Felnőtt létemre igen nagy izgalommal vártam a legújabb Skylanders megjelenését, hiszen az elmúlt három évben nagy rajongója lettem a szériának, jelentős figuragyűjteményt halmoztam fel, és számtalan vidám órát töltöttem Skylands világában. A móka a Trap Team megjelenésével sem hagyott alább, de minél messzebb jutottam a pályákon, annál világosabbá vált, hogy az Activison ezúttal átlépett egy határt – már ami a pénztárcám megcsapolására tett kísérleteket illeti.

KEZDJÜK AZ ELEJÉN

Ha valaki nem lenne képben a Skylanders-sorozatot illetően, villámgyorsan vegyük át az alapokat: egy olyan játékról van szó, ahol a szoftver önmagában nem elég a szórakozáshoz, a program használatához szükség van a portálnak nevezett kiegészítőre, illetve műanyagfigurákra, melyek a perifériára helyezve megjelennek a képernyőn és irányíthatóvá válnak. Az elmúlt években három rész jelent meg (Spyro’s Adventure, Giants, SWAP Force), a begyűjthető figurák száma pedig már több százra rúg. A széria egyik legpozitívabb tulajdonsága, hogy a műanyag bábuk felfelé kompatibilisek, tehát a korábban kiadott karakterek használhatók az újabb részekben is, így például a Trap Teamben is bevethetjük a 2011-ben vásárolt hőseinket – kár, hogy ennek már nincs sok értelme, de erre még visszatérünk.

Ami a játékmenetet illeti, a Skylanders egy külső nézetes akció-platformer-logikai hibrid, ahol minden pályán A-ból B-be kell elverekedni magunkat. Az erősen akcióorientált kalandozás rajzfilmszerű látványvilággal, változatos területekkel, ellenfelekkel, bossokkal, minijátékokkal és elképesztő mennyiségű gyűjtögethető cuccal van megfűszerezve. Minden szempontból ideális a gyerekeknek, de képes behálózni még az idősebbeket is.

CSAPDÁBA CSALVA

A Skylanders minden egyes epizódja jelentős újdonságokat tartalmazott az elődeihez képest, és ez alól a Trap Team sem kivétel. A sztori szerint Kaos, a sorozat főgonosza kiszabadítja a Skylands univerzum legmegátalkodottabb bűnözőit, akiket a Trap Master titulusú különleges hősökkel kell újra befogni – ezek a karakterek (összesen 16 van belőlük) egy teljesen új családot jelentenek a figurák között, egyedi vonásuk, hogy még a második rész óriásainál is nagyobbak, és mindannyian rendelkeznek valamilyen traptaniumból készült speciális fegyverrel. Az új rész sajátossága viszont nem (csak) belőlük adódik, hanem abból, hogy a pályákon legyőzött szökevényeket csapdába zárhatjuk, és a bekasztlizást követően akár még harcba is hívhatjuk, hogy velük győzzük le a többi ellenfelet.

Ahhoz viszont, hogy elfoghassuk a rosszcsontokat, fizikai formában is létező csapdák szükségesek, és ezek a műanyag kiegészítők a Skylanders-franchise teljesen új elemét képezik. A Trap Team alapcsomagjában ezúttal két bábu (egy sima Skylander, Food Fight, és egy Trap Master, Snap Shot), egy vadonatúj portál, illetve két csapda kapott helyet. Ha legyűrtünk egy börtönből szabadult ellenfelet, akkor az új kiegészítők egyikét a portál megfelelő részébe kell illeszteni, mire a képernyőn megjelenik egy örvény, ami szépen beszippantja a vereséget szenvedett rosszarcút. Igen ám, de akárcsak a Skylanderek, a gonoszok is bizonyos elementál alá tartoznak, és csak a megfelelő csapdával foghatók el. A kezdőpakk kiegészítőivel csak víz vagy élet típusú karakterek börtönözhetők be, így ha mindenkit szeretnénk kipróbálni, akkor külön megvásárolható kelepcék beszerzésére lesz szükség...

VEGYÉL MÉG! VEGYÉL MÉG! VEGYÉL MÉG!

És ezzel el is érkeztünk a Trap Team legellenszenvesebb részéhez: lényegében húszpercenként azzal szembesülünk, hogy újabb és újabb kiegészítők megvételére van szükségünk ahhoz, hogy a játék minden részét láthassuk és kipróbálhassuk. A játék ugyan befejezhető az alapcsomagban található figurákkal és csapdákkal is, de ha nem veszünk további kiegészítőket, akkor a program nagyjából 50%-áról simán lemaradunk. És nemcsak arról van szó, hogy extra csapdákat kell szereznünk, hogy minden rosszfiút befoghassunk, de a játékban továbbra is találkozhatunk olyan szakaszokkal, amelyeket csak egy bizonyos elementálhoz tartozó hőssel lehet szabaddá tenni. Ez persze nem újdonság, de az Activison kellően pofátlan módon meglépte azt, hogy most már csak a Trap Team figurák tudják megnyitni az elzárt részeket nyitó portálokat – ez pedig több szempontból is igen problémás húzás.

A legkényesebben a pénztárcánkat érinti ez a lépés, hiszen ha tényleg szeretnénk látni a játék minden szegletét, akkor (a korábban emlegetett kelepcék mellett) minimum hét darab Trap Master figura beszerzését kell beütemezni, fejenként 4500 forintért. Emellett a gyártó ezzel beismerte azt is, hogy tojik azokra, akik az elmúlt három évben vagyonokat költöttek Skylanders-figurákra. Merthogy egészen tavalyig úgy működött a rendszer, hogy azokat a bizonyos területzáró kapukat bármelyik karakterrel ki lehetett nyitni, ha a szükséges elementálhoz tartozott. Ha tehát volt egy 2011-es élet bábud, akkor az feltárta az élet ajtót a 2013-as játékban is. Ennek viszont vége, így a meglévő gyűjtemény a Trap Teamben lényegében értéktelenné válik.

És az Activison nemcsak ezzel lépett a gyűjtők nyakára, hanem azzal is, hogy a régi figurák szintkorlátját ezúttal már nem emelte meg. Egészen mostanáig ez nem így volt, hiszen a friss epizódok megjelenésével a korábbi részekhez kiadott hősök kaptak öt új szintet, ismét lehetett őket fejleszteni, volt, hogy még új képességek is elérhetővé váltak. Ezzel szemben a Trap Teamben már semmi plusz nem jár a régi karaktereknek, ha korábban kimaxoltuk őket, akkor már nincs lehetőség a továbblépésre – éppen ezért a motiváció is elveszik, hogy újra elővegyük őket. Helyettük vásárolhatunk újabb és újabb bábukat – az Activison legalábbis tuti ebben reménykedik.

És ez még korántsem minden, hiszen a pályákat bejárva olyan kapukkal is találkozhatunk, melyek egy ismeretlen (unknown) elementál meglétét igénylik – magyarul a már meglévő nyolc elementál egyike sem képes kinyitni ezeket. Hogy mégis mivel lehet feloldani e korlátokat, arról a cikk írásakor az Activison még nem adott ki semmilyen hivatalos információt, de már kiszivárgott, hogy hamarosan érkeznek az eddig sosem látott Dark és Light elementálok, a hozzájuk tartozó csapdákkal, és tuti, hogy ezek beszerzése sem lesz olcsó mulatság...

