Kedden világszerte megjelent a Metal Gear Solid 5, ami a sajtó és a játékosok véleménye szerint is fantasztikus lett, sőt a sorozat eddigi legjobb darabját köszönthetjük a The Phantom Pain képében. A nagy hype-ot tehát nagy öröm váltotta, és miután a lopakodás így a középpontba került, ez tökéletes alkalmat teremtett arra, hogy egy kicsit ezekről a játékokról beszéljek. Íme tehát öt játéksorozat, amikben az árnyékok közötti settenkedés a dolgunk, arra az esetre, hogy Snake legújabb kalandja nem lenne elég, vagy ha éppen valami másra vágynál.

5. Metal Gear Solid

A listát kezdjük rögtön a cikkhez ihletet adó sorozattal, a Metal Gear Solid ugyanis hosszú múltra tekint vissza, amiben jobbnál jobb játékok foglalnak helyet. Kodzsima eposza 1987-ban indult a Metal Gearrel, és noha sokak kedvencévé vált a játék, az első nagy sikert a Metal Gear 2: Solid Snake hozta, az áttörést pedig az 1998-as Metal Gear Solid, amit nem hiába a PlayStation 1-éra egyik legjobb játékaként tartunk számon, amire építkezve az elkövetkezendő részek újdonságok egész sorával a magasba emelték a sorozatot.

A Metal Gear Solid 2 például belső nézetes célzással és javított lopakodással bővítette a formulát, a folytatás többek között álcákat, közelharcot és gyógyítást hozott, a MGS4 pedig tovább finomított osonást, TPS nézetet és Psyche Metert -- és akkor a kézi konzolokra kiadott, a saját játékmenet-variációikkal domborító mellékhajtásokról még nem is beszéltünk. Mindehhez egy kusza (oldalakon keresztül lehetne írni az eseményeket, és még akkor sem lenne világos minden), nyugati szemmel nézve bizarr, de lebilincselő történet és karakterek társulnak, gyakran olyan mondanivalóval, ami nem fél komoly témákat feldolgozni.

A Metal Gear Solid-sorozattal kapcsán azonban sajnos hátrány, hogy PC-n csak rettentően hiányos tálalásban élvezhetjük. Az eredeti Metal Gear, a Metal Gear Solid 2: Substance, illetve a Metal Gear Solid 5 Ground Zeroes és a The Phantom Pain kivételével valamennyi játék csak konzolra vagy valamilyen mobil eszközre jelent meg, ezért hiába a nagy múlt és a nagy név, a PC-n nehéz beszerezhetőség miatt, és kizárólag ezért csak az ötödik helyre fért be -- ajánlatos azonban tenni egy próbát az aktuális résszel, amiben a múltban bemutatott újdonságokat egybegyúrták, egy nyílt, sokkal szabadabb játékmenettel megfejelve.

top-5-metal-gear-solid.jpg

4. Amnesia

A lopakodós játékokban hagyományosan egy olyan karaktert irányíthatunk, akinek a kezében van a kontroll, egy bizonyos célt akar elérni az őrök kijátszásával. Na, ez nem így van az Amnesia-sorozatban, ahol egy jó búvóhely jelenti a különbséget az élet és a halál között.

Igen, a sorozat a horror kategóriába esik, de olyan szerves része a játékmenetnek a szörnyekkel való bújócskázás és menekülés, hogy egyszerűen nem tudtam kihagyni, hogy ne beszéljek erről, ha másért nem is, hát azért, mert sikerült a feje tetejére állítani ezt a fajta játékmenetet; a vadászból az űzött vad lett, ami garantáltan megemeli a pulzust. Mind az The Dark Descent, mind pedig A Machine for Pigs kiváló választás (a kettő nagyon hasonló a játékmenet terén), és habár nem a sorozat része, a szeptember 22-én érkező SOMA is jónak ígérkezik.

top-5-amnesia.jpg

3. Splinter Cell

A lopakodós címek egyik legismertebb darabja kétségtelenül a Splinter Cell, a Tom Clancy nevével fémjelzett, de persze nem az író által megálmodott sorozat, amelynek középpontjában a profi ügynök, Sam Fisher áll, akit irányítva változatos, általában a hidegháborús konfliktusok hangulatát megidéző és hasonló téttel rendelkező küldetésekben vehettünk részt, szerte a világba, Grúziától Koreáig és vissza, a szabad világ védelmében.

A sorozat legutóbbi két része nagyon erősen az akciójátékok irányába fordult, így aki megfontolt lopakodásra feni a fogát, az a Splinter Cell-Pandora Tomorrow-Chaos Theory vonalon keresgéljen -- persze, nem játszhatatlan a többi sem, de a gyökerekhez, az izgalmas, feszült hangulatú missziókhoz sokkal közelebb áll az első három rész. Különösen a Chaos Theory sikerült nagyon jól, tökélyre fejlesztve és remekül összhangba hozva a kémtörténet fordulatait, a mesterséges intelligencia kijátszását és a kütyük használatnak örömét. 

top-5-splinter-cell.jpg

2. Thief

Természetesen egy, lopakodós játékokról szóló lista sem lehetne teljes a Thief említése nélkül. A Looking Glass Studios műhelyében megszületett sorozatot sokan szeretik, egyrészt a kiváló belsőnézetes játékmenete miatt, amiben mindennél fontosabb az ügyes lopakodás és a rendelkezésre álló felszerelések megfelelő használata (esélyed sincs harc közben), másrészt pedig a magával ragadó, középkori, viktoriánus és steampunk stílusjegyeket is magán hordozó játékvilág és a rejtélyekben gazdag háttértörténete miatt. A dicséret alól egyedüli kivétel a hányattatott sorsú, 2014-ben megjelent Thief, ami sajnos nem érte el az elődök által magasra helyezett minőségi elvárásokat.

Attól függően, ki kérdezünk a sorozat legjobb része, vagy a Thief 2: The Metal Age, ami az első rész játékmenetét finomította és bővítette többek között cselesebb pályákkal és okosabb MI-vel, vagy a Thief: Deadly Shadows, ami komoly technológiai újításokkal (új motor, dinamikus fények, még ügyesebb MI) és egy felfedezhető várossal jelentkezett, ráadásul ebben van a legendásan jó, horrorelemekkel operáló Robbing the Cradle misszió is. Személyesen az utóbbi áll közelebb a szívemhez, de a Thief 2-vel sem lehet nagyon mellényúlni, ha régimódi lopakodásra vágyik az ember.

top-5-thief-alt.jpg

1. Hitman

Filmes adaptációk terén a legrosszabbul a Hitman-sorozat járt, amely eddig két, csapnivalóan rossz minőségben kivitelezett produkciót kapott a hollywoodi stúdióktól, szerencsére azonban a játékok terén nem nagyon tud hibázni az IO Interactive, akik eddig öt, remek programmal örvendeztettek meg, egy vérprofi bérgyilkos szerepébe helyezve minket.

A Hitman játékok erőssége abban rejlik, hogy nem a hagyományos értelemben vett lopakodás a dolgunk, az, hogy az árnyékok között bujkálva manőverezzünk, így kicselezve a strázsákat, hanem az, hogy álruhákkal és kreatív megvalósításokkal, csapdák és elterelésekkel, lehetőleg teljesen észrevételül végezzük el a dolgunk. Lehet persze lőni, meg harcolni, ahogy más, hasonló játékokban is, de nem ez a lényeg, ha így teszel, nem érted a lényeget, elegánsan, ügyesen és hidegvérrel kell kiiktatni a célpontot, pontosan, ahogy azt a 47-es csinálná. Ha még nem játszottál a sorozattal, legyen az első a Blood Money, ami a rajongók körében a legjobbként tartanak számon.

top-5-hitman-alt.jpg

A futottak még kategóriában mindenképpen említést kell tennem a Dishonoredről, ami természetfeletti erőkkel bolondítja meg a lopakodást. Ezen kívül a Batman: Arkham-sorozat is említésre méltó, vagy éppen a Deus Ex, amiben csendben is teljesíthetjük a missziónak. Továbbá a közelmúltból ott van az Alien Isolation, amiben macskaegér játszmát vívhatunk a nyolcadik utassal, az oldalnézetes játékok terén pedig a Mark of the Ninja említésre méltó.

Ahogy mindig, úgy most is fel kell hívnom a figyelmeteket arra, hogy ez egy szubjektív lista, nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi, és nem is definitív felsorolásként született, így arra kérlek titeket, hogy mondjátok el, NEKTEK mely lopakodós játékok tetszenek a legjobban. Várjuk a véleményeteket!