Az ikonikus Kaland Játék Kockázat-könyvek szabályrendszere házasítva a társasjátékok előadásmódjával: a The 7th Continent során egy titokzatos világ felfedezése a cél, ahol minden lépés közelebb visz egy átok feloldásához. Vagy a villámgyors halálhoz.

Minden idők legjobb társasai közé tartozni attól függetlenül is érdem, hogy a lista első pár helyéről, vagy mondjuk, a századikról van szó, hiszen több tízezer társasjáték közül ilyen módon kiemelkedni már-már lehetetlen feladat. Egy relatíve teljesen új játék esetében ezt kivívni viszont már nem annyira kirívó: a BGG élbolyába tartozó Homályrév, a Brass: Birmingham vagy épp a Scythe mind az elmúlt pár év terméséhez tartozik, ahogy az a The 7th Continent is, amely ezen illusztris társasághoz hasonlóan a Kickstarteren kezdte az életét, és maradandó nyomot hagyott maga után.

THE 7TH CONTINENT: CLASSIC EDITION

  • Kiadó: Serious Poulp
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: 5-10 000 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2.91/5
  • Ára: 59 euró, nagyjából 20 400 forint

A The 7th Continent során minden játékos egy olyan felfedezőt alakít, aki a korábban már megismert hetedik kontinensről visszatérve rá kell, hogy ébredjen: útja során elátkozták, és ahhoz, hogy ennek súlya egyszer és mindenkorra eltűnjön a válláról, muszáj visszamerészkedni a vidékre, hiszen csak ott van gyógyír a halálos kórra.

Ezt a gyógyírt megtalálni pedig nem egyszerű feladat, főleg, mert a 7th Continent nehezen sorolható be egyetlen műfajba: alapvetően kooperatív élmény (bár egyedül is kiválóan működik, sőt!), amelyben a felfedezésen van a legnagyobb hangsúly, így folyamatosan kerülnek fel az asztalra az újabb és újabb tereplapkák. Az, hogy pontosan milyen és mennyi, alapvetően két dologtól függ: az adott lapon szereplő értéktől, valamint attól, hogy a helyzetek során mennyire sikeres a játékos, és milyen irányba terelődik a történet.

REJTÉLYES JENŐ

A sztori itt ugyanis nem csupán egy fülszöveg vagy a kidolgozott játékmenetre erőltetett keret, hanem a legfőbb mozgatórugó – sokkal inkább tekinthető egy interaktív Kaland Játék Kockázat-kötetnek, semmint egy hagyományos értelemben vett társasjátéknak. A lapok többségén megtalálható hangulatfokozó sorok mellé egyrészt egy központi narratíva is jár az éppen aktuális átok révén, másrészt pedig a játékmenet zöme igazából abból áll, hogy próbára tesszük a szerencsénket, és megpróbálunk pozitívan kivergődni az általában kellemetlen helyzetekből.

Ehhez alapvetően egy kalandpakli áll rendelkezésre, melyben temérdek dolog található, elsősorban tárgyak és képességek sokasága. Egy akció végrehajtásához – legyen az egy térképlapka felfedezése, egy következőre való átlépés, felfedezés, vadászat vagy kutatás – két dolog szükséges. Egyrészt adott mennyiségű laphúzás a kalandpakliból, másrészt adott mennyiségű, a sikert jelképező csillag összegyűjtése ezen lapokról. A legtöbb lapkán vagy egy fél, vagy egy egész csillag található, ám mind a laphúzás, mind a csillagok mennyisége befolyásolható a képességek, tárgyak használatával.

Miért fontos az, hogy mondjuk kevesebb lapot kelljen húzni? Azért, mert a kalandpakli tulajdonképpen az életerőnek felel meg. Amennyiben elfogy, úgy újra kell keverni a korábban már felhasznált, a játékból végleg ki nem hajított lapokat, és onnantól fogva abból kell gazdálkodni. Azonban ha ekkor előjön akár csak egy átok jelölésű lapka is, a játéknak azonnal vége. Ez pedig bekövetkezhet egy vagy akár tíz óra elteltével is, ilyenkor pedig az egész kampányt a legelejéről, tiszta lappal kell újrakezdeni. Ez egyszerre elképesztően frusztráló és egészen lebilincselő. A játék fő mechanikája ugyanis nem csupán a felfedezésből, de ezen akciópakli szinten tartásáról is szól, amit elsősorban ételszerzéssel, azaz vadászattal, halászattal lehet pótolni, de a siker ekkor sem garantált, mivel nagyon sok múlik azon, hogy jól járjanak a lapok. Az oddsokon persze lehet javítani, több tucat tárgy craftolható ki, és ezek mindegyike valamilyen akció során nyújt támogatást az említett módokon (csillagok boostolása, a laphúzás mennyiségének csökkentése).

TÉRKÉPÉSZEK

A 7th Continent viszont nemcsak itt, hanem igazából a térkép felépítése terén mutat igazi zsenialitást. A játék dobozában szó szerint több száz lap található, melyek a térképelemeken található számok és az azokon végrehajtott akciók szerint jönnek fel. Például egy nyugati, alapesetben ismeretlen terület felfedezésének sikere esetén, mondjuk, a 009-es lapot kell lerakni: ilyenkor ezt ki kell emelni a tárolóból (amihez remek indexlapok is járnak, a rendezettség így alapból biztosított), és a játéktérre kell helyezni. Ezen lehet egy állandó vagy ideiglenes esemény, valamilyen váratlan fordulat vagy bármi: a kontinens tényleg kiszámíthatatlan, bármi megtörténhet rajta, és ez a lapok felhasználására is igaz. Ugyanis az, ami az egyik kampányban derékba töri a túlélést, a következő próbálkozáskor már az ellenkezőjét hozhatja, a helyzettől, a felszereléstől és számos egyéb dologtól függően. A 7th Continent pont ezért tud annyira lebilincselő lenni – na meg azért is, mert egy-egy átok végigvitele önmagában 15-20 óra, és ebben még nincsenek benne az esetleges újrapróbálkozások. Szerencsére nem kell ezt egyben letudni, egy nagyon ötletes mentési rendszer révén percek alatt el lehet pakolni mindent, hogy aztán a következő menet során pontosan onnan folytassuk, ahol abbahagytuk.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A The 7th Continent beszerzése szerencsére ma már nem nehéz: a három átkot tartalmazó, Classic Editionnek hívott alapdoboz a hivatalos webshopban 59 euróért szerezhető be, ugyanezen oldalon pedig számos egyéb bővítmény – egy csomó további átok, playmat – rendelhető, így akit az átkok feloldása magával ragad, meglehetősen hosszú ideig biztosíthatja magának a további álmatlan éjszakákat!

(A tesztpéldányt köszönjük a Serious Poulpnak!)