KALAND HÁTÁN KALAND

Az Activison eddig ecsetelt lépései viszont nemcsak azért bosszantók, mert anyagi csődbe taszítják a családi kasszát, továbbá feldühítik a rajongókat, de azért is, mert maga a játék sem érdemli meg, hogy szimpla pénzgyár váljon belőle. A Trap Team ugyanis továbbra is az egyik, ha nem a legjobb gyerekjáték a piacon, ami tartalom szempontjából köröket ver az idén megjelent, pont a Skylanders ötletét felemásan ellopó Disney Infinity: Marvel Super Heroesra. Az új figurák nemcsak műanyagba öntve mutatnak jól, de a digitális valójuk is szuperül ki van dolgozva, remek szinkronokkal, tényleg egyedi képességekkel, érdekes és izgalmas fejlődési fákkal megtámogatva. Ugyanígy a ránk váró pályák is kifejezetten ötletesek, színpompásak, öröm bejárni őket, és igazi élmény, ahogy rábukkanunk a cselesen eldugott extra tárgyakra és rejtett helyszínekre. A kooperatív mód ugyan közel sem hibátlan, de még mindig kettesben a legjobb kalandozni, és bár a csapdák „intézményének” anyagi vonzata nem túl barátságos, a kivitelezés a maga nemében egészen zseniális, és a Trap Team legjobb részét tisztelhetjük benne.

A ránk váró pályákról rengeteg ellenfelet kell lepucolni, de vannak a különleges, már emlegetett szökevények, akiket az átlagnál valamivel nehezebb legyűrni, illetve ha sikerrel járunk, akkor adott a lehetőség, hogy elfogjuk őket. Ilyenkor a teljesen új traptanium portálon kialakított mélyedésbe kell helyezni a gonoszunk elementáljához passzoló csapdát, és máris bebörtönöztük a rosszéletűt. A foglyunk innentől eltárolódik a kiegészítőn, és ha ezt bedugjuk a perifériába, akkor egyetlen gombnyomással válthatunk a portálon lévő Skylanderünk és az elcsípett rosszfiú között. A gonoszok a jófiúkhoz hasonlóan nemcsak kinézetre hihetetlenül változatosak, de a képességeiket illetően is, és kifejezetten üdítő velük játszani, ráadásul mindegyikükhöz tartozik egy mellékküldetés is, ami jócskán kitolja az amúgy sem rövidke játékidőt. És ezek a lények még akkor is szórakoztatók, ha nem őket irányítjuk, ugyanis a portálon helyet kapott egy hangszóró, és ha egy csapda be van dugva, akkor a benne lévő egykori ellenfél folyamatosan beszél hozzánk: kommentálja a teljesítményünket, beszólogat, vagy kérlel, hogy vele játszunk. Minden ellenfél egyedi szinkront kapott, ezek minőségét a legnagyobb AAA-játékok is megirigyelhetnék, ráadásul az elhangzó szövegek kifejezetten viccesre sikerültek. Még felnőttként is magával ragadott ez az egészen ötletes megoldás, és a gyerekek esetében az élmény csak tovább hatványozódik.

Amit még érdemes tudni, hogy akkor sincs baj, ha nem rendelkezünk olyan csapdával, ami passzolna az éppen legyűrt ellenfélhez. A kiiktatott rosszfiúk nem vesznek el, a győzelmünket követően bármikor elérhetők a játék központi helyszínén található börtönben, csak a megfelelő kiegészítőre van szükség, hogy használni tudjuk őket.

A MÉRLEG SERPENYŐI

A Skylanders: Trap Teamet nem könnyű értékelni. A fejlesztést végző Toys for Bob kiemelkedő munkát végzett, szórakoztató, ötletes és színpompás játékot tett le az asztalra, eddig nem látott megoldásokkal fűszerezve. Ugyanakkor itt van a nem túl felhasználó- és pénztárcabarát kiadói hozzáállás, ami jelentősen beárnyékolta az élményt, hiszen a pályákat róva lépten-nyomon azzal szembesültem, hogy még mindig kellene valami, hogy teljes legyen a szórakozásom. A Trap Team egy remek játék, tökéletes választás a fiatalabb gyerekeknek, viszont azzal mindenkinek tisztában kell lennie, hogy az amúgy sem olcsó alapcsomag csak a kezdetet jelenti a pénzköltésben. A cikk végén található végső értékelés így valójában nem is a programot minősíti, hanem magát az Activisont, mert bár tényleg szeretem az új Skylanderst, a játék mögé épített agresszív üzletpolitika mellett akkor sem lehet szó nélkül elmenni.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!