Talán a három alapító, Perry Chen, Yancey Strickler, és Charles Adler sem gondolta volna, hogy ekkora sikerré válik a Kickstarter, mikor 2009 áprilisában útjára indították a közösségi finanszírozás Mekkájává váló szolgáltatást. Pedig a Kickstarter az lett, a videojátékok szempontjából pedig egyenest a független produkciók táptalajává vált, de ma már a nagyobb címek esetén sem ciki közösségi pénzből fejleszteni, lásd például a Sony által is finanszírozott Shenmue 3 esetét. Persze még nem ritka, ha egy-egy projekt bebukik, vagy a sikeres kampány ellenére sem tudják végigvinni tervüket a fejlesztők, de a mai napon már rengeteg kiváló, Kickstarteres segítséggel megvalósult játékkal tölthetjük el drága szabadidőnket. A lista összeállítása ismételten nehéz volt, de megpróbáltuk sorrendbe állítani a legjobb, Kickstarteres finanszírozással létrejött videojátékok ötös fogatát.    

5. Broken Age

Tim Schafer (portrénkat itt olvashatjátok az úriemberről) elragadó meséjével nyitjuk a sort, mely a legendás point-and-click kalandjátékairól híres fejlesztő első ilyen műfajú játéka az 1998-as Grim Fandango óta. A Monkey Island, vagy éppen a Day of the Tentacle címek még mindig jól csenghettek sokak számára, hiszen amikor Schafer és csapata, a Double Fine Productions 2012 februárjában Kickstarterre vitte az akkor még Double Fine Adventure néven futó ötletét a remélt 400.000 dollár helyett (ami 9 óra alatt összegyűlt) majdnem 3.5 millió dollár folyt be a gyűjtésből. Ezzel még most is az egyik legnagyobb közösségi finanszírozású projektnek számít a Broken Age, és nem mellesleg megmutatta, hogy a Kickstarter igenis komoly alternatívát nyújthat a kisebb fejlesztők számára a hagyományos fejlesztői-kiadói modell mellett.

A Microsoft Windows, OS X, Linux, Ouya, iOS, Android, PS4, PlayStation Vita platformokra megjelent sokrétű és Schaferre jellemző humorral tálalt interaktív mesében két fiatal, a népe által emberáldozatra szánt Vella, és az egy űrhajón raboskodó Shay izgalmas kalandjait követhetjük nyomon. A szereplőknek igazi sztárok (Elijah Wood, Masasa Moyo, Wil Wheaton, Jack Black) adták hangjukat, a látvány pazar, és bár a logikai fejtörők lehettek volna nehezebbek is, azért a Broken Age által nyújtott élmény így is maradandó.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

4. Shovel Knight

A mindössze hat munkatársat számláló Yacht Club Games első játéka a nagybetűs „NES-hangulatot” csempészte vissza a képernyőkre az Ásós Lovag kalandjával. A gyönyörű pixelgrafikával és dallamos chiptune muzsikával készült 2D-s platformer többek közt a Castlevania, a Mega Man, és a Zelda-játékokat idézi meg modern köntösben, melynek természetesen a néhol brutális nehézségű pályák is velejáróját képezik. 2013 márciusában a játék bejelentésével egyszerre startolt el a Kickstarter-kampány, melyen 75.000 dollárt szerettek volna a készítők összegyűjteni, ám a számláló végül 311.502 dolláron ált meg. Többszöri halasztást követően végül 2014. június 26-án jelent meg a Shovel Knight Windows PC-kre, valamint Nintendo 3DS és Wii U masinákra, hogy azután szinte minden lehetséges platformon (Mac, Linux, PS3, PS4, PS Vita, Xbox One, Amazon Fire TV) meghódítsa közönségét.

Bár az október végén debütáló dobozos változatok körül problémák adódtak, főként az Xbox One-os korong elkészülte kétséges, a játékot nem csupán a szőrős szívű kritikusok magasztalták, hiszen idén június 30-án már 700.000 példányt kapkodtak el belőle a kellemes nosztalgiára vágyók, ráadásul a Yacht Club Games már tárgyal a japán piacon való megjelenésről is. A rendhagyó fegyverét forgató pixellovag népszerűségét pedig tovább fokozhatják az olyan tartalmas és ingyenesen kiegészítők, mint a szeptemberi Plague of Shadows DLC, amiben a gonosz Plague Knighttal indulhatunk a leghatalmasabb bájital, a Serum Supernus hozzávalóinak összegyűjtésére, vagy éppen a Wii U és 3DS változatokhoz készült, november 27-én megjelenő Shovel Knight amiibo figura.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

3. Pillars of Eternity

Az 1990-es években lecsengő Baldur`s Gate és Icewind Dale-sorozatok hatalmas űrt hagytak a hardcore szerepjátékra vágyó játékosok lelkében, és örömteli, hogy a többek közt a Fallout: New Vegas-t, a Neverwinter Nights 2-t, vagy éppen a South Park: The Stick of Truth-t jegyző Obsidian Entertainment is erre a megállapításra jutott. Így hát 2012-ben Kickstarterre bocsájtották az akkor még Project Eternity néven futó új IP-jüket, a lelkes közösség pedig több mint 4 millió dollárral járult hozzá a végül Pillars of Eternity néven debütált program megalkotásához. Az egykori Black Isle-veteránokból alakult Obsidian pedig ha már egyszer megkapta a lehetőséget, akkor bebizonyította, hogy nagyon érti a műfajt, és sikerült egy izgalmas, kiadói kompromisszumok (pl. bizonyos faji, szexuális és kulturális témák tiltása) nélküli világot megalkotni programjukhoz. A D&D játékokból rengeteget merítő Pillarsban valós idejű és bármikor megállítható, komoly stratégiai érzéket követelő harcrendszerrel felszerelkezve vághatunk neki Eora izometrikus nézetű világának megannyi kaszt közül választva, hogy felderítsük, miként segíthetünk a lélek nélkül született gyermekek átkának megtörésében.

A 2014. március 26-án Windowsra, Mac-re és Linuxra egyaránt megjelenő alkotást nem csak a kritikusok méltatták, hanem a játékosok is nagyon szerették, mely méltó modernkori inkarnációjává tudott válni inspirálóinak. Augusztus végén ráadásul megjelent a The White March névre keresztelt kiegészítő első része, ami nem csak új történetszállal, hanem magasabb szintlimittel, új társakkal, képességekkel, valamint egy teljesen új bejárható birodalommal bővíti a Pillars of Eternity világát. Talán mondani sem kell, de már erősen gondolkodnak a folytatáson az Obsidian munkatársai.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Elite: Dangerous

A Kickstarteres videojátékos projektekre általában inkább az eredeti ötletek, az egyedi megvalósítási formák, és a személyesebb, intimebb hangvétel jellemző, semmint a nagyratörő, ambiciózus elképzelések. Persze utóbbiakra is akad példa, elég csak az Elite: Dangerous című űrszimulátorra gondolni, melyben egy a Tejút rendszer alapján mintázott, hatalmas galaxisban repkedhetünk, kereskedhetünk, harcolhatunk kedvünkre csillaghajónk fedélzetén. A játék atyja, David Braben azután döntött a Kickstarter mellett, hogy hosszú ideig nem talált megfelelő kiadót ötletéhez. A 2012 decemberében indított kalapozás meghozta a várt eredményt, a több mint 25 ezer támogató 1.578.316 fontot adott össze a programhoz, így a Frontier Developments fejlesztői nekivághattak saját elképzeléseik megvalósításának.

