A történet egy kettészakadt világba kalauzol el bennünket. A hatalmas, vadregényes bolygón, Pulse-on élő embereknek szembe kell nézniük a természet veszélyeivel, miközben a felettük lebegő, technikailag roppantmód fejlett Cocoon népére isteni hatalmú gépek, úgynvezet fal'Cie-k vigyáznak.

Hogy mik a fal'Cie-k, ki építette őket és miért, igazából senkit sem érdekel Cocoonon; az emberek élvezik, hogy a csillogó őrangyalok minden fontos feladatot ellátnak helyettük, és nem kérdeznek, csak engedelmeskednek a fal'Cie-ket istenségként kezelő egyháznak. Az idill persze nem tarthat örökké, és egy csapat Cocoonról származó polgár szembe kell nézzen a nem várt végzettel: egy fal'Cie megjelölte őket, küldetésük van, amit muszáj teljesíteniük, csak azt nem tudják, mi az. A csavar? Egyszerű: pár napjuk van kifundálni, mit vár tőlük a fal'Cie, majd véghez vinni a tervet, ha pedig elbuknak, kristállyá változnak!

A Final Fantasy XIII egy verseny az idővel, amit a Square-Enix tervezői igyekeztek a játékmenetben is érzékeltetni. A játék első 15-20 órája teljesen lineáris, nincsenek városok, mellékküldetések vagy egyéb időhúzó elemek. Később kinyílik a program, de addig el kell jutni, megannyi ellenfélen és boss-on verekedve át magunkat. A Final Fantasy XIII karakterei eltérnek a sorozattól megszokott kliséktől, Lightning például roppant erős női jellem, míg Sazh csak egy hétköznapi apa, aki kisfia életéért száll szembe az eleinte ismeretlen ellenség erőivel. A harcrendszer körökre osztott, mint ahogy a legtöbb JRPG-ben, ám mégis gyors tempót diktál, a karkterek pedig bármilyen osztályban fejleszthetők, nincsenek korlátok.

A Final Fantasy XIII egy trilógia első, egyben legeredetibb és leghatásosabb darabja. A japán szerepjátékok kedvelőinek erősen ajánlott játék.