A dolog úgy működik, hogy ha valaki mégis rákattint, az összes ismerőse üzenetet kap a nevében, és csak terjed, és terjed. Az is előfordul, amikor előbb egy appot kell előre engedélyezni, ám ha ezt tesszük, ezzel valójában elfogadjuk az alkalmazás készítője által megadott feltételeket, és hozzáférést biztosítunk számára személyes adatainkhoz. Olyan forgatókönyv is lehetséges, hogy a kattintó egy hamis Facebook oldalra kerül, ahol "újra be kell jelentkezni", és ott szépen ellopják a jelszavát, vagy "hiányzó" kodeket, azaz kártevőt telepíttetnek fel vele, és hasonlók. Ez a mostani kígyós kampány is egy átveréses lájkgyűjtés, ráadásul itt az eredeti afrikai képet is könnyen megtalálhatjuk a WhiteAfrican weboldalon, ez 2005-ből való. Ha bármilyen képnek utána szeretnénk nézni ("The real intelligence hero is Sherlock Holmes, not James Bond."), akkor a jópofa TinEye féle reverse search keresőt érdemes használni, itt a kígyós képre keresve kapjuk rögtön a képhasonlóság alapján az alábbi sort, Ká minden másod- és harmad-unokatestvére szerepel rajta a Dzsungel könyvéből ;-)

Jól láthatóan erre a régi felvételre lett aztán 9 évvel később ráfotoshopolva az állítólagos keresztben lenyelt állatkerti gondozó, és a video indításnak látszó gombok a csaláshoz. Egy nagyon hasonló átverés volt tavaly Justin Bieber kapcsán, ott is a fotoshop játszotta a főszerepet, és persze ott is vissza lehetett nyomozni hasonló módszerekkel az állítólagos pucér felvételek alapjául szolgáló eredeti képet.

Ha csak pár híresebb ilyen előre lájkolós átverést kellene gyorsan megemlíteni, egyáltalán nem kapnánk ínhüvelygyulladást a keresés miatt végzendő fokozott erőfeszítéstől, hiszen csak úgy hemzsegnek az ilyenek. A "Mit visel ez a lány a strandon több ezer ember szem láttára kérdésre" adandó helyes válasz meglepő módon nem a kacagányt vagy dolmányt, hanem a "fürdőruhát" :-) De említhetjük a 2011-es "Az emberek 98 százaléka nem tudja 17 másodpercnél tovább nézni ezt a videót" esetet is. És persze ide sorolható az az átverés is, ahol az indián nevünket lehetett megtudni, persze szigorúan csak egy előre lájk után.

Az alapvető gond ezzel, és minden más hasonlóval, hogy ismeretlen cégeket, rejtett dolgokat ELŐRE KELL LÁJKOLNI, ahhoz, hogy egyáltalán megtudjuk, mi is az.
Illetve hát kelleni éppen nem kell, csak sajnos láthatóan sokan mégis megteszik ezt.

Összegezve: ne legyünk hiszékenyek, ne hagyjuk magunkat kiszolgáltatni a csalóknak. Mindig, mindennap lesz olyan új állítólagos szenzációs videó, amivel megpróbálják becsapni, átverni az embereket. Legutóbb például szellemet nézhettünk itt blogon, de a másik például egy két nappal ezelőtti állítólagos repülőgép balesetet bemutató videót ígér, még egy, a gépből látszólag kizuhanó emberalak is oda lett montírozva a nagyobb hatás kedvéért :-O

Emellett jól jöhet a naprakész antivírus, a jó kis script blokkoló NoScript böngésző kiegészítő, és az ingyenesen használható ESET Social Media Scannert is ide sorolhatjuk, amely ellenőrzi az üzenőfalon megjelenő posztokat, híreket és felhasználói üzeneteket is, hogy azok ne tehessenek kárt a gépünkben.

Ha pedig igaz híreket akarunk olvasni, egyszerűen menjünk el egy mértékadó hírportálra. Ha pedig videókat akarunk lájkmentesen, előre megosztás nélkül szabadon megnézni, akkor irány a YouTube és hasonló videomegosztó portálok.