A free-to-play üzletmodell elnevezése megtévesztő, a termékek valójában nem ingyenesek, ez pedig teljességgel elfogadhatatlan -- ez az Európai Bizottság véleménye az F2P programokról, amik, mint tudjuk, csak a legkevesebb esetben nevezhetők térítésmentesnek. Általában olyan szoftverek esnek ebbe a kategóriába, amiket ingyen letölthetünk ugyan, de tényleg élvezni csak játékbeli virtuális javak valós pénzért történő megvásárlása után tudjuk őket.

Az Egyesült Királyság Szabadkereskedelmi Hivatala vizsgálatot indított a free-to-play játékok ügyében, az ebből született jelentés pedