Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy (kisebb szünetek mellett) egymást érik az érdekes játékmegjelenések, így mindig van mit várni és mivel szórakozni -- ennek hátránya viszont az, hogy amint megjön az új szerzemény, már el is felejtettük az előzőt. Vannak azonban olyan játékok, amiket nehéz letenni, amik kiállták az idő próbáját, sőt nemcsak hónapok múltán, hanem évek, s extrém esetekben, évtizedek után is élvezhetjük őket. Ezeket az örökifjú programokat néztem meg a héten.

Házirend: A lista összeállítása során a szabályom az volt, hogy legalább 10 éves multiplayer játékokat keressek, a közösség pedig valamilyen mértékben legyen aktív, szóval legyen kivel játszani, még ha csak pár emberről is van szó.

5. World of Warcraft

A cikk elején ismertetett házirendbe még pont belefért a 2004-ben megjelent World of Warcraft (esküszöm, nem ezért húztam meg 10 évnél a határt), mely majdnem pont egy évtizede szórakoztatja az embereket. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Blizzard fejéből pattant ki a világ legnépszerűbb MMORPG-jének ötlete, az, hogy az amúgy is nagy népszerűségnek örvendő Warcraft-univerzum feltárását közösségi élménnyé tegyék.

A World of Warcraft jelenleg 6,8 millió kalandornak biztosít második otthont, s noha ez a szám majdnem fele az aranykorban mért 12 milliónak, így is toronymagasan itt vannak a legtöbben, ráadásul, hogy még impozánsabb legyen ez a tömeg, fizető vendégekről van szó, a játék ugyanis nem tartozik a free-to-play címek sorába.

Ráadás: Battlefield 1942 -- a World of Warcrafttal egy idős, tehát 10 éves Battlefield 1942 még midig megy, ám érthető módon már csak kevesen töltik ezzel az idejüket, vagy átváltva valamelyik folytatásra, vagy egy másik sorozatra.

top-5-world-of-warcraft-battlefiled-1942.jpg

4. Starcraft: Brood War

Ha a hosszú élettartammal megáldott játékokról van szó, nem mehetünk el a Blizzard klasszikus RTS-e, az 1998-as Starcraft, illetve annak 99-es kiegészítője mellett, hiszen ezek még ma is nagy népszerűségnek örvendnek -- a rajongás persze nem nálunk, nyugati országokban a legnagyobb, sőt itt igazából elenyésző, de a Távol-Keleten, konkrétan Koreában már egészen más a helyzet.

A gamer szubkultúra és Korea kapcsolatáról mindenki tudja, hogy elválaszthatatlanokká váltak, s az is világos, hogy az egyik legkedveltebb program a Starcraft: Brood War. Mindezekkel együtt is csodálatraméltó, hogy 15 évvel a megjelenés után még mindig vannak bajnokságok és egy nagyon aktív, lelkes közösség, sőt 2012-ig a tévében is adták a nagyobb mérkőzéseket -- ekkora jelentőségű arrafelé a Starcraft: Brood War.

Ráadás: Counter-Strike 1.6 -- a Counter-Strike sokak szerint legjobbnak tartott változata (az eredeti modot és a bétákat most figyelmen kívül hagyva) már 14 éve szórakoztatja az embereket, s teszi ezt annak ellenére, hogy már jó ideje kapható a legújabb kiadás, a Counter Strike: Global Offensive.

top-5-starcraft-brood-war-counter-strike.jpg

3. Ultima Online

A World of Warcraft kapcsán már rákanyarodtunk az MMOG-kre, ám korántsem a Blizzard bajnoka az egyetlen olyan masszívan online játék, amivel már több mint 10 éve szórakoznak az emberek -- sőt, Azeroth igazából fiatalnak számít, ha megnézzük, milyen nagy túlélők vannak még közöttünk.

Az egyik ilyen jól ismert alkotás az Ultima Online, ami multiplayer környezetbe helyezte át az addig exkluzívan magányosan vívott csatáinkat Britannia vadregényes tájain. Az ötlet olyan jónak bizonyult, hogy 2014-ben, nem kevesebb mint 17 évvel a szerverek indulása után is még vannak emberek, akik a mai szemmel egészen spártai körítés és lehetőségek ellenére ezzel múlatják idejűket -- igaz, mára már kevesebb mint 100 ezer a játékosok száma, de ez is jóval több, mint amennyit elvárhatunk egy 97-es online játéktól.

Ráadás: Lineage -- A hosszú életű MMOG-k listájának elmaradhatatlan tagja az eredeti Lineage, ami 16 éve üzemel, s legfőképpen a Távol-Keleten népszerű. 

top-5-ultima-online-lineage.jpg

2. Dragon MUD

A WoW, a Counter-Strike, a StarCraft és az Ultima Online már magunk mögött van, ahogy a 2000-es és a 90-es évek is, így most már azok a programok következnek, amik legfeljebb csak azoknak a gamereknek lesznek ismerősek, akik fejét már megütötte a dér -- na meg persze azoknak, akik imádják a régi programokat.

A Dragon MUD hivatalos oldala büszkén hirdeti, hogy ez a játék a legrégebb óta folyamatosan futó MUD, a büszkeségre pedig minden joguk megvan, hiszen idestova 25 éve biztos pont azoknak, akik régimódi kikapcsolódásra vágynak. Nyilván ma már csak egy nagyon kicsi, elszánt réteg van jelen, de ők folyamatosan: 11-12 embert mindig láttam az egyetlen szerveren, akik rendületlenül őrzik a lángot, a játék pedig flottuk működik, így aztán semmi akadálya annak, hogy akár most kipróbáld.

Mi az a MUD? A rövidítés a Multi-User Dungeon nevet takarja, s a zsáner a mai modern MMORPG-k előfutárának tekinthető, hiszen a szerepjáték-elemek, a fantasyvilág, a harcok, az online chat mind jelen vannak, csak éppen a jó öreg szöveges kalandjáték formában, így a képzeletünkre van bízva minden. A TinyMUD-ból kinőtt Dragon MUD a műfaj egy szelídebb változatát képviseli, amiben nincs görcsös ragaszkodás a szerepek betartásához, hanem sokkal inkább azon van a hangsúly, hogy egy közösséget teremtsenek.

top-5-dragonmud.jpg

1. TradeWars 2002

Hölgyeim és uraim, 30 év -- ennyi ideje megy folyamatosan a TradeWars 2002. Ez a legrégebbi, még mindig aktív közösséggel rendelkező online játék, amit találtam, és nem fogjátok elhinni, hogy mennyien játszanak ezzel 2014-ben: az előző hónapban összesen 601 ember döntött úgy, hogy ezt a programot elindítja, világszerte pedig 112 szerver üzemel, ráadásul a fórumok még most is nagyjából aktívak. Teljesen le vagyok nyűgözve!

A TradeWars 2002 egy sci-fi stratégiai játék, amiben a játékosok egy-egy kereskedőt irányítva igyekeznek minél többet felhalmozni a nyersanyagokból, majd a rendelkezésre álló szomszédos csillagrendszerekben (ezek száma akár a 30 ezret is elérheti) elpasszolni ezeket a javakat pénzért és egyéb, az adott helyen bőségesen előforduló alapanyagokért, amikből aztán fejleszteni tudják a szállításra és csatározásra használt hajójukat. Mindez a kezdetek kezdetén tisztán szöveges formában üzemelt, valahogy úgy, mint a már említett Dragon MUD, ám idővel részletes animációkat kapott a játék -- persze ezeket a szöveges környezet keretei közt kell elképzelni.

A hosszú pályafutást maga mögött tudó Tradewars 2002 sok fejlesztésen ment keresztül, sőt még ma is dolgoznak rajta, ugyanis készül a v2.21 -- ez, valamint az a tény, hogy több tervező (Paul Sage, Josh Johnston, Eric Wang, Pete Mackay) inspirációként nevezte meg a TradeWars 2002-t, továbbá, hogy a PC World 2009-ben az egyik legjobb PC-s játék kitüntető címével jutalmazta, bizonyíték arra, hogy maradandót alkotott Gary Martin és John Pritchett. A TradeWars, a Dragon MUD és társaik persze inkább a kivételt jelentik, mintsem a szabályt, de jó példák arra, hogy lehet évtizedekig életképes játékot készíteni.

top-5-tradewars-2002.jpg

Amik kimaradtak: a 2002-es Medal of Honor: Allied Assault szerverei még egészen élénkek, de az 1999-es Unreal Tournament sem panaszkodhat, ahogy a PC-s Halóval is játszanak még az emberek. Továbbá akik a Final Fantasy XI-gyel szeretnének játszani, azok tíz év után is találnak erre partnert, illetve éppen a közelmúltban menekült meg pár régebbi Command & Conquer játék multiplayer módja, köztük a 2003-as Generalsé is.

A kérdés: melyik a kedvenc, még most is üzemelő multiplayer móddal rendelkező régi játékod? (Nem kell betartanod a cikk házirendjét!)