Doom, The Division, Overwatch, XCOM 2… A nagy neveket mindenki ismeri, sokan kapásból tudják, melyik mikor és mire jelenik meg. Na de mi van a kisebb, független fejlesztők játékaival? A Top 5 rovat legújabb cikkében öt olyan játékot szedtem össze, amik mögött nincsenek hatalmas stúdiók kiapadhatatlan pénztárcával (és szoros határidőkkel…), nem bírnak több száz fős stábbal, mégis ígéretesnek tűnnek, s lehet, hogy jobban fogunk ezekkel szórakozni, mint az AAA-kategória idei képviselőivel.

5. Strafe

A Strafe kicsit kakukktojás, mert egyáltalán nem biztos, hogy idén megjelenik. A készítők maguk 2016 végére, 2017 elejére lőtték be, de mivel egy faék egyszerűségű játékról van szó, mi se legyünk borúlátóak. A Strafe ugyanis a Final Doom, a Duke Nukem 3D és a Quake örököse akar lenni. Anno egy olyan reklámvideóval mutatkozott be, amely simán elment volna egy gore mozi trailerének is, ezzel felpezsdítve a nosztalgiára vágyók érdeklődését. Aztán a lelkesedés visszaesett körülötte, túl lassúnak, túl kezdetlegesnek tűnt, ám a pre-alfa változat megjelenése jól meglökte a Kickstarteres kampányt, aminek hála elkészülhet ez a múltidéző FPS.

Mivel a Strafe 1996-ot akarja rövid időre visszahozni, senki se számítson erős történetre, inkább csak ennyire: nagy katona megy kinyírni gonosz szörnyeket. Amire viszont nagyon-nagyon számíthatunk, az vér, sok vér és még több vér, s ez a sok vér pár ezer tonna ólom és robbanás okozta csonkolás közepette fog a pályák különböző pontjaira fröccsenni.

Strafe megjelenés: 2016 vége, 2017 eleje / Platformok: PC

4. The Witness

A listán szereplő játékok közül a legkonkrétabb és legkorábbi megjelenéssel Jonathan Blow, a Braid készítőjének második alkotása, a The Witness bír. A Myst-sorozatra hajazó játékban egy rejtélyes, az említett Braid helyszínénél tízszer nagyobb szigeten kell 667 háromdimenziós feladványt megoldanunk – a maximalisták egy időre le lesznek foglalva.

A fejtörők nehézségükben igen változatosaknak ígérkeznek, például a legnehezebb szinte megoldhatatlan – Blow szerint mindössze a játékosok egy százaléka fogja önerőből megfejteni ezt a feladványt. Persze nem kell minden feladatot megoldanunk, egy átlagos játékos 20-25 óra alatt teljesítheti majd a programot, de aki ki akarja azt maxolni, az jobb, ha szabaddá tesz magának úgy 70-100 órát.

The Witness megjelenés: 2016. január 26. / Platformok: PC, PS4, iOS

3. Adr1ft

Az Adr1ft Adam Orth játéka, azé az emberé, aki anno szimplán lehülyézte azokat, akiknek nem tetszett az Xbox One kezdeti netfüggősége, ezért jól kirúgták a Microsofttól. Bánkódnia viszont nem kellett, hamar alapított egy stúdiót, a Three One Zerót és nekilátott kis csapatával összehozni egy kicsiny játékot.

Szó szerint kicsi, hiszen alig négy órát fog felölelni (és 20-30 dollárba kerül majd) ez a Gravitáció című filmre igencsak emlékeztető alkotás. A koncepció mindössze annyi, hogy űrhajósunkkal le kell jutnunk egy megrongálódott űrállomásról, miközben kiderítjük, mi a fene történt. Egyszerű, ám látványos megvalósítással – márpedig igencsak annak tűnik, ráadásul VR támogatást kap – és megfelelő hangulattal még nagyszerű játék is lehet.

