Sohasem voltam különösebben nagy fantasy rajongó. Valahogy sohasem vonzottak a varázslók, harcos papok és orkok hatalmi harca. A Gyűrűk Urának csak a film verzióit szeretem, a Warhammer és Warcraft sohasem fogott meg igazán. Mostanában viszont magával ragadott a Trónok Harca. Valójában nem most, úgy a második évad premier előtt kaptam rá a sorozatra és a könyvekre.
Még ennek előtte viszont belefutottam a The Witcherbe. A lengyelek elképesztően jó RPG játékába. Gyakorlatilag egy csapásra beleszerettem a programba. Elképesztően üdítő volt végre, valami másfajta hangulatú fantasyvel találkozni. A szláv világ valahogy sokkalta közelebb áll hozzám, mint a Tolkien iskola.

A szörnyvadász, Ríviai Geraltot és kompániáját, nagyjából 5 perc alatt megszerettem. A nem megszokott harcrendszer is piszkosul bejött. A felnőtt témái is lenyűgöztek és az is, hogy nem gyerekként kezelte a játékosokat. Rasszizmus, politikai hatalmi játszmák, szex, káromkodás. Remek egyveleget alkottak. Már akkor megvettem a játékot, amikor még nem is volt normális PC-m a futtatására. Köszönhetően Miguel remek tesztjének a PC Guru egyik számában.

A folytatásra sokáig vártam, mert annak a futtatására szintén nem volt jó a korábbi gépem. Vártam hát türelemmel. A javított, bővített kiadás viszont megjelent X360-ra és abba azért belekóstoltam anno és már ott nem tetszett jó pár dolog. A napokban megvásároltam PC-re az E.E. kiadást. Hatalmassal elánnal vetettem magam neki a kalandnak, de borzasztó pofára esés lett a vége.

Már a telepítésnél iszonyatosan felhúzott a játék. Dobozos verzióban vettem meg természetesen a játékot, mert a netem nem éppen egy versenyló. Szóval a két lemeznyi anyagot vígan feltelepítettem, amikor is a telepítő végén értesít a "varázsló", hogy legyek türelemmel, most le fog húzni 11 giga javítást, ami tartalmazza az E.E. patch-t és miegyebet. Na, itt álljunk meg egy szóra! Ez milyen baromság? Miért nem lehetett ezeket, egy esetleges harmadik és negyedik lemezre rápasszírozni? Nem, helyette a harmadik lemezen ott van a játék zenei anyaga... Miért kell ezzel szívatni a vásárlókat? Egy egész napom elment a telepítéssel és letöltéssel és még nem tudtam játszani a játékkal.

Túllendültem ezen az egész hercehurcán és belevetettem magam a játékba. Amikor írom ezt, 2015. 10. 14-e van. Ezen nap délutánján lett végérvényesen elegem a programból és a harmadik fejezetnél letöröltem a játékot a p*csába! Nem szokásom félbehagyni a játékokat, de a The Witcher 2 olyan szinten felhúzott, amire már nagyon régen volt példa. Talán az első Dark Souls baromság volt hasonló. Szisztematikusan végigmennék, hogy mégis miért borított ki, egyik kedvenc játékom folytatása.

Első számú szívfájdalmam nem a játékmenet hibája, hanem a megfoghatatlan kis pluszé, a hangulaté. A jellegzetes szláv atmoszféra, ami magával ragadott az első játékban, és az azóta magyarul is megjelent 5 könyvben, egyszerűen kiveszett. Valami maradvány, egy-egy apró morzsa még itt-ott fellelhető, de nem úgy, mit korábban. A fejlesztők feláldozták a hangulatot az epic és grandiozitás oltárán. Hiszen vannak itt sárkányok, tóból előkúszó óriási polipok, egymással hadakozó országok. Amik a regényekben is fellelhetőek, de a játékból valahogy kilógnak. A helyszínek se olyanok, mint ahogy a könyvekben le voltak írva, vagy amilyenek az előző játékban voltak. Csak valami sablon fantasy falvak... Üres és jellegtelen a játék hangulata.

