a vége. Ha meg egy sorozat folytatására vársz, akkor főleg benne van a pakliban, hogy csupán egyszerű „újrázás” lesz az egész. Ha már eleget csalódtál, akkor rá fogsz jönni, hogy nem csak a nagy kiadók által megtámogatott játékokból áll a világ, ott vannak a független, külsős kiadóval nem rendelkező (azaz independent, vagyis indie) fejlesztők alkotásai. Érdemes körülnézni, mert évről évre egyre több merész ötlet, a játékoknak, mint médiumnak a kitágítását elősegítő mű születik, amelyek kezdik elmosni a művészet és a játékok közt húzódó határvonalat. Nem, nem csak „pixelgrafikás szarok” és „száz forintos gagyik” vannak köztük, és a legtöbb esetben nem is hemzsegnek a hibáktól. Egy valamire való indie stúdió nem engedheti meg magának azt a luxust és azt a költségvetést, hogy ne tudja piacképesen kiadni a játékát, azzal jó hírnevét és vele együtt a létét kockáztatja. Ugyanakkor muszáj újítania, egyedi ötlettel előállnia, ha ki akar tűnni a tömegből. Ez bizony olykor olyan jól sikerül, hogy egy egész sor utánzatot vagy egy műfaj fellendülését, újra divatba kerülését hozza maga után, elég csak az Amnesiát említeni. Szintén erre a lapra tartozik a közösségi finanszírozással elinduló projektek egész sora, amiknek olyan hiánypótló alkotások köszönhetők mint a Wasteland 2, a Superhot, vagy a már második részével készülődő Divinity: Original Sin.
A hiba nem az Ön készülékében van
Belülről
Felmerül tehát a kérdés, hogy ha van piac, van kínálat, és alternatívák egész tárháza áll rendelkezésre, akkor mégis mi a haragos fityfenéért gondolja bárki is azt, hogy haldoklik a játékipar? A probléma szerintem elsősorban a fejekben, illetve az elvárásokban keresendő. Ha valaki példának okáért csak a grandiózus szerepjátékokkal játszik, vagy élből elutasítja a pixelgrafikát, legföljebb annyit jelenthet ki, hogy nincs elég játék, ami megfelelne az ízlésemnek. Ezzel együtt jár, hogy vannak évek, amikor egy-egy zsáner tarol, aztán egy darabig semmi, de ez sem a piac végét jelenti, csak azt, hogy más irányba tolódik a tendencia. A leglátványosabb aktuális példa erre a túlélő- és horrorjátékok reneszánsza. Évekig keresve is alig lehetett találni értelmes alkotást, most meg zsákszámra érkeznek. Ja, hogy ezek közül neked csak egy vagy kettő tetszik? Akkor sem a játékipar haldoklik, hanem az elvárásaidnak nem felel meg a kínálat, de legalább van miből választani, holott előtte volt össze-vissza a Resident Evil és az Alone in the Dark, éveken át.
3. ábra
Mielőtt virtuálisan széttép, felkoncol, vagy jobb esetben csak elküld az anyámba a felháborodott olvasók hada, le kell szögeznem: nem, nincs baj azzal, hogy egyik vagy a másik műfajt preferálod. Nem, nincs baj azzal sem, hogy vannak elvárásaid. Sőt azzal sincs baj, ha a futószalagon érkező, tényleges újítást alig, vagy egyáltalán nem tartalmazó játékoktól már hánynod kell. De a Te jól felfogott érdeked kéne legyen, hogy ha tényleg fontos neked ez a hobbi, akkor a másokra mutogatás helyett (mint például a haldoklik a játékipar™) meg a nosztalgia rózsaszín ködöt generáló szemüvegének (3. ábra) gyakori alkalmazása helyett megtanuljál nyitott fejjel és szemmel járni, és időről-időre kipróbálni egy-egy új műfajt, akár független stúdiótól.
-2 player missions
-akármilyen szar, ha battlefront még csak névben is, az nálam kötelező
Idei két játék Battlefield 1 (amit már megvettem, sőt előrendeltem), a másik pedig a Dishonored 2. (de ez lehet akciósan veszem meg).
A többi játékot pedig ami érdekel le fogom tölteni! Lehet kövezni, de úgyse fogom a felét se kijátszani, mert vagy játszhatatlan lesz, vagy unalmas, vagy egyszerűen rossz!