2014. december 16-án meg is jelent a játék Windowsos PC-kre, mely nyitott befejezésével, a játékosok tettei által befolyásolt történeti elemeivel, és a rengeteg változatos elfoglaltságot kínáló univerzumával nyűgözte le a sci-fi rajongók hadát. Hogy Brabenék jól döntöttek, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy idén májusban megjelent a program Mac-es változata, majd október 6-án Xbox One konzolokon is debütált az Elite: Dangerous, a Microsofttal kötött exkluzivitási szerződés lejártát követőn pedig a PS4-es átirat is elkészülhet. Eddig összesen több mint 500.000 példány fogyott az Elite: Dangerous-ből, ami 22 millió dollárt hozott a Frontier számlájára, ezt pedig a bolygók felszínén való landolást, illetve az azokon való bányászást, kutatást lehetővé tevő 60 dolláros kiegészítő-sorozat, az Horizons még tovább növelhet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

1. Divinity: Original Sin

Az első helyet méltán foglalhatja el a Divinity: Original Sin, mely nem csak minőségét, hanem fogadtatását tekintve is kiemelkedően sikeresnek bizonyult, ám az igazi sikertörténet még csak a játék megjelenését követően vette kezdetét. De ne szaladjunk ennyire előre, minden ott kezdődött, hogy a Larian Studios alapítója Swen Vincke, a fejébe vette, hogy egy igazi old school multiplayer cRPG-t készít. Mivel a megkeresett kiadóknak nem igazán fűlött a foga hozzá, a szakember úgy döntött, hogy Kickstarter-kampányt indít 2013 márciusában a játék finanszírozásának megoldásához, melyen a kitűzött 400.000 dollár helyett annak két és félszeresét sikerült összeszedni. A Divinity-sorozat előzményeit feldolgozó, körökre osztott harcrendszerrel és eredeti történettel felvértezett programon a Kickstarteres játékokra sok esetben jellemző bárdolatlan megoldások egyáltalán nem érhetők tetten, profi módon összerakott program került ki a Larian Studios műhelyéből, akik persze nem kezdők a szakmában olyan címekkel a hátuk mögött, mint a Divine Divinity vagy a Divinity: Dragon Commander.

A játékosok imádták, az Original Sin gyorsan a stúdió leggyorsabban fogyó címévé lépett elő megjelenését követően, a Larian pedig most addig üti a vasat, amíg az még meleg. Október 27-én debütál, a Divinity: Original Sin Enhanced Edition, mely a játékot átdolgozott grafikával, osztott képernyős és online kooperatív játékmóddal, újrakevert és kibővített szinkronnal, új küldetésekkel, átalakított harc- és craftrendszerrel, valamint kontroller-támogatással kínálja újgenerációs konzolokon. És ha ez nem volna elegendő az eredeti program PC-s változatával bírók mindezt ajándékba kapják a stúdiótól. A Larian ezt követően sem pihen, hiszen már a folytatás, a Divinity: Original Sin 2 sikeres Kickstarteres kampányán is túl vannak idő közben, amely során 2 millió dollárt dobtak össze a nagylelkű rajongók. Erre szokták mondani, hogy "ha egy üzlet beindul"...

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Top 5-ből rengeteg remek program maradt ki ezúttal is, példának okáért a poszt-apokaliptikus világban játszódó Wasteland 2, a jópofa Don’t Starve, a rémisztő Stasis, a lopakodásra kihegyezett Republique, vagy éppen a leginkább egy Ghibli stúdió által készített mesére hasonlító Armello. Ahogyan azonban a bevezetőben is említettük a Kickstarter most kezd majd csak igazán beindulni. Egymást követik a rekord gyorsasággal rekord összegeket összekalapozó programok az oldalon, és ha végigtekintünk a belátható időn belül ily módon megjelenő alkotások során (Bloodstained: Ritual of the Night, Friday the 13th: The Game, Yooka-Laylee, Kingdom Come: Deliverance, Star Citizen, We Happy Few, The Bards Tale IV stb.) könnyedén belátható, hogy a közösségi finanszírozás lehet az egyik legfontosabb útja a jövő videojáték gyártásának.

Nektek melyik program hiányzott a felsorolásból?

A cikk a szerző, és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.