A játék első koncepcióját a Ubisoft kukába dobta, és teljesen elölről kezdte a fejlesztést montreali stúdiójában. Érdekes, új játékelemeket kapunk, ilyen a "Mark & Execute", ahol megjelölhetünk egy célpontot, amit majd a gomb lenyomására Sam megtámad, ám ez a móka egyben prioritást is felállít, azaz ha egy lámpát és egy ellenséget adunk meg célnak, ügynökünk előbb a fényt lövi ki, utána az embert.

A másik elem az "utolsó ismert pozíció": ha a rosszfiúk meglátják ügynökünket, oda indulnak, ahol volt (ezt a helyet barátunk sziluettje jelzi), de ha mi közben megváltoztatjuk helyünket, meglephetjük őket. Ezek mellett a függő pozícióból tüzelés vagy a környezet elemeinek kihasználása az információszerzéshez (például kobak belezúzása a tükörbe) és a figyelemeltereléshez (vázák összetörése, autóriasztók bekapcsolása), illetve olyan látványelemek, mint a feladatok kivetítése a falra, az árnyékban a színek kifakulása, mind a jobb beleélést és a zökkenőmentes játékot segítik.

A Splinter Cell: Conviction a sorozat legerőszakosabb, egyben legszemélyesebb epizódja, ami történetével és brutalitásával fekete báránya lett a szériának. Annyira nem népszerű, mint sok korábbi epizód, de az biztos, hogy nagyon-nagyon hatásos.