Az összes Assassin's Creed megvan! Kivéve a Unity és a Syndicate! Az Unityvel még nem játszottam, a Syndicate-tel pedig összesen 6-10 óra között játszhattam! Unalmassá vált számomra a történet meg nem volt izgalmas!
Szóval ami számomra érték megveszem!
Szerintem nem haldoklik a játékipar, hanem igénytelenné válik! De megvesszük, mert kell nekünk. Kell a szórakozás, a kikapcsolódás! Igaz többet töltünk a mérgelődéssel, a fagyásokkal, és a töltésekkel
Ha azt nézzük ez más termékere is igaz nem csak a játékokra!
Idei két játék Battlefield 1 (amit már megvettem, sőt előrendeltem), a másik pedig a Dishonored 2. (de ez lehet akciósan veszem meg).
A többi játékot pedig ami érdekel le fogom tölteni! Lehet kövezni, de úgyse fogom a felét se kijátszani, mert vagy játszhatatlan lesz, vagy unalmas, vagy egyszerűen rossz!
Az összes Assassin's Creed megvan! Kivéve a Unity és a Syndicate! Az Unityvel még nem játszottam, a Syndicate-tel pedig összesen 6-10 óra között játszhattam! Unalmassá vált számomra a történet meg nem volt izgalmas!
Szóval ami számomra érték megveszem!
Szerintem nem haldoklik a játékipar, hanem igénytelenné válik! De megvesszük, mert kell nekünk. Kell a szórakozás, a kikapcsolódás! Igaz többet töltünk a mérgelődéssel, a fagyásokkal, és a töltésekkel
Ha azt nézzük ez más termékere is igaz nem csak a játékokra!
Változik a világ, a piac is alkalmazkodik: van itt nekünk minden jóság : technológiai fejlődés, szélesebb közönség becélzása / profit-maximalizálás, elszállt fejlesztési költségek, marketing túlértékelődése...
Mit ad isten, rájöttek a kiadók, hogy reklámmal sokkal eredményesebben tudnak értékesíteni és ez által túltolják a szekeret, mert hát kell a pénz... Így történhet meg, hogy például egy iszonyat sikeres, tartalmas játék esetében, mint például a Witcher 3, több ment el marketingre, mint magára a játék létrehozására... :)
Mindezek mellett ma is el lehet adni egy Fallout2-öt 800 ezer példányban fanatikusoknak de sosem fogja elérni egy F3 vagy Vegas 3-4 milliós vagy az F4 5-6 milliós eladásait csak Steamen kizárólag PC-re !!! ( ... és akkor nem is beszéltünk egy Skyrim 15+, GTA5 8+, Witcher3 10+ millás PC-s eladásairól... :) Persze az más kérdés, hogy mennyibe került a terméket előállítani és hosszú-távon mennyire lenne nyereséges szöveges kalandjátékokat gyártani ?! :)
Az indie fejlesztőkkel meg az a gondom, hogy a legrosszabb dolog ami történhetett a piacon az az, hogy boldog-boldogtalan hozzáfér mindenféle enginhez és minden tehetségtelen barbár "játékot" gyárt. Régen amikor neked kellett mindent megcsinálni vagy ki kellett a terméknek termelnie az engine amúgy igen borsós árát, akkor volt egy természetes szelekció és ez nagyon jót tett a piacnak.
Szóval ami ma van az nagy mértékben köszönhető az epicnek és az unitinak és nem jó értelemben. Régen ez szakma volt, tanulni kellett, érteni kellett hozzá, ma bármilyen barom felbüföghet egy "shower your dad"-et Steamre... Hát köszönjük szépen... :(((
Változik a világ, a piac is alkalmazkodik: van itt nekünk minden jóság : technológiai fejlődés, szélesebb közönség becélzása / profit-maximalizálás, elszállt fejlesztési költségek, marketing túlértékelődése...
