Az NBA 2K sorozat évek óta lejtmenetben van: a játékosok kritizálják a túltolt mikrotranzakciók miatt, azért, mert PC-n nem kapta meg az évek óta várt újgenerációs látványt, és azért, mert kevés igazi fejlődést kaptak a játékok (jó, a tavalyi szerepjátékos elemek azért kellettek már). A 2K is érezhette, hogy ez így nem mehet tovább, és hogy kell valami, amivel a rajongókat újra ráveheti arra, hogy újra kosárra dobjanak, így a kiadó egyezséget kötött a sport egyik legnagyobb nevével: Michael Jordan önálló játékmódot kapott, de a kérdés az, hogy ez elég lesz-e az üdvösséghez?

Egyből a lényegre

Az NBA 2K sorozatot persze kosárélmény szempontjából nem kellett félteni, és ez idén is így van, sőt, lehet azt mondani, hogy a hitelessége talán még az eddigieken is túlmutat. Persze az eddig ismert hibák ugyanúgy megvannak, sőt már a játék legelején egy nagyon komoly hiányossággal kell szembesülnünk, amiért jogosan moroghat minden játékos. Ez természetesen a karrierre vonatkozik: az elmúlt években végig lehetett követni a főszereplő útját a kezdetektől az NBA válogatáson át a profi karrierig. Most ez az elem teljes egészében hiányzik. Karaktergenerálás után egyből a lényeget kapjuk: bekerültünk a bajnokságba, azonban ebben ezúttal nincs köszönet. Fújolás, hőzöngés a válasz a kiválasztásunkra, aminek az az oka, hogy az utánunk következő játékost, Shem Owenst tehetségesebbnek tartják. Ez a rivalizálás a MyCarrier témája, és ez, hogy a játék egyből a mélyvízbe dob, azt is jelenti, hogy a közösségi játszótér, a szomszédság egyből elérhető. Újgenerációs konzolokon a City, előző generáción pedig a már ismert hajó várja a leendő bajnokokat, millió lehetőséggel, és millió elkölthető VC-vel. Igen, a mikrotranzakció ebben a játékban is nagyon erősen jelen van (MyCarrier, MyTeam), ráadásul már a drágább változat sem tartalmaz virtuális pénzt, csak az MJ kiadás. Így jó ideig a felirat nélküli pólóban, nadrágban kell járnunk, hiszen a hajón/városban elvégzendő feladatok nem adnak sok pénzt. Ha Nike cipőt akarunk, vagy Jordan felsőt, pénzt kell költeni. Minden nap lehet valamilyen feladatot találni, a 3v3 meccsektől kezdve az erősítésig.

A 2K Sports mindig bőven bánt a tartalommal, és ez most sincs másként, karriertől és a gyors játéktól kezdve a MyTeam-en és MyLeague-en, WNBA-n keresztül a Blacktopig. Az irányítás egyébként ismételten megújult, a régi bevált formulákat nem lehet alkalmazni, ráadásul a dobómechanikát újra meg kell tanulni. Csak a tökéletes dobások érnek pontok, viszont még így is könnyebb a gyors mozdulatokat, passzokat összefűzni egy támadási lánccá, ami a végén eredményre vezethet. Az animációk simák, a mozdulatok ismét nagyon szépek, és fel lehet ismerni jellegzetes mintákat, ismert játékosokét is.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Michael a pályán

Az NBA 2K23 igazi lényege azonban most nem a karriermód, nem is a szomszédság, hanem a 2011-ben debütált Jordan Challenge visszatérése több, mint egy évtized után. Ebben a kosárikon karrierjének legfontosabb pillanatait élhetjük újra, kezdve az 1982-es Georgetown – North Carolina bajnoki mérkőzéssel. Elképesztő hangulata van ennek! Szűrőkkel, a CRT televíziókra jellemző csíkozódással tálalják a fejlesztők a meccseket, melyeknek nemcsak annyi a lényege, hogy végigjátsszuk őket, de különböző feladatokat is kapunk. Pontokat kell szerezni, meccset nyerni, és ez csak egy pár a sok közül, miközben a 40 évvel ezelőtti szabályok szerint kell játszani. Természetesen jutalmak is vannak, Jordan cuccokat lehet bezsákolni, ezeket pedig más játékmódokban is használhatjuk – már ezért megéri kipróbálni az NBA 2K23-t.

Gyűlölve szeretni

Az NBA 2K23 jó helyeken újult meg, de a vágások is fájdalmasak. Igaz, hogy az elmúlt években nagyjából ugyanarra a kaptafára készültek a karrier-történetek, de ennek elhagyását nem üdvözöltük idén, ahogy a mikrotranzakciót sem, ami évek óta az NBA 2K legnagyobb betegségének számít, és a baromi pontos MI mellett bizony meg kell küzdeni a pontokért. A grind eszméletlen munkát igényel, ami előbb-utóbb rákényszerít, hogy elköltsünk pár tíz/pár száz dollárt a fejlődésre. A megoldást egy erős, szintén licenceket alapuló konkurencia adná, de ennek hiányában a 2K azt csinál, amit akar, mert a pénzt úgyis megkapja, amit a vezetők boldogan számolhatnak, a játékosok pedig kevésbé boldogan örülhetnek a fejlődésnek/MyTeam lapoknak. Már aki ezt megteheti.