Gears of War, God of War, Splinter Cell, csak néhány cím, melyben a főszereplők erős és rettenthetetlen férfiak, akik tudatosan ölnek, hogy elérjék a céljukat. A fejlesztők a játékok 90 százalékában férfiakat tesznek meg főszereplőnek, és ha mellettük felbukkan egy-egy nő, akkor általában az ő szerepük másodlagos a történet szempontjából. Azonban ha egy-egy stúdió veszi a bátorságot, hogy egy lányt/nőt tegyen meg főhős(nő)nek, akkor abból kisebbfajta csodák jöhetnek ki. Alább egy szubjektív listát olvashattok, melyben a játéktörténelem legjobb lány főszereplőit elemzem.

5. Zoe Castillo (Dreamfall: The Longest Journey)

Ragnar Tornquist The Longest Journey című programja minden idők egyik legszebb (és talán legnehezebb) kalandjátéka, melynek közvetlen folytatása, a Dreamfall: The Longest Journey az eredeti játék után hét évvel jelent meg. Bár mindkét játék helyszíne ugyanaz (a varázslat vezérelte Arcadia, és a technológia vezette Stark), a Dreamfall új főszereplőt mutatott be: Zoe Castillót. A lány 2219-ben, Casablancában tengeti unalmas napjait. Semmi más nem érdekli, mint a fogyókúrás és a szórakoztató hírek, ráadásul az édesapjával is csak azért beszélget, hogy kedvesnek tűnjön. Nem egy szimpatikus karakter, az edzője is megjegyzi, hogy Zoe kissé motiválatlan, akire azonban nagy tettek várnak... A nagy tettek ideje pedig akkor érkezik el, amikor Zoe legjobb barátja, az újságíró Reza egy oknyomozás során eltűnik. Zoe elindul, hogy felkutassa barátját, és ez alatt meg is változik: felelős lánnyá válik, aki sok negatív dolgot is elkövet, hogy elérje célját. Bár a Dreamfall: The Longest Journey-nek szomorú vége van, sokat tanít is: hogy fontos az ember önmagában való hite, és az önzetlen segítség.

Zoe karaktere azonban sok játékosnak nem tetszett, hiszen az eseményeket naplójában sokkal hivatalosabb stílusban kommentálja, mint ahogy azt April tette. Tény, hogy April Ryan közvetlen személyisége szerethetőbb volt, de a Dreamfall kezdete és befejezése magyarázatul szolgálhat erre a stílusra. Szerintetek?

4. Jade (Beyond Good & Evil)

Mai napig az Ubisoft egyik legjobb játéka a Beyond Good & Evil, mely bár óriási anyagi bukás lett, azoknak, akik kipróbálták ezt a különleges kalandot, örök emlékké vált. Jade, Pey'J és Double H története igazi nagybetűs AKCIÓ-KALAND, mely során Jade egy olyan összeesküvésre bukkan, mely egész világát fenyegeti. Jade természetesen szerettei megmentése miatt vállalkozik a veszélyes útra, melynek során nem a botja (dai-bo), hanem a fényképezőgépe lesz a legveszélyesebb fegyvere, amivel bizonyítékokat gyűjt, és leleplezi a kormányzó és az Alpha Sections összeesküvését.

A játéknak ez a része tette igazán egyedivé Michel Ancel programját, mely tökéletesen elegyíti a hagyományost és a modernt, ráadásul számtalan kulturális-, politikai- és média-utalást tartalmaz, melyeket a figyelmes játékosok könnyen észrevehettek. Jade olyan karakter, akivel a fiatalok és az idősebbek is azonosulhatnak. A rajongók a mai napig várnak a Beyond Good & Evil folytatására, melyet Ancel eredetileg is trilógiának álmodott meg. Bár a játék szökőévenként egyszer feltűnik, legutóbb a 2013-as E3-on, a készülő második rész igazi vaporware-ré vált. Az első rész legutolsó jelenete, mely a stáblista után jelent meg, egyértelmű utalást tartalmazott egy esetleges folytatásra, melynek hivatalos bejelentése/megjelenése lassan időszerű lenne, hiszen a Beyond Good & Evil óta 12 hosszú év telt el...

3. Kate Walker (Syberia 1-2)

A dobogó legalsó fokára Kate Walker került. Hogy miért? A Microids 2002-ben megjelent kalandjátéka egy csodálatos, földrészeken átívelő utazás története, mely alatt a főhős komoly jellemváltozáson is keresztülmegy. Kate Walker a New York-i Marson & Marson ügyvédi iroda alkalmazottja, aki azért érkezik a francia alpokbeli Valadilene-be, hogy az Universal Toy Company számára megvásárolja a nagy hagyományokkal rendelkező Voralberg automaton gyárat. A gond csak az, hogy a gyár tulajdonosa halott, és kiderül, hogy létezik egy örökös, aki évtizedekkel ezelőtt eltűnt... A feladat tehát adott, meg kell találni Hans Voralberget. Innen, ebből a kis faluból indul az utazás, melynek során Kate Walker először csak kényszerűségből, pusztán főnökének engedelmeskedve követi a különc feltaláló nyomait, azonban szép lassan megváltoznak az indítékai.

Ahogy Kate Walker egyre többet tud meg az örökösről, annál kíváncsibb lesz arra az emberre, aki valamilyen módon mindenkinek az életét megváltoztatta, akivel csak találkozott, miközben gyermekkori álmainak tárgyát, a mamutokat kutatta. Hans Voralberg felkutatása személyes üggyé válik Kate Walker számára. Az élethűséghez az is nagyon sokat hozzátesz, hogy az ügyvédnő nem egyedül van útja során. Családtagjai, ismerősei hívják őt telefonon, de a velük való kapcsolata is megváltozik. A főnökének ellentmond, barátnőjével, Oliviával való kapcsolata megromlik, ahogy vőlegényével is, aki nem látja be, hogy miért fontos menyasszonya számára ez a munka, és csak a saját érdekét lesi, hogy miért nincs vele Kate. A lány arra is rájön, hogy nem az számít, hogy hány dolláros ruhát hord az ember, hanem, hogy milyen cselekedeteket hajt végre... A Syberia utolsó jelenete pedig az egyik legmeghatóbb befejezés, ami valaha készült egy játéknak!

2. Ellie (The Last of Us)

A bevezetőben azt írtam, hogy a legtöbb játék az erős férfiak terepe, és ez a The Last of Usban is így van. Ugyanakkor egy ilyen listán mégis kötelező Ellie-nek szerepelnie. Egyrészt mert a játék egy nagyon fontos fejezetében őt irányíthatjuk, és a játékhoz megjelent DLC-nek (Left Behind) szintén ő a főszereplője, másrészt mert személyisége olyan érdekes karakterré teszi, hogy érdemes azt egy picit elemezni.

Ellie a világ összeomlása után született, gyermekkoráról csak annyit lehet tudni, hogy egy bostoni bentlakásos katonai iskolában cseperedett fel, ahol kapcsolatba került a Szentjánosbogarakkal, az emberiség feltámadását hirdető csoporttal. Így találkozik Ellie Joellal, aki azt a feladatot kapja egy a Szentjánosbogarak csoportjába tartozó nőtől, Marlene-tól, hogy csempéssze ki a kislányt Bostonból.

A The Last of Us elején a főszereplő Joel és Ellie viszonya közel sem felhőtlen. Joel még mindig őrzi elveszett lányának, Sarahnak emlékét, és a kis Ellie-ben csak egy ráerőszakolt feladatot lát. Ahogy útjuk során egyre jobban és jobban megismerik egymást, átalakul a viszonyuk. Joel saját lányaként kezd tekinteni Ellie-re, akit mindenáron meg kell védenie, ahogy azt nem tudta megtenni Sarah-val. Még akkor is, ha Ellie megmentése az emberiség végső pusztulását jelenti (erről Chocho kollégám írt a The Last of Us elemzése című cikkében).

Ellie személyisége ráadásul pont olyan, mint egy valódi tinilányé: érdeklődik a letűnt világ dolgai iránt, képregényeket gyűjt, cukkolja Joelt, és gondolkodás nélkül bemutat, ha valaki olyat tesz vele, ami nem tetszik neki. Kemény harcos, aki gondolkodás nélkül segít Joelnak, ha a helyzet megkívánja, ugyanakkor esendő is: Daviddel való kalandját nehezen tudja megemészteni. Viselkedése végig reális, hihető marad az egész játék folyamán, és ez teszi a játéktörténelem egyik legszínesebb női karakterévé.

1. Jodie Holmes (Beyond: Two Souls)

A Heavy Rain után rengetegen várták a Quantic Dream következő játékát, mely közel sem kapott olyan jó értékelést, mint az origamis sorozatgyilkos története. Való igaz, hogy a Beyond: Two Souls játékmenete egyszerűsödött a Heavy Rainhez képest, és a döntéseknek nem voltak valós következményei – valószínűleg ez okozhatta a 2013-ban megjelent játék vegyes értékeléseit. Én magam Quantic Dreames tapasztalatok és előzetes elvárások nélkül kezdtem neki a Beyond: Two Soulsnak, amit pedig kaptam, egy fantasztikus, szívszorító pillanatokkal teli történet volt. Véleményem szerint David Cage tudatosan alkotta meg így a játékot, mellyel a célja az volt, hogy a játékos elgondolkodjon azokon a kérdéseken, melyeket ez az interaktív film felvet.

Jodie Holmes nem egy átlagos gyermek. Születése óta összeköttetésben áll egy láthatatlan entitással, mely őt védelmezi, szinte sebezhetetlenné teszi, azonban Aiden, ahogy az entitást hívják, részben önálló akarattal rendelkezik. A kislány számára ez persze hatalmas teher, mert ő szeretne normális gyerek lenni: a történet során kiderül, hogy nevelőszülei félnek tőle, kortársai pedig gúnyolják, boszorkánynak csúfolják. A kislányt gyermekkorától kezdve kísérleti nyúlként használják, és már fiatalon besorozzák a hadseregbe, hogy a katonaság így használja ki az Aidenben rejlő lehetőségeket. A sztori rengeteg olyan erkölcsi/morális kérdést vet fel, melyeket napokig lehet gondolkodni. Megengedhető-e egy gyermek katonai célokra való felhasználása? Mi és hogyan mozgatja a hatalmi viszonyokat? Miért kell biztosítani a normális gyermekkort? Hogyan válthat ki egy tragikus esemény olyan megszállottságot, mely évekkel később valakit a saját gyermekének tartott lány ellen fordít? Miért fontos a jó szó, az együttérzés, amikor az ember teljesen egyedül van a világban?

A Beyond: Two Souls egy fantasztikus játék, egy érzelmi hullámvasút, mely mindenkinek erősen ajánlott. Nem mindennapi történet, nem mindennapi kérdésekkel, Ellen Page fantasztikus játékával. Kötelező program!

Ti melyik női karaktert helyeznétek egy ilyen listára? Írjátok meg!