A demó, mint olyan, már nincs többé -- na jó, van, de tényleg olyan kevés példát lehet felhozni, hogy nyugodtan ki lehet jelenteni a halálát. A döntés valahol érthető, hiszen még laikusként is be lehet látni, hogy egy jobb demó elkészítése bizony komoly munkaórákat vesz el attól a kész terméktől, amit el szeretnének majd adni nekünk. Ezért aztán a csapat csak annyi mellékes munkát szán a játszható bemutatóra, amennyit muszáj, ezzel megölve a hagyományos demókat --ugyanakkor sikerült más módokat találni a vásárlás előtti kipróbálásra.

Változtak a szokások

Annak ellenére, hogy manapság nem kap minden nagyobb program egy demót a megjelenés előtt, továbbra is készülnek ízelítők, csak éppen ezekhez mi, mezei játékosok nem tudunk olyan könnyen hozzáférni. Mit értek ez alatt? A nagyobb eseményekre készített prezentációkat, a játékostalálkozókon kilométeres sorok kiállása után negyedórácskára kipróbálható buildeket, illetve a zárt ajtós bemutatókat, amik során csak a sajtó kiválasztott képviselői vehetik szemügyre az adott alkotást.

Ezek közös nevezője, hogy valamennyire vagy teljes mértékben a fejlesztők kezében van a kontroll; olyan formában mutathatják be nekünk a játékot, hogy annak mindig a lehető legjobb arcát láthassuk. Erre persze lehet azt mondani, hogy a sötétben akarnak tartani, hiszen egy gameplay-videóból vagy egy zajos csarnokban kapott nyúlfarknyi próbából nem lehet megfelelő, mindenre kiterjedő következtetést levonni a játék minőségét illetően, de szerintem ez nem így van. Nem hiszem azt, hogy a fejlesztők és kiadók olyan megátalkodott, szívtelen, kapzsi szemétládák lennének, amilyeneknek olyan sokan, olyan rendszeresen szeretik lefesteni az éppen aktuális nagy gonoszt, ugyanis a fejlesztés minden eddiginél nyitottabbá vált.

Sok esetben már nem szigorúan zárt ajtók mögött történik a program elkészítése, hiszen egyre többször közvetlen és részletes bejegyzések útján tájékozódhatunk a fejlesztés menetéről (ebben élen jár most az Epic az új Unreal Tournamenttel), videónaplókon keresztül ismerhetjük meg a részleteket, valamint a korai hozzáférés jóvoltából már egészen a kezdetektől figyelemmel kísérhetjük a játék alakulását, visszajelzéseinkkel pedig formálhatjuk is azt. Mindezen felül pedig ott vannak a töménytelen mennyiségű előzetesek és az egyre gyakoribb alfa- és bétatesztelések is, így aztán az internet és az információáradat korában senki sem mondhatja, hogy bárki sötétben tartana bárkit is, a turpisság viszonylag gyorsan felszínre kerül, s azért sem kell kifejezetten messzire menni, hogy első kézből próbáljuk ki az áhított alkotást.

unreal.jpg

Átalakulás

A múlt héten volt nem is egy hír a próbaidős letöltésekről, vagyis arról, hogy a megjelenés előtt letölthetjük az adott játékot, hogy pár órát, esetleg egy egész napot szórakozhassunk vele. Erre jó az EA Access, s ezt tervezi a Microsoft a még nem teljesen formát öltött ötletével, de ugyanez van már most, működés közben a PS Pluson, az Originen, illetve bizonyos mértékben a Steamen is, ha éppen ingyen hétvége van.

Ezek, valamint a bétatesztelések vették át a demók szerepét, s érthető is, miért. Egy tisztességes demóhoz törődés kell, át kell gondolni, hogy mi kerül bele és mi marad ki, továbbá mérlegelni kell, hogy a kapott csomag hitelesen tudja-e reprezentálni a végleges terméket, annak minden fontosabb elemét. Ez időigényes, a tényleges fejlesztéstől embereket elvonó tevékenység, így sokkal kézenfekvőbb, ha a természetes munkafolyamat során keletkező béta szolgál betekintésként, ráadásul ennek az az előnye is megvan, hogy ha a csapat komolyan gondolja azt, hogy minden lehetséges hibát ki szeretne irtani, akkor a béta során kapott visszajelzések nagyon jól jönnek, miközben a kíváncsi rajongók is jól jártak. Nyilván láttunk már olyan bétát -- nem is olyan régen, megjegyzem --, ami nem látszott meg a kész terméken, de még így is jó párhuzamot lehet vonni a bétateszt és a demó között, hiszen ebben az esetben pont egy olyan ízelítőt kapunk, ami a régi, magazinokhoz adott vagy önmagában letölthető demók statikus, a végleges terméket érdemben nem befolyásoló jellegét utánozta le. Hasonló a helyzet a próbaletöltésekkel is, sőt bizonyos szempontból nézve még jobb is, hiszen ekkor magát a végleges, esetlegesen egy bétateszten már átesett játékot próbálhatunk ki.

battlefield-hardline-alt3.jpg

Még nem tökéletes

Természetesen nem fenékig tejfel a demók ezen átalakulása, több okból sem. Egyrészt, ha a bétázásról beszélünk, egyáltalán nem biztos, hogy be tudunk kerülni, hiszen általában ez jelentkezéshez kötött, és csak bizonyos mennyiségű kulcs áll rendelkezésre, így ha nem vagy elég gyors/szerencsés, hogy kiválasszanak, vagy éppen olyan régióban élsz, ahol nem akarnak tesztelni a fejlesztők (az Evolve béta például csak Észak-Amerikát célozza), akkor igazából nem tudsz mit tenni, egyszerűen meg vagy lőve, miközben a régimódi demókat bárhol, bármikor élvezhetted.

Másrészt a próbaletöltések tekintetében sem rózsaszín minden, ugyanis ezek egy része valamilyen meglévő előfizetéshez köthető (PS Plus, EA Access, Xbox Live Gold), ami nyilván egy olyan korlát, amit nem biztos, hogy mindenki meg akar ugrani, valamint a próbaletöltések hátránya még az is, hogy tényleg csak limitált az az időt, amit a játékkal tölthetünk: a PS Plus esetében 60 perc, míg az EA Access legalább 2 órát ír elő -- az EA Game Time már jobb, ott két nap vagy több áll a rendelkezésünkre, és a Steam is egy teljes hétvégét biztosít számunkra.

Mindezek olyan korlátozások, amik láttán sokan érthető módon idegenkednek, de őszintén úgy gondolom, hogy javulás jön. Ahogy nagyobb teret nyernek ezek a megoldások, úgy lesz könnyebb a bejutás, a munkálatokban való közvetett vagy esetleg közvetlen részvétel és a játék jobb megismerése a vásárlás előtt -- ez persze nem holnap fog megvalósulni, de határozottan ebbe az irányba tartunk. Te mit gondolsz?