Mit ad isten, rájöttek a kiadók, hogy reklámmal sokkal eredményesebben tudnak értékesíteni és ez által túltolják a szekeret, mert hát kell a pénz... Így történhet meg, hogy például egy iszonyat sikeres, tartalmas játék esetében, mint például a Witcher 3, több ment el marketingre, mint magára a játék létrehozására... :)
Mindezek mellett ma is el lehet adni egy Fallout2-öt 800 ezer példányban fanatikusoknak de sosem fogja elérni egy F3 vagy Vegas 3-4 milliós vagy az F4 5-6 milliós eladásait csak Steamen kizárólag PC-re !!! ( ... és akkor nem is beszéltünk egy Skyrim 15+, GTA5 8+, Witcher3 10+ millás PC-s eladásairól... :) Persze az más kérdés, hogy mennyibe került a terméket előállítani és hosszú-távon mennyire lenne nyereséges szöveges kalandjátékokat gyártani ?! :)
Az indie fejlesztőkkel meg az a gondom, hogy a legrosszabb dolog ami történhetett a piacon az az, hogy boldog-boldogtalan hozzáfér mindenféle enginhez és minden tehetségtelen barbár "játékot" gyárt. Régen amikor neked kellett mindent megcsinálni vagy ki kellett a terméknek termelnie az engine amúgy igen borsós árát, akkor volt egy természetes szelekció és ez nagyon jót tett a piacnak.
Szóval ami ma van az nagy mértékben köszönhető az epicnek és az unitinak és nem jó értelemben. Régen ez szakma volt, tanulni kellett, érteni kellett hozzá, ma bármilyen barom felbüföghet egy "shower your dad"-et Steamre... Hát köszönjük szépen... :(((
Azt nem mondanám, hogy az ötletekből hiány van, mert sok ötlet születik, hogy ha az indie szegmenst nézi meg az ember, mert ezek az emberek és kis cégek főleg azért újítanak, mert azzal több esélyük van arra, hogy pénzt keressenek és a játékaikat megvegyék, de nekik a legtöbb esetben csak egy lövésük van, mert saját pénzből pénzelik a játékaik fejlesztését, vagyis nem olyan rózsás a dolog az ő esetükben. Nem írnám őket le, hogy csak vackokat tudnak előállítani, az viszont tagadhatatlan tény, hogy se képességben se emberállományban nem képesek harcolni a nagy cégekkel, csak úgy, hogy ha lelkesek és a szívük lelkük beleteszik a játékaikba és összefognak egymással, vagyis alkotnak egy egy kisebb céget. A lelkesedés sokszor eredményez jó eredményeket és kiemelkedő sikereket pl "Dust, Project Eternity, Ocolus" stb. A jó ötleteket meg felkarolják, ha látnak bennük potenciált, de ezeket ritkán veszik észre, mivel az indie cégeknek a legnagyobb problémáik közé tartozik, hogy nem tudják a terméküket megfelelően menedzselni, eladni, hirdetni, mivel a marketing sok pénzt felemészt és emellett nekik kéne még kiadni a terméket is, ami szintén sok pénzt visz el.
Vannak persze olyanok, akik a gyors meggazdagodás mellett teszik le a voksukat és kiadnak egy olyan állapotot, ami jó esetben is csak béta, de utána már nem foglalkoznak vele, ha összeszedték a pénzt vele. Ezek is vannak, csak a legtöbb emberben ez marad meg és ez a többiek hírét is leviszi sajnos, ezzel is csak rontva a nem túl nagy esélyeiket.
Hogy ha a régi időkre nézünk, akkor meg a nosztalgia faktor jön elő az emberből, nem mondanám, hogy minden jobb volt, mert akkor a technológia korlátolt volt és sok ötletet nem tudtak olyan szépen és jól kivitelezni, mint azt a mai technológiákkal tudnak. Régebben annyival volt csak másabb a történet, hogy inkább szeretetből-örömszerzésből próbáltak játékot csinálni és akkor az volt a jó, aki sok fan-t tudott magának szerezni és híresen jók voltak a játékai. Mostanra már a költségek is magasabbak egy játék elkészítésénél. Össze se lehet hasonlítani egy text-based (szöveg alapú) játék fejlesztési idejét és költségeit egy full 3ds marha részletes és sok gigás játék költségeivel. Részben ezért is ment lejjebb az igényesség, mert rájöttek arra, hogy hiába csinálnak réteg játékokat, hogy ha azok nem kelnek el kellő mennyiségben, meg hogy a kiadásuk macerás és nincs garancia rá, hogy az bárkit is lekössön (növekedett a piac), ezért mentek rá a biztos receptekre és próbálják meg évről évre kiaknázni az új látványt. Ez inkább a játékos társadalmat minősíti le, hogy az igényességük ilyen, mert hiába csinál egy indie fejlesztő jó játékot, ha azt gagyinak bélyegzik meg a külleme és a technikai képességei miatt, mert ezt egy AAA-s fejlesztő cég simán oda-vissza kenterbe veri. A nagy cégeknél nagy a bukás lehetősége, ha a terméküket nem jól időzítik és nem jó a reklámja, azt nem hoznám föl hibának, hogy a játék hibákkal jelenik meg, mert a játékok mérete is lényegesen nagyobb és több hiba bújhat meg benne, ráadásul a kiadók a menetrendeket nem tudják nagy méretekben kitolni, mivel az nekik plusz ráfizetés és ők is azért pénzelnek fejlesztőket, hogy abból pénzt lássanak.
A jó játékok receptjeire ott vannak a példák évről évre, meg ha visszanéztek régi címekre is sok olyat találtok, ami mai szintre felhozva simán sláger lenne, csak annak idején nem hozták ki a potenciált belőle, vagy már lefutotta az idejét. Vannak olyan játékok, amik még az idő múlása után is élnek virulnak (Runescape, Everquest, Civ2) csak pár példa.
Szóval a kérdésre a válasz, hogy az ipar nem haldoklik, csak másabb szokásokat vesz fel, hogy a bővülését tudja finanszírozni. Az indieknek meg arra van szükségük, hogy a játékuk eljusson sok emberhez és jobb legyen a kommunikáció fejlesztő és vásárló között.
Én öregedtem ki a játékokból, vagy a játékok színvonala csökkent le arra a szintre, hogy mindent megunok 1 óra után? A válasz talán az is-is lenne.
Első nekifutásra azt mondtam volna, hogy én öregedtem ki, már a nagyobb célokra kéne koncentrálnom, és lehet ezért unom a játékokat. Aztán eszembe jutottak az olyan játékok, mint a Mass Effect, a Witcher, a Telltale interaktív filmjei. Ekkor kezdett bennem motoszkálni a gondolat, hogy a játékipar is ludas lehet a dologban, mert egy régimódi platform játék, egy régi típusú rpg, mint a Golden Sun, vagy egy kiváló történettel ellátott program ugyanúgy letud kötni, mint gyerekként.
Igazából sok tényező együttesen teszi rosszabbá a mai játékipart, mint a régit. A dlc-k, az eltúlzott árak, a sok indieförtelem, a 20 féle drm, és még lehetne sorolni. Pedig a technológiának köszönhetően jobb és tartalmasabb játékoknak kéne készülni, mint 10-20 évvel ezelőtt. Ezzel szemben az általam emlegetett Golden Sun jobban néz ki, mint a sok mai indie csoda, és a szerény 7 megás méretével lealázza a mai piac 95%-át a 25 órás játékidejével. Azért ezen szerintem el kéne gondolkozni.
Idei két játék Battlefield 1 (amit már megvettem, sőt előrendeltem), a másik pedig a Dishonored 2. (de ez lehet akciósan veszem meg).
A többi játékot pedig ami érdekel le fogom tölteni! Lehet kövezni, de úgyse fogom a felét se kijátszani, mert vagy játszhatatlan lesz, vagy unalmas, vagy egyszerűen rossz!
Az összes Assassin's Creed megvan! Kivéve a Unity és a Syndicate! Az Unityvel még nem játszottam, a Syndicate-tel pedig összesen 6-10 óra között játszhattam! Unalmassá vált számomra a történet meg nem volt izgalmas!
Szóval ami számomra érték megveszem!
Szerintem nem haldoklik a játékipar, hanem igénytelenné válik! De megvesszük, mert kell nekünk. Kell a szórakozás, a kikapcsolódás! Igaz többet töltünk a mérgelődéssel, a fagyásokkal, és a töltésekkel
Ha azt nézzük ez más termékere is igaz nem csak a játékokra!
Még akkor sem ha olyan magas elvárásaid alakulnának ki egy játékkal kapcsolatban, hogy azt fusson, és ne fagyjon le. Vagy hogy benne legyen az a tartalom amit a videókban, és a bullshot képekben látsz.
És nem kell örömködnöd mert a Watchdogs máris aranylemezen van, holott még azt sem tudni mi esz benne.
Ha a pék azt mondja megjelentet egy új pogácsát amiben a kedvenc tölteléked lesz, elő rendelsz belőle?