Még most is élénken emlékszem arra, milyen volt, amikor először játszottam a Duke Nukem 3D-vel. Egy barátom szobájában ültünk, hárman, és vártuk, hogy betöltődjön az a csodaprogram, ami a házigazda oly annyira beharangozott az udvaron. Tapintható volt a hype, és nem is kellett csalódni: gyerekszemmel káprázatos volt a találkozás a 3D Realms játékával. Robbanások, batár fegyverek, cafatokra szakadó disznólények, pontosan ezek kellettek egy a magamfajta fiatalnak, Duke pedig, habár akkor egy árva szavát sem értettem, azonnal az első hősömmé változott. 

Nekem ez volt az első élményem a legendás játékkal, és úgy gondolom, hogy sokan mások is fel tudnánk idézni hasonló emlékeket, a Nuke Nukem 3D ugyanis egyike azoknak a klasszikus címeknek, amit minden, magára valamit is adó gamer ismer, játszott vele, és jó eséllyel szeret is, hiszen nincs semmi olyan, amiért ne lehetne szeretni a 80-as/90-es évek akcióhőseiről mintázott izomkolosszus kalandjait.

A Duke Nukem 3D idén ünnepli a 20. születésnapját, eme tisztes kor alkalmából pedig összeszedtem pár érdekességet, olyan kapcsolatokat és tényeket, amiket talán nem ismer mindenki. Például azt, hogy…

…a játék rengeteg mindent átemelt a 80-as/90-es évek popkultúrájából. A borító például az A sötétség serege című film poszterét parodizálja.

…nem csak A sötétség serege poszteréről „puskáztak” a fejlesztők. Duke jól ismert szövegét, a Hail to the king, baby!-t az Army of Darkness főszereplőjétől, Ashtől vette kölcsön.

… A bolygó neve: Halálból, A cápából, Az igazság útjából és az Elpusztíthatatlanokból is hallhatunk ikonikus szövegeket, illetve azok kissé átalakított variációit. Utóbbiból származik például a következő: „It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all outta gum.”

…szöveges és képi utalások mellett konkrét filmes karakterek is feltűnnek a játékban. A Lunar Apocalypse - Lunar Reactor pályán például Luke Skywalker megcsonkított holtestét láthatjuk. Ugyanez szerepel a játék Nintendo 64-re írt változatában, csak Luke helyett Yoda lett az enyészeté.

…a Shrapnel City-Freeway pályán a Terminátorral futhatunk össze, a Hotel Hell pályán pedig Indiana Jones utolsó kalandjának helyszíne vár.

…a Duke Nukem 3D óta Jon St. John biztosítja a Duke hangját. Ezt persze mindenki tudja, de azt talán már kevesebben, hogy az érces orgánumot Clint Eastwoodéról mintázta, csak egy kicsit annál is mélyebbre vitte a hanglejtést.

…több országban is finomított változatban jelent meg a játék, ugyanis túlságosan is véresnek és brutálisnak tartották. Brazíliában be is tiltották az árusítását.

…Ausztráliában majdnem kimaradt a boltokból, csak úgy árusíthatták, hogy a szülői felügyelet opció gyárilag be volt kapcsolva, a 3D Realms azonban pimasz módon lehetőséget adott arra, hogy az ausztrál játékosok egy patch telepítésével a cenzúrázatlan változattal játszhassanak.

…a szülői felügyelet opció érdekes módon működött. Ennek bekapcsolásával a sztriptíz táncosok például eltűntek, de nem nyomtalanul, a modelljük pusztán láthatatlan lett, ugyanúgy lehetett pénzt adagolni nekik.

…a Nintendo 64-re írt változat több helyen is családbarát köntöst kapott. A táncosok nem öltöztek olyan lengén, a sexshopot pedig képregényüzletre cserélték.

…3D Realms a felháborodás ellenére nem észlelt különösebb negatív visszhangot a játékban látottak miatt. Ezt Scott Miller árulta el egy 2011-es interjúban.

…a Duke Nukem 3D nagyjából 300.000 dollárból készült, és nyolcan dolgoztak rajta, bár a fejlesztés bizonyos szakaszaiban 12-en, 13-an is kalapálták a programot.

…az évek során négy különböző változatban jelent meg a Duke Nukem 3D: eredeti kiadás, Plutonium PAK/Atomic Edition, Kill-A-Ton Collection, Megaton Edition.

…kilenc kiegészítő jelent meg a játékhoz, illetve további 34 nem hivatalos csomag, köztük a Platoon, egy total conversion mod, ami a Vietnami háborút hozta el. A nem hivatalos kiegészítők nagy része pályacsomag, sokszor olyanok, amikben Doom és Quake arénák is szerepelnek.

…a Duke Nukem 3D 15 különböző platformra jutott el, köztük Xbox 360-ra, PS3-ra, Linuxra és Macintoshra is.

…az alapjáték megjelenése után egy évvel a 3D Realms kiadta a LameDuke névre keresztelt bétaváltozatot. Két pálya kivételével semmi sem került át a kész játékba, valamint a történet és az ellenfelek is eltérőek -- eredetileg a Duke Nukem II eseményeinek folytatása volt a program.

…a Duke Nukem sorozat első két része oldalnézetes platformjáték volt.