Az Xbox One első bemutatóját követően rengeteg kérdőjel maradt a konzollal kapcsolatban, az időközben felröppent pletykák pedig egyáltalán nem segítették a helyzetet, csak aggodalmat okozva. A fő kérdéskörök az internetkapcsolattal, a használt játékokkal és a Kinect folyamatosan figyelő tekintetével voltak kapcsolatosak -- ezekre válaszolt most a Microsoft a hivatalos közleményében.

Az Xbox One és az internet

A Microsoft új konzoljának egyik erőssége a számítógépes hálózatokhoz való könnyű kapcsolódás. Erről egy gigabites Ethernet-port és két, a 802.11n szabványt követő antenna gondoskodik. A vezeték nélküli hálózatokra 5 GHz-es frekvencián kapcsolódik a gép, így a háztartásban jelenlévő egyéb eszközök nem okoznak interferenciát. Ezen felül a konzol Bluetoothon vagy wifin keresztül gond nélkül felismeri az okoskészülékeket, s ezekkel együttműködik, illetve a felhő nyújtotta lehetőségeket is kihasználja -- mindennek azonban megvan az ára.

A Microsoft hivatalosan is megerősítette, hogy a felhasználó fő konzolján, tehát azon, amin a profilját regisztrálta, legfeljebb csak 24 órát lehet offline üzemmódban, míg azon a gépen, melyen csak vendégként van jelen, maximum egy óra az az időtartam, amit az internettől távol tölthet. A cég elmondása szerint erre azért van szükség, hogy az Xbox One periodikusan ellenőrizni tudja az elérhető frissítéseket, illetve azt, hogy a játékainkat továbbadtuk-e.

Az optimális élmény érdekében a Microsoft szerint egy 1,5 Mbps sebességű kapcsolatra van szükségünk, de természetesen a mobilnet is járható út, ha az adott régióban nincs más lehetőség. Filmeket -- legyen az DVD vagy Blu-Ray -- internetkapcsolat nélkül is nézhetünk.

xbox-one-console.jpg

Az Xbox One és a használt játékok

A konzolon minden játék már az első nap elérhető lesz letölthető formában, ezeket a programokat pedig telepítést követően bármelyik konzolról elérhetjük, a szükséges adatokat ugyanis a Microsoft a felhőben tárolja. A felhasználó saját konzolján minden családtag vagy vendég korlátlanul hozzáférhet a géphez kapcsolt, tehát a tulajdonos játékaihoz, ám ha szeretnénk továbbadni vagy megosztani ezeket a programokat, akkor már különböző akadályokba ütközünk.

A családunkban maximum 10 fővel oszthatjuk meg a játékainkat, akik a megosztott könyvtárunkban férhetnek hozzá ezekhez. Ennél macerásabb, ha egy ismerősünknek akarjuk továbbadni a kópiánkat, ugyanis ahhoz, hogy ezt megtehessük, annak a bizonyos személynek legalább 30 napja a barátlistánkon kell szerepelnie, s egy játékot csak egyetlen egyszer adhatunk tovább -- ráadásul ez csak akkor működik, ha játékot kiadó cég ezt engedélyezte.

Hasonló követelményrendszer tartozik a használt játékok továbbadásához is, ugyanis ezt a lehetőséget is engedélyeznie kell az adott kiadónak, s a Microsoft megfogalmazása szerint ezt csak a résztvevő áruházakban tehetjük meg. Aprócska jó hír csak, hogy a Microsoft sem a használt játékok aktiválásához, sem a továbbadásához nem kér külön díjat, de sajnos a kiadók már kötelezővé tehetik ezt. A cég felhívta arra a figyelmet, hogy a használt játékok kezelésében a kiadók kezébe adta a döntést, akik dönthetnek eme lehetőség támogatása mellett vagy sem, illetve könnyedén megtehetik azt is, hogy pénzt kérnek egy kópia aktiválásáért.

Az Xbox One megjelenésekor nem lesz lehetőség arra, hogy a játékokat kölcsönadjuk, de a Microsoft már dolgozik a probléma megoldásán.

xbox-one-menu.jpg

Az Xbox One és a személyes beállítások

A folyamatosan figyelő Kinect hallatán sokan aggódni kezdtek, ugyanis nem szerették volna azt, ha a Microsoft lehallgatja a személyes beszélgetéseiket, esetleg fényképeket készít. Erre a kérdéskörre a gyártócég külön fejezetben tért ki az Xbox One egyes kérdéses részeit tisztázó közleményében, s elmondták, hogy tiszteletben tartják a felhasználók magánéletét.

Az új Kinect személyes beállításai közt a kamera viselkedésétől kezdve az adatok kezeléséig minden lényeges dolog beállítható, illetve korlátozható. A periféria a konzol működése közben is kikapcsolható vagy egyszerűen szüneteltethető a működése -- kikapcsolt vagy szüneteltetett állapotban természetesen nem elérhetők a hangfelismerésre és mozgásérzékelésre alapozó funkciók.

Az Xbox One kikapcsolt állapotában a Kinect egyetlen egy parancsot figyel csak, s ez az „Xbox On” mondat, ami a konzolt kelti életre, de ez a lehetőség a beállítások közt kiiktatható; ha be van kapcsolva a gép, a beszélgetéseinket nem figyeli, semmit sem rögzít, de ha még is szeretne adatokat továbbküldeni, azt csak és kizárólag a külön engedélyünkkel teheti meg.

xbox-one-kinect.jpg

Az Xbox One és a rossz hírek sorozata

A Microsoft a közleményében olyan információkat árult el, amik érthető módon nem segítettek abban, hogy a vetélytársakkal szemben fölénybe kerüljenek, de legalább további ködösítés helyett tisztázták a legfontosabb kérdéseket. Összefoglalva tehát:

  • 24 óránként kapcsolódnunk kell az internethez.
  • 10 családtagunkkal oszthatjuk meg a játékainkat.
  • Csak egyszer adhatjuk tovább egy-egy programunkat.
  • Lehet használt játékokat adni és venni, de…
  • ...a kiadókon múlik, hogy lehet-e az egyes játékokat továbbadni.
  • A Kinect személyes beállításai mindenre kiterjednek.
  • A periféria nem küld tovább semmit az engedélyünk nélkül.
  • A Kinect a konzol működése közben ki- és bekapcsolható, illetve szüneteltethető.