Nem nevezhető ritka jelenségnek a videojátékos bizniszben, hogy egy-egy kiadó túlságosan is nagy médiafelhajtást generál valamelyik produkciója köré, ami persze az eladásoknak általában jót tesz, a vásárlók lelkivilágának már kevésbé, hiszen a túlzó elvárások gyakran torkolnak csalódottságba a végső termék kipróbálását követően.

A következő listán megpróbáltam összeszedni, hogy az idei esztendőben mely játékok azok, amik körül túlságosan nagy hájp alakult ki, és emiatt igencsak kétséges, hogy végül be tudják-e váltani a játékosok és a rajongók reményeit. Lássuk!

5. Tom Clancy’s The Division

Hamarosan kiderül, hogy a Ubisoft gondozásában érkező nyitott világú, csapat-orinetált online shooter valóban felnő-e az elvárásokhoz, hiszen a jövő héten rajtoló bétatesztet követően már sok minden eldől ezzel kapcsolatban. Az kétségtelen, hogy a 2013-as E3 során bejelentett programot hatalmas várakozás előzi (előzte?) meg, az első demók szemkápráztató grafikája, és a szabadon bejárható, káoszba borult New York városát online szerveződő csapatokban megtisztító alvó ügynökök izgalmas története sokakat felvillanyozott, pláne, hogy a fejlesztést végző Ubisoft Massive még RPG elemekkel is nyakon öntötte az egész koncepciót. Azonban az utóbbi időben szaporodnak a gyanús jelek, melyek óvatosságra intenek. Az új gameplay-felvételeken már jól látszik, hogy a játék grafikája közel sem lesz olyan csiszolt, mint a csili-vili demókban, kiderült, hogy az akciónak helyt adó terület csupán 12 négyzetkilométer, és persze kereskedni sem fogunk tudni a felesleges tárgyainkkal és fegyvereinkkel, legalábbis a premier napján biztos nem.

Úgy tűnik, hogy mintha maga a Ubisoft is azon ügyködne, hogy egy kicsit megfékezze a korábban elszabadított hájpvonatot, nehogy az egész végül egy a Watch Dogshoz hasonlatos katasztrófába torkoljon. De persze azért nem nagyon, hiszen éppen tegnap tette közzé a játék mellé forgatott, látványos és akciódús minifilmet, a The Division: Agent Originst, hogy meg ne feledkezzünk a márciusban debütáló programról.

4. The Last Guardian

A kizárólag PlayStation 4 konzolokra érkező érzelmes kaland egy picit kilóg a listánkról, hiszen anélkül kap hatalmas médiafigyelmet, hogy a Sony akárcsak a kisujját is megmozdítaná ez ügyben. A 2007 óta fejlesztés alatt lévő játék pontosan titokzatossága miatt került a figyelem középpontjába: a Team Ico még 2007-ben állt neki a program fejlesztésének PS3 masinákra, a 2009-es E3-on pedig már egy demóval jelentkeztek, amiről utólag kiderült, hogy csak egy ügyes trükk volt. A csapat ugyanis komoly technikai problémákba ütközött Ueda Fumito elképzeléseinek megvalósítása közben, így a bemutatót felvételről közvetítették, a grafikáját kicsinosították, a sebességét pedig felgyorsították, hogy élvezetes legyen. Ezután hosszú évekig nem hallottunk a projektről, amit a Sony szíve szerint lefújt volna, ám a rajongók rendületlen érdeklődése miatt, úgy döntött a cég, hogy megpróbálja gatyába rázni a The Last Guardiant. Több belső fejlesztőcéget és a PS4 tervezőjét, Mark Cernyt is bevonták a munkába, és úgy tűnik, hogy a program új platformra költözésével sikerült úrrá lenni a nehézségeken. A tavaly E3 óta persze megint nagy a csönd az idénre ígért játékkal kapcsolatban, melyben egy kisfiú és egy hatalmas, szárnyakkal megáldott lény kalandjait élhetjük majd át.

De hogy ne lankadjon az érdeklődés, azért egy-egy ügyes médiatrükköt megenged magának a Sony. A 2015-ös Tokyo Game Show előtt például mindenkit beetettek azzal, hogy a The Last Guardian ott lesz a kiállításon, de persze később kiderült, hogy nem maga a játék, hanem csak egy két emelet magas Trico szobor.

3. Final Fantasy XV

Ha lehet ezt mondani, akkor a Hajime Tabata felügyelete mellett készülő akció-RPG, még a The Last Guardiannál is nehézkesebb fejlesztési utat járt be, hiszen csaknem tíz esztendeje készül. Ennek ellenére óriási várakozás előzi meg programot, melynek pontos megjelenési dátumát ugyan még nem tudjuk, de azt igen, hogy idén biztosan a boltok polcaira kerül, méghozzá a sorozat eddigi hagyományaival szakítva, világpremier formájában. A Final Fantasy 15 fantasztikusnak ígérkezik, nagyban a direkt hozzá fejlesztett Luminous grafikus motornak köszönhetően, melynek elképesztő techdemója alaposan felkorbácsolta az elvárásokat a játék látványvilágával kapcsolatban. Az eddig közzétett trailereken bemutatott szabadon bejárható, sőt, beautókázható, élő-lélegző növényi és állat(szörny?)világgal bíró játéktér, a dinamikus harcrendszer, illetőleg a Final Fantasy Type-0 HD mellé csomagolt demó, az Episode Duscae teljesen lázba hozta a videojátékos közösséget, és nem csak a sorozat rajongóit. Tabata és csapata mindeközben kéjes lassúsággal csepegteti az információkat, és látszólag ugyanilyen élvezettel halogatják a premierdátum kitűzésének ceremóniáját is. Ezek után az a minimum, hogy egy fantasztikus alkotás kerül ki a kezeik közül.

2. Star Citizen

Hát persze, hogy a Wing Commander atyjának, Chris Robertsnek a játékmonstruma is felkerült a listára, de hát hogy ne került volna, hiszen a rajongók maguk dobtak össze több mint 100 millió dollárt csakhogy valóra válhassanak a szakember elképzelései egy videojáték formájában. Az űrszimulátornak titulált Star Citizen pedig nem ígér keveset, hiszen lesz benne hollywoodi szárgárdával (Mark Hamill, Gary Oldman, Andy Serkis, Gillian Anderson, Ben Mendelsohn, és Mark Strong) forgatott egyszemélyes kampány, grandiózus űrcsaták, realisztikus űrhajószimuláció, FPS-modul Star Marine néven, és még ki tudja mi minden. A Cloud Imperium Games-en elképesztő a teher, hiszen ahogyan már említettem, a Star Citizen nem egy nagy kiadó, hanem rajongók pénzéből formálódik, és ha idén végre elkészül a program a maga pompájában, akkor hatalmasat kell durrannia ahhoz, hogy a támogatók ne dörömböljenek a stúdió ajtaján a támogatásra szánt összeget visszakövetelve. Hamarosan kiderül, hogy a Star Citizen tényleg a valaha készült egyik legnagyobb videojátékos vállalkozás, vagy egy borzalmasan drága blöff, de azért az nagyon biztató, hogy rengeteg csúszást követően Roberts-ék végre elérhetővé tették az összes modult a támogatók számára a tavalyi év végén.

1. No Man’s Sky

Bizony, egy független stúdió fejlesztésében készülő cím körül is hatalmas felhajtás alakulhat ki, pláne, ha a Sony még fel is karolja a projektet. A PC-re és PS4-re készülő programmal kapcsolatban (mely a tervek szerint júniusban jelenik meg) a fejlesztő Hello Games csapata nem fukarkodik a jelzőkkel és a hangzatos ígéretekkel: procedurálisan generált univerzum, szinte végtelen nagyságú játéktér, 18 trillió felfedezhető bolygóból álló világ, változatos életformákkal benépesített planéták, űrharc, kereskedés, megosztható közösségi élmények. Egy szó, mint száz, a No Man's Sky tényleg ambiciózus programnak tűnik, és az eddigi videók és bemutatók alapján mutatkozik rá némi esély, hogy meg is felel majd a felfokozott elvárásoknak. Sean Murray, a Hello Games kreatív igazgatója annyit mondott ezzel kapcsolatban, hogy minden egyes anyagon, amit eddig láthattunk a játékból ő maga kezelte a kontrollert, így szó sem lehet félrevezetésről, vagy túlzó ígéretekről. Ugyanakkor azt is elárulta, hogy hiába kereste meg őket több stúdió, hogy további összegeket pumpáljanak a No Man’s Sky-ba, ő rendre visszautasította az ajánlatokat az óriási elvárások miatt, viszont azt a játékot el tudják készíteni, amire eredetileg vállalkoztak. És hogy a játék körül kialakult hájpról mi a véleménye? "A rajongók a játékkal kapcsolatos saját álmaikat vetítik rá arra, amin mi dolgozunk. De lehet, hogy éppen ez a hájp természete: átmeneti vágyakozás, ami aztán sosem teljesülhet be?" Reméljük nem lesz igaza Murraynek, és a csillagközi kalandozás tényleg azt nyújtja majd, amit várunk tőle.

Persze akadnak még a fentiek mellett is olyan játékok idén, amit a szokásosnál nagyobb figyelem kísér, ilyen például a Nathan Drake utolsó kalandjának ígérkező, többször elhalasztott Uncharted 4: A Thief's End, a Földet megszálló idegen lények elleni küzdelmet megörökítő XCOM 2, a Mega Man szellemi örökösének tartott, és folyamatosan késő Mighty No. 9, vagy éppen a színpompás lövölde, az Overwatch.

Szerinted mi fog idén belepusztulni a túl nagy hájpba?