Vladimír Suchý-ról eddig is könnyűszerrel elmondható volt, hogy ötletekért nem kell a szomszédba mennie, hiszen 2007-ben indult karrierje óta készített már játékot középkori települések kereskedelmi szövetségéről, 19. századi hajómágnásokról és a pulzárokban rejlő erő kiaknázásról is. A tömegek a nevét mégis elsősorban legutóbbi játéka, a 2018-as Underwater Cities (amit idén a Gémklub magyarul is kiad) kapcsán ismerték meg, melyben az emberiség az óceánok mélyén veti meg a lábát (hamarosan mi is bemutatjuk). Ilyen előélettel eléggé kiszámíthatatlan volt, hogy mi lesz a következő téma, amire Suchý ráveti magát, tavaly így hatalmas elvárásokkal és az emiatt megelőlegezett fanfárok fülsüketítő zajával érkezett meg a Praga Caput Regni, melyben az alkotó hazájának és szülővárosának, Prágának osztották a főszerepet.

PRAGA CAPUT REGNI

  • Kiadó/partner: Delicious Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-120 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 3,62/5
  • Ára: a hazai boltokban nagyjából 15 990 forint

A Prága mottójáról elnevezett társas kiválóan beleillik Suchý életművébe, hiszen egy ízig-vérig engine építős euróról van szó, melyben minden játékos (maximum 4 fő) olyan gazdag polgárt alakít, aki örömmel száll be IV. Károly grandiózus tervébe, melynek célja Prága felvirágoztatása olyan intézmények, ikonikus épületek és városrészek felhúzásával, mint a mind mai napig létező Károly-egyetem és Károly-híd, a Szent Vitus, Vencel és Adalbert székesegyház vagy az Éhségfal.

Mindez egy elképesztően hatalmas, hihetetlen aprólékossággal kidolgozott játéktéren elevenedik meg, amely elsőre a méretével sokkol (egy átlagos méretű konyhaasztalt gond nélkül elfoglal), aztán pedig látszólagos komplexitásával, mivel hatalmas mérete ellenére – az arányokat tekintve – meglehetősen kevés rajta az olyan felület, melynek ne lenne valamilyen szerepe abban a pókhálószerű játékmenetben, ahol látszólag minden mindennel összefügg.

EGY ÚJ KORSZAK HAJNALA

És persze gyakorlatilag is: a Praga Caput Regni az engine építést a lehető legkomolyabban gondolja, és minden eszközt meg is ad hozzá. Kezdésnek például minden játékos számára egy remek, a jelölők számára mélyedésekkel rendelkező, két rétegből összehajtandó, vastag játékostáblát. Ezen több sáv is fut: a kő- és aranybánya sávja a két alapvető nyersanyag (a kő- és az arany) kitermelését hivatott segíteni, melyhez két daru asszisztál. Ezek olyan forgatható kerekek, melyek ezen nyersanyagok aktuálisan elérhető mennyiségét reprezentálják. A tábla jobb szélén két további sáv fut: az egyik a technológiának felel meg (amely permanens és instant bónuszt is nyújthat), a másik pedig a Károly egyetem sáv, amely a végső pontozás során hozhat egészséges mennyiségű pontot.

Az elsődleges feladata mindenkinek értelemszerűen az, hogy lehetőség szerint ezen sávokat maxolja ki. Ez nemcsak azért fontos, mert a több arany és a több kő értelemszerűen több költekezési, ezáltal pedig terjeszkedési lehetőséget is megnyit, de azért is, mert a sávokon való előrehaladással további extrákhoz lehet jutni. Az aranybányasávon például egy adott pont után minden termelés győzelmi pontot ad, a kőbányasáv pedig technológiát. Sőt, mind a kettő esetében lehet olyan extra termelőlapkát is szerezni, amely további bónuszt nyújt ezen akciók használata során.

IPARI HÁBORÚ

Miért is kell ennyi pénz és ennyi kő? Mert Prága fejlesztése bizony sokat megkövetel, elsősorban figyelmet, a rendelkezésre álló idő ugyanis kötött: a játék akkor ér véget, amikor mindenki lejátszott 16 fordulót. Ezt szerencsére nem kell manuálisan követni, a központi játéktábla jobb felső sarka, a játék szíve-lelke, az akciódaru ugyanis ezt vezeti magától. Ez egy olyan kerék, amely folyamatosan, minden játékos fordulójának végén forog, és ha megtesz egy teljes fordulatot, a rajta levő jelölő beleesik egy mélyedésbe, lezárva az adott korszakot, közelebb hozva a játék végét.

Ezen akciódaru az, amely meghatározza azt is, hogy az adott játékos mit tehet a saját körében. A kerék akciólapkákat tartalmaz, melyeken két potenciális akció található – ezek közül kell kiválasztani egyet, azt, amit ténylegesen is végre akar hajtani a játékos. Habár minden akciólehetőség elérhető minden fordulóban, az akciólapkák folyamatos mozgása miatt ezek költsége változhat: a kerék forgása mindig arrébb tolja az akciólapkákat, így a legutóbb használt mindig a legdrágább (aranyat kell kifizetni a használatáért), és az idő elteltével lesz egyre olcsóbb. Sőt, ha majdnem egy teljes fordulatot megtesz, nemcsak, hogy ingyenes az adott akció, de még győzelmi pontot is nyújt. A kiválasztott akció mellé minden esetben (opcionális) bónusz is jár, amely lehet egy adott nyersanyag, egy speciális jelölő vagy jog egy speciális lapka megvásárlására.

A lehetséges akciók listája kötött: arany- és kőbányák irányításával arany/kő szerezhető és/vagy a bányák száma növelhető, az akció fejlesztésével egy adott akciótípus mellé zsebelhető be valamiféle extra (például automatikus győzelmi pont az akció használatakor), a fal felépítésével a saját akciótábla köré lehet lapkákat lehelyezni, épület felépítésével Prága óvárosába vagy az újonnan létrehozottt negyedébe lehet épületeket lerakni, a királyok útjának felépítésével pedig Prága ikonikus útja gondozható, amely végül a Károly-híd felépítésébe torkollik.

LÁNCREAKCIÓK

Ezek ugyanakkor nem különálló akciók, hiszen mindegyiknek van általában valami költsége vagy előfeltétele, ami egy teljesen más akcióval szerezhető meg, így muszáj lehetőség szerint mindenbe belenyúlni. A sikerhez azonban fontos a specializáció: érdemes egy adott területre fókuszálni és ott brillírozni, ezzel szerezve meg a legtöbb győzelmi pontot, nincs ugyanis sem elég idő, sem elég lehetőség ahhoz, hogy mindenben a lehető legjobbak legyünk – de jó tervezéssel kiválónak lenni minden területen lehetséges.

Ráadásul ezen összefoglaló csak a felszínt kapargatja, hiszen minden egyes akciótípushoz több kitétel és hatás is tartozik. A város fejlesztésekor például egy elég komoly harc indulhat a véges számú építési területekért és az értékesebb épületekért, mert ezek nemcsak azonnali, de játék végi pontokat is adnak. Ugyanez igaz a játéktér bal felső sarkát elfoglaló Éhségfalról és székesegyházról, ahol külön jelölőkkel lehet mozogni egy adott irányba, és szó szerint felfelé is, az épületek magasabb szintje felé, amely szintén a játék végén juttathat tetemes mennyiségű győzelmi ponthoz, de ennek elég súlyos költsége van, és sok tervezést igényel.

Ebből és persze a korábbi Suchý-társasokból talán leszűrhető, hogy a Praga Caput Regni egyáltalán nem egyszerű játék. Ugyanakkor az elsőre kissé talán nyomasztó mennyiségű komponens keltette pánik pár kör alatt el tud oszlani, köszönhető a remekül szerkesztett szabálykönyvnek, a teljesen logikusan felépített szabályoknak és a kiváló ikonográfiának, melynek okán idővel a Praga Caput Regni valósággal játszatja magát. Habár mechanikailag semmi újat nem mutat a műfajban, olyan eleganciával és kecsességgel fűzi egybe az engine építős euró játékok legjobb elemeit, hogy végül egy számos lehetőséggel és mélységgel rendelkező társast kapunk, amely a felszín alatti látszólagos komplexitás ellenére talán az egyik legjobb belépő lehet azon játékosoknak, akik az első összetettebb élményt keresik. Mert összetett, de egyáltalán nem nehéz: komplex, de cseppet sem túlbonyolított.

A Praga Caput Regni számomra fel tudott nőni az előzetes hírnevéhez: egy briliáns szerelmeslevél Prágához, illetve annak történelméhez, egyben pedig egy aprólékosan kidolgozott engine builder, amely valósággal lemászik az asztalról. Középkori metszeteket idéző ábrázolásmódja az egyik legtökéletesebb választás, amire csak ráerősítenek a meglepően jó minőségű komponensek. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy ez néha átmegy a túldíszítettségbe, melynek legnagyobb áldozata a beépítendő óváros, ahol a grafikus zűrzavar mellett nehéz megkülönböztetni egymástól a fix és a játékosok által lerakott elemeket, és az ikonok is elvesznek a figurák és színek tengerében. Azt is érdemes kihangsúlyozni, hogy a társas 2 játékos esetén teljesen más oldalát mutatja: a szinte nulla konfrontáció itt ténylegesen is nullára zuhan, és az olyan lehetőségek, mint a közterületekért és az építési területek benépesítéséért folyó harc teljesen elvész, a játék ezen része nem lett elég jól optimalizálva az alacsonyabb játékosszámhoz. Azonban ezeket leszámítva a Praga Caput Regni azon játékok sorát erősíti, ahol a téma és a tálalás remek harmóniában dolgozik együtt. Itt tényleg a történelmi Prága építésének aktív szereplőivé válhatunk egy pontsaláta-központú játékban, ahol a saláta nem ízes levelekből, hanem a habarcsba kevert tojásból és az engine builderbe kevert történelmi ihletésből áll össze. Az egészet meghintve egy olyan játéktervező eleganciájával, aki nemcsak a téma iránt rajong, de kívül-belül ismeri a recept minden alapanyagát, és azt is, hogy lehet abból fantasztikus étket készíteni.

(A tesztpéldányt köszönjük a Delicious Gamesnek! A játékhoz készült rajongói magyar fordítás, amely elérhető a BGG-n.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát