Vélemény című rovatunkban a hét legfontosabb eseményeivel foglalkozunk a szokottnál kicsit részletesebben, mélyebbre ásva a történetekben. Ez alapvetően egy szubjektív összeállítás, ami legfőképpen azt a célt szolgálja, hogy legyen egy hely, ahol beszélgethetünk a legérdekesebb, illetve legfontosabb eseményekről.

Lesz újra jó Windowsunk

  • A Microsoft bejelentette a Windows 10-et
  • Jó lesz
  • Bár van, aki szerint nyolc éve stagnál az operációs rendszer
  • Nincs igaza

A Microsoft az utóbbi időben nem a jó döntéseiről volt híres; gondoljunk csak az Xbox One teljességgel elfuserált stratégiájára, aminek még most is isszák a levét, de említésre méltó a Windows 8 is, ami azért lehet emlékezetes, mert ez az egyik legrosszabb Windows. Mindez azonban már mögöttünk van, a cég új vezérigazgatója igyekszik minél jobban gatyába rázni az óriásvállalatot, ami egyrészt érezhető az Xbox részleg stratégiaváltásán (a Kinect ment ki az ablakon, helyére pedig árcsökkenés jött), másrészt pedig az új Windows bejelentésével.

A Windows 10 az eddig látottak alapján az lesz, aminek a Windows 8-nak lennie kellett volna: egy, az előd legjobb funkcióit megtartó, s azokat továbbgondoló, jól használható, rugalmas operációs rendszer. Visszatér a Start menű, aminek el sem kellett volna mennie, s jönnek vele a csempék, végre megtalálva ezeknek a megfelelő helyet az asztali környezetben. Aztán lesznek különböző asztalok, jobb multitasking és a kereső is kibővül, immáron a weben is kutatva -- bár az jó kérdés, ki fogja ezt használni, ha a Bing lesz a keresőmotor.  A Windows 10 tehát jónak tűnik, maximum talán csak annyit lehetne felróni a Microsoftnak, hogy valójában semmit sem újítottak.

Ez a kritikát egyébként nem én, hanem a The Verge, pontosabban David Pierce hozta fel, mondván, a Windows 10 lényegében a Windows 7 kiegészítve a lehető legtöbb dologgal a Windows 8-ból. Ezt szegről-végről a Microsoft is bevallotta, szerintük ugyanis a Windows 8 nem azért nem tudott széles körben elterjedni, mert nem működött, hanem azért, mert alapvetően másképpen kellett használni, mint előtte bármit, ez a betanulási idő pedig senkinek sem hiányzott. A cég így meghátrált, s visszahozta a jól megszokott tálca-ikonok-start menű rendszert -- a bemutató alatt egyébként sokszor el is mondták, mennyire ismerős lesz a Windows 10 a régi felhasználók számára. Pierce azt mondja, hogy ennek az a hátránya, hogy így kaptunk egy olyan operációs rendszert, ami nem tud semmilyen jelentőségteljes fejlődést felmutatni, vagyis nyolc éve stagnál a Windows. Ezzel nem értek egyet.

Nem stagnál nyolc éve a Windows, hanem folyamatosan fejlődik, néha ugyan rossz irányba, de történtek komoly előrelépések, másrészt pedig én (szerintem sokan másokkal együtt) sem várok el gyakori és drámai változásokat az operációs rendszerüktől. Pont az a lényeg, hogy stabilnak és megbízhatónak kell lennie, a munkám segítőjének, ne változzon folyton, hanem éppen ellenkezőleg, legyen kiszámítható, jól kiismerhető, hogy támaszkodni tudjak erre. Ebből a szempontból pedig nagyon jó lesz a Windows 10, mert tényleg azt adja, amit a Windows 7, csak kiegészítve a Windows 8 jobb gondolataival. Éppen ezért tetszik, amit láttam, és várom, hogy válthassak.

velemeny-windows-10.jpg

Hanyatlik a Kickstarter

  • Az eddigi adatok szerint csökkent a Kickstarter népszerűsége
  • Kevesebb a sikeres projektek száma
  • Kevesebb pénz gyűlik össze

A Kickstarter 2009 óta működik, de több évig egészen a radar alatt repült: 2011-ig egymillió dollár forgalmat sem bonyolított, de aztán minden megváltozott, mikor a Double Fine gondolt egy nagyot, és ezt a platformot felhasználva gyűjtötte össze a pénzt a következő játékára. Ez volt a nagy fordulópont a Kickstarter működésében, ugyanis 2012-ben már több mint 40 millió dollár volt a projektekre szánt összeg mértéke, s 450-nél is több ötlet látott napvilágot. A Broken Age sikere világossá tette a kicsi csapatok számára, hogy lehet a nagy és gonosz kiadók nélkül olyan játékokat elkészíteni, amilyeneket ők és legfőképpen a rajongóik szeretnének -- egy tökéletes alternatívának tűnt a közösségi finanszírozás, ami csak jót hozhat. Ugye? Sajnos nem.

Mint minden ígéretes ötlet, ez is áldozatává vált azoknak, akik semmi mást nem szeretnének, csak pénzt keresni, jól megtömni a zsebüket a hiszékeny támogatók kárára. A nagy Kickstarter-robbanás óta több olyan kamuprojektről is beszámoltunk, ami lényegében lopott a felhasználóktól. A leghíresebb eset a közelmúltból a Yogventures rejtélyes módon történt leállítása volt. Ennek középpontjában a nagyon népszerű Yogscast YouTube brigád és a Winterkewl Games csapat áll, akik egy Minecrafthoz hasonló sandbox játékot szerettek volna készíteni a Yogscast-brandre támaszkodva, ám mit ad isten, a projekt túl ambíciózus volt, ahhoz, hogy meg tudják valósítani, így megszüntették a munkálatokat, de természetesen csak azután, hogy beszedték a félmillió dollárjukat. Ráadásul a Yogscast közölte, hogy nem az ő felelősségük elkészíteni a játékot, tudjátok azt a játékot, amin ott díszeleg a nevük, s nélkülük nem is lett volna ennyire népszerű.

velemeny-yogventures.jpg

Emlékezetes átverésekből persze van még, ott van mondjuk a Stalker szellemi örökösének szánt Areal, ami már a bejelentéstől kezdve bűzlött, de igazán csak akkor vett bizarr fordulatot a kampány, mikor a fejlesztők -- és ez nem vicc -- Vlagyimir Putyint is belekeverték a dologba. Vagy említhetném még a Stomping Landet, aminek készítői a pénz átvétele után szimplán eltűntek, s ma már csak egy béna, a Steamről is leszedett alfakiadás emlékezteti az embereket arra, hogy ne bízzanak meg mindenkiben, aki valami kecsegtetőt ajánl.

Mindezek ellenére persze lehet nagyon is jó a Kickstarter, hiszen csak ennek köszönhetően kaphatott folytatást a Wasteland, készíthetett új kalandjátékot a Double Fine, de ott van még a Shadowrun Returns, a Pillars of Eternity, a Torment: Tides of Numenera, és az Elite: Dangerous. Ezek mind azt bizonyítják, hogy tisztességes fejlesztők által vezetett kampányokkal virágzó környezet lehet a Kickstarter -- ezek a sikertörténetek azonban kevésnek bizonyultak.

Az ICP Partners a héten közzétett egy felmérést, ami a Kickstarter forgalmát elemezte. A csapat az év első felét, a január elsejétől június 31-ig eső periódust hasonlította össze 2013-mal, s noha ebben eredendően sok a becslés (az év maradék részéről ugyebár szimplán nincs adat), érdekes következtetésekre jutottak, amik még akkor is helytállóak, ha nagyon optimista tippeket adunk, a konklúzió pedig az, hogy „hanyatlik” a Kickstarter. Az év első felében összesen 175 sikeres projektet számolt az oldal (a siker itt úgy értendő, hogy elérték a kívánt mennyiségű pénzt), ezek pedig összesen 13,5 millió dollár adományt szereztek. Ha ezt összevetjük a tavalyi évvel és azt feltételezzük, hogy 2014 második felében is pont ugyanannyi projekt jut révbe és ugyanennyi pénzt szereznek, akkor is csökkenést látunk: a sikerarány idén, jelenlegi állás szerint, 20%, tehát az összes bejelentett projektnek ennyi százaléka, kevesebb mint a negyede éri el a célját, miközben tavaly 24% volt ez az arány, a begyűjtött pénz pedig még kevesebb, hiszen 2013-ban 57,9 millió volt az összekalapozott összeg, de ez idén jó esetben is csak 27 millió lesz. Másik érdekes adat, hogy amíg tavaly 21 olyan játékötlet volt, ami 500 ezer dollárnál több pénzt kapott, addig idén eddig csak három ilyen játék volt -- ezek a Kingdom Come: Deliverance, az Amplitude és az Unsung Story.

velemeny-kicstarter-adatok.jpg

Thomas Bidaux elemző szerint a csökkenés azzal magyarázható, hogy két év után elmúlt a Kickstarter varázsa. A fentebb tárgyalt átverések és az esetleges csalódások óvatossá tették az embereket, akik most már végre kezdik megérteni, hogy a Kickstarter nem egy bolt, ahol kész termékeket vásárolnak, hanem egy olyan platform, amin keresztül ötletek megvalósulását segíthetik, de lehet, hogy ezek az ötletek nem olyan jók, mint amilyennek gondolták.

A másik ok a csökkenésre a komoly konkurens megjelenése a Steam Korai hozzáférés képében, hiszen a projektek túlnyomó részt PC-re készülnek, így logikus a Valve platformját választani, másrészt Korai hozzáféréssel nem szűnik meg egy hónap után az apanázs, lényegében korlátlan ideig jöhet a pénz -- Bidaux szerint sok fejlesztő éppen ezek miatt kihagyta a közösségi finanszírozást, és egyenesen a Steamen próbált szerencsét. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a kettő egyáltalán nem zárja ki egymást, több fejlesztő mind a kettőt használja, hol sikeresen, hol nem. A Double Fine esete jó példa arra, hogy a Korai hozzáférés sem nyerő minden esetben, a csapatnak ugyanis hiányosan kell kiadni a Spacebase DF-9-t, miután a támogatás elapadt.

A Kickstartert azonban a számok ellenére nem érdemes még temetni, sokkal inkább arról lehet szó, hogy ez a hanyatlás, vagy, hogy kevésbé kattintás-csalogató szavakat használjak, népszerűség-csökkenés arra utal, hogy a portál be fog állni egy stabil helyzetbe -- ez nyilván kevesebb lesz, mint mikor az ipar megrohanta, de évente 25 millió körüli pénzforgalom és körülbelül 250 sikeres projekt (az ICP Partneres adataira alapozva) egyáltalán nem rossz, sőt nagyon is jó, s ha sikerül kordában tartani a csalásokat (az első lépéseket már megtették) akkor hosszú távon is fenntarthatók lesznek ezek a számok, a Kickstarter pedig jó alternatíva lehet a kis cégeknek a kiugrásra. Nem kell tehát félteni a Kickstartert, most fogja elérni a végleges formáját.

velemeny-kickstarter.jpg

A hét kérdése a következő: támogattál már Kickstarteren valamilyen projektet? Ha igen, mit, ha nem, akkor miért maradtál ki?