Az EverQuest Nextben semmi akadálya például annak, hogy leromboljunk egy hidat, vagy a föld alá ásva régi, a játékuniverzum tízezer éves történelmére alapozó kincseket vagy kalandra invitáló, véletlenszerűen kialakított katakombákat találjunk, a játéktér ugyanis óriási, rétegesen felépített, s kicsit a Minecraft módjára arra bíztat, hogy szó szerint ássuk bele magunkat, hiszen ki tudja, mit találunk egy eldugott helyen.

Meg kell azonban jegyezni, hogy noha szinte minden elpusztítható, a fejlesztők nem engedik azt, hogy a játékosok tényleg mindent leamortizáljanak. Ilyen kivétel a városok, melyet mi magunk nem módosíthatunk, de ha az ellenségek jelenek meg ők bizony már árthatnak a helyszínnek: lépéseiket kráterek kísérhetik, a városfalakból pedig egy kupac rom maradhat, ha nem cselekszünk elég gyorsan és összehangoltan. Szerencsére meg van a lehetőségünk arra, hogy kivédjük az ilyen ostromokat, hiszen falakat állíthatunk fel, illetve csoportosan elég jó esélyünk van arra, hogy visszaverhetjük a hordát.

A piacon található többi MMOG-hez képest az EverQuest Next intelligensen közelíti meg a mobok viselkedését, ugyanis ezek nem egy előre megadott helyszínen tűnnek fel miden alkalommal, megbízhatóan, hanem a saját beállított viselkedésük szerint fészkelik be magukat valahova. A trollok például nem szeretik a városokat és a gyakori őrjáratozást, így a támaszpontok közelében egészen biztosan nem találkozhatunk majd velük, de egy erdőben, ahol lecsaphatnak egy áldozatra, ott már simán megjelenhetnek, ugyanakkor, ha ezen a troll-lelőhelyen gyakorivá válik a játékosok jelenléte, a rosszfiúk tovább állnak, ugyanis a régi otthonunk már nem kedvez a taktikájuknak és viselkedésüknek. Ezen felül az ellenfelek egymással is köthetnek szövetséget, így előfordulhat, hogy egy ostrom alá vett város bevételéhez trollok mellett goblinok is megjelennek.

A szörnyek mellett persze mi, a játékosok is sokat változtunk, az EverQuest Next ugyanis nem csak a játékvilággal való interakcióban, hanem a képességeink terén is nagy szabadságot biztosít nekünk, nagyobbat, mint a riválisok. Aki megelégszik a szokásos rendszerrel, az a hét kaszt valamelyikét fejlesztheti ki, ám a kísérletezgető egyéneket további 40 irány várja egyedi képességekkel, sőt a kasztokat kombinálhatjuk is egymással, ahogy az nekünk tetszik.  Egyszerre két fegyverünk és nyolc képességünk van: ebből négy a fegyverhez kapcsolódik, négy pedig a választott kasztunkhoz, mely tehát lehet bármilyen hibrid kialakítás vagy úgymond tisztavérű osztály. Érdemes továbbá tudni azt is, hogy a közlekedés parkour módjára történik majd, így szinte mindent megmászhatunk, ami elénk kerül -- itt is azt szerette volna a Sony, hogy minél jobban szórakozzunk.