Adr1ft megjelenés: 2016. március / Platformok: PC, PS4, Xbox One

2. Hellblade

A Ninja Theory egy ambiciózus és kreatív csapat – szeretnének minimális költségvetésből összehozni egy AAA-kategóriás indie játékot. Ez lenne a Hellblade, amit különleges hangulattal, erős, karakterközpontú történettel és szamuráj-jellegű harcrendszerrel akarnak kiemelni a TPS-ek szürke tömegéből. Lassan haladnak, hiszen kevesen dolgoznak rajta, és céljuk érdekében nem gazdálkodnak több tíz millió dollárból, éppen ezért sok dolgot maguknak kell megoldaniuk.

A kardozós-szörnyes Hellblade fejlesztése remekül nyomon követhető a Ninja Theory által rendszeresen kiadott fejlesztői naplók által. Ezeknek hála úgyszólván minden lépést láthatunk, a motion capture home made változatának megvalósításától kezdve a kelta és a viking mitológiára épülő világ kialakításán át a főhősnő, Senua megszületéséig.

Hellblade megjelenés: 2016 / Platformok: PC, PS4

1. No Man’s Sky

Míg a Star Citizen folyton éhes szörnyként nyeli a dollármilliókat a végelláthatatlan fejlesztés során, addig a Hello Games semmivel sem kisebb ambícióval hozza el nekünk idén júniusban a No Man’s Sky-t, anélkül, hogy kirabolná a fél játékközösséget. Ennek a játéknak tulajdonképpen ez az alapkoncepciója: minden gyerek szeretne egy űrhajót, amivel bejárhatja az univerzumot.

Ennek szellemében a No Man’s Sky ezt nyújtja: egy folyamatosan változó galaxisban csatangolhatunk a saját űrhajónkkal, felfedezve különböző bolygók különféle flóráját és faunáját. Mert biza itt simán leszállhatunk az utunkba eső bolygókra, de ez csak egy része a játéknak.

A No Man’s Sky ugyanis műfaját tekintve MMO, amiben a játékosok a szabad repkedés mellett kereskedhetnek, harcolhatnak (az űrben és a felszínen egyaránt) és gazdagodhatnak meg vagy éppen válhatnak kalózok áldozatává – vagy lesznek ők a kalózok. A játék tulajdonképpen egy megelevenedett űropera világa is lehetne, ahol a lehetőségek tárháza konvergál a végtelen felé. Ha még ehhez hozzávesszük, hogy igencsak szép játékról van szó és akár VR-támogatást is kaphat, nos… Azt hiszem, kijelenthetem: 2016 legígéretesebb indie játéka a No Man’s Sky.

No Man's Sky megjelenés: 2016. június / Platformok: PC, PS4

Íme hát a lista azokról az indie játékokról, amikre érdemes lesz odafigyelni. Hogy beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket, az egyelőre jó kérdés. A No Man’s Sky-nál még mindig megvan annak az esélye, hogy egy szép nagy lufi, ami ki fog pukkanni. A Hellblade is megbukhat még azon, hogy AAA-kategóriásnak harangozták be, úgyhogy más szemmel fogunk ránézni, mint a többi indie játékra. Az Adr1ft talán csak egyszeri élményt fog nyújtani, a The Witness megbotolhat a fejtörőivel, a Strafe meg lehet, hogy képtelen lesz azt a nosztalgiafaktort hozni, ami megmentené az öncélú vérengzés bélyegétől, arról nem beszélve, hogy ami jó volt 1996-ban, az nagyon hamar unalmassá válhat 2016-ban.

Ráadásul rengeteg más játék is maradt, ami bár a listára nem fért fel, azért még érdemes megemlíteni. Ilyen a víz alá kalauzoló ABZU, a nyílt világú, puzzle-központú Rime, az 1960-as Oroszországba kalauzoló, klónokat felvonultató The Tomorrow Children, a Firewatch című kalandjáték, amiben egy tűztorony őrének bőrébe bújhatunk, vagy éppen a nagyszerű RPG folytatása, a Banner Saga 2

Ti melyik 2016-ra datált indie játékokat várjátok?