Most pedig jöhetnek a technikai és játékmenetbeli parák. A harcrendszer konkrétan katasztrofális! A ritmikus harcrendszert dobták, helyette valami hack 'n' slash szerű dolgot akartak belepakolni, ami láthatóan nem ment nekik. Nincs többé kard stílus váltás. Van két gombod, egy erős és egy gyors támadáshoz. Illetve elgurulhatsz és védekezhetsz. Cső! Ennyi a vívás, amit még azért feldobhatsz bombákkal és jelekkel, de erről később. A derék szakik arra azonban már nem jöttek rá, hogy a hack 'n' slash játékok alapköve, hogy a harcok dinamikusak legyenek, pergősek és könnyen irányíthatóak. Na, ezek mind hiányoznak a TW2-ből. Borzasztó lassú a harc és esetlen, semmi dinamikája nincs az ütközeteknek, se súlya. Erőtlen csapkodások, halál béna kivégző animációkkal. Védekezés közben nem lehet sétálni, ami számomra teljesen érthetetlen. Ráadásul ez se jelent biztonságot, mert vannak kivédhetetlen támadások és pillanatok alatt körbe veszek minket az ellenségek. Marad a gurulás, ami némi kisegítést jelent, de ilyenkor teljesen védtelenek vagyunk és simán utánunk jönnek az ellenek és belénk húznak egy csomót. Egyik se túlságosan hasznos. És mintha a támadások is késleltetettek lennének. Hiába nyomom le a támadást, érezni, hogy jóval később kezdi el a karakter az akciót.

A dobálható tőrök és bombák, illetve a jelek viszont jók. Ezek tényleg életmentők tudnak lenni. Ezek előállítása viszont rengeteg nyersanyagba kerül, szóval sosem lesz belőlük túl sok. Pedig kellene. A fejlődést is megbuherálták. Négy fára lettek szétosztva a képességek, különböző elágazásokkal. Ami azt jelenti, hogy nem tudod például az Aard jelet kimaxolni, mert előtte ott van több más képesség amiket meg kell nyitnod, hogy ezt fejleszthesd. Ami totális öngól, mert így nem tudsz legalább egy valamiben nagyon jó lenni. A játék rákényszerít, hogy szétszórd az energiaforrásaidat és olyan dolgokat fejlessz, amiket nem is akarsz használni. Köszönjük!
Az alkímiából kivették az alkoholos baromságot, tehát már csak az összetevőket kell mixelgetni, ami nagyon jó! Viszont ezt is elrontották. Mégis ki volt az a barom, aki kitalálta, hogy harc közben már ne lehessen főzeteket magunkhoz venni? Nem lehet a buffokat bekapcsolni harc közben? Ez valami rossz vicc? És ha ez így van, akkor az olajokat miért lehet harc alatt is a kardra kenni? Teljes ellentmondás! Érthetetlen ez a szintű szivatás! Csak meditációs fázisban lehet főzeteket inni, harcok előtt. Ja, hogy a játék nem szól előre, hogy harc lesz, jó lenne inni egy Fecskét? Te bajod, oldd meg!

A szörnyhatározót is teljesen lebutították. Hiába olvasunk könyveket mindenféle rémekről, alig kapunk valódi információt róluk. Míg az első részben, szinte lexikon szerűen össze voltak gyűjtve a szörnyek mitológiája, erősségei és gyengéi. Öröm volt ezeket a feljegyzéseket olvasni. Itt meg azt vettem észre, hogy a sokadik könyv megszerzése után, már meg se néztem a feljegyzéseket, csak rohantam, hogy teljesítsem az aktuális szerződést, mert végre megvolt a "kellő" infó.
A másik dolog ami még őrületbe kergetett, az a térkép. Ilyen átláthatatlan vackot, még semelyik másik játékban nem láttam! Nem írja ki a térképen, hogy melyik hely melyik. Csak a kocsmákat, kereskedőket és ilyesmiket jelölgeti. Míg az első részben, gyakorlatilag mindent kiírt, ami hasznos volt. A törpök városában sokadik óra után is, össze-vissza kóvályogtam, mire rájöttem, hogy hol vagyok és hova akarok menni. A feladatok célhelyét azért megmutatja, de ott is felidegesített párszor, a szintkülönbségeknél például.

Az is zavart, hogy a csajozást is visszavették, majdhogynem nullára. Míg az első részben, vagy 30 nőt csalogathattunk a málnásba, itt ezt redukálták fél tucatra. Oké, most már rendes animációk vannak az "eksönöknél", de... Akkor is. Megvolt a maga bája, hogy ilyen macsó figurát irányíthatunk. Itt ezt is elvették. Akárcsak a mellékküldetéseket. Az első részben, minden városban, mi voltunk a witcher! A szörnyvadász! Egy rakás lényt kellett munka gyanánt kicsinálni, és elvinni valamilyen testrészét. A második részben szinte nincsenek is ilyen jellegű mellék küldetések és ha vannak is, a lények rém fantáziátlanok. Hárpia, gargoyle, bűzdémon? Csak néhány lény az első részből: bruksza, fojtólidérc, fléder, striga, kikimór, szúrcsohó. Érzitek már mi hiányzik ebből a játékból?

És sajnos a sztori is gyenge lábakon ácsorog. Az alapfelállás, miszerint van egy áruló witcher, aki valamiért királyokat öldös és ebbe belekeveredik a sco'ital és egy marha nagy sárkány, a játék végéig csak döcög. Alig hald valahová, nem is nagyon tudunk meg semmit, aztán mikor megtudjuk az is olyan klisébe fullad, hogy rossz nézni! Ezt sikerült tényleg kitalálni? Ennyire tellett? Spoilerek miatt nem mennék bele. Az első részben folyamatosan, apró kis kirakós darabokat kaptunk a sztoriból, jó elosztásban. Ez itt nagyon nem sikerült... Valahogy Letho, a főellenség motivációja is mondva csináltnak hat. Sokkal komolyabb dologra számítottam. És az új karakterek is eléggé haloványak lettek. Letho és Iorveth akik emlékezetesek, ők is csak a fizimiskájuk miatt.

100%-ig szubjektív probléma következik. Nekem rettenetesen hiányzik a játékból a magyar szinkron. Sokan utálták az első rész szinkronját, tényleg nem volt egy világbajnok cucc és voltak benne ordas nagy bakik. De én rettentően szerettem! Egy sajátos plusz hangulatot adott a játékhoz. Sármosan gagyi volt, ettől volt szerethető.

Csalódásként éltem meg azt is, hogy a mentés importálás egy jó nagy parasztvakítás volt. Míg a Mass Effectben az apró dolgokra is visszautaltak az alapján, hogy mit csináltál, itt alig lehet találkozni ilyesmivel. A játék elején megkapod a páncélt és a kardokat, amik az első rész végén nálad voltak és nagyjából két-három alkalommal említenek valamit a döntéseinkről. Igazából tök értelmetlen a mentésekkel bajlódni. Talán majd a harmadik rész változtat ezen valamit.

Iszonyatosan lehangolt vagyok a The Witcher 2 miatt. Nagyon akartam szeretni ezt a programot, de nem hagyta magát. Mintha egy pumát akarnál simogatni. Tök jó tapintása van a szőrének, csak közben kitépi a beledet. Saját összeesküvés elméletem, hogy az erőforrások nagy része elment az új grafikus motor megalkotására és minden más jóval kevesebb figyelmet kapott. Mert ha valami fantasztikus a játéban, hát az a grafika. Még most is az egyik legszebb játékok között a helye. Nem egyszer eltévedtem az erdőkben, annyira élethűen van kidolgozva a vadon. Pedig nem open world a cucc.

Az biztos, hogy ezt a játékot nem fogom újra végig játszani, igazából lehet be se fejezem. Csak felhúzom magam rajta megint. Pedig az első részt a megjelenése óta, minden évben egyszer végigjátszom. Az idei év volt az első kivétel, az új gép beszerzése miatt. Más játékokat pótolgattam. Marha nagy kár érte. Talán a harmadik rész majd visszaadja a hitem, Ríviai Geralt digitális kalandjaiban. Pár év múlva visszatérek majd rá, amikor abból is kijön majd egy E.E. verzió és lesz hozzá normális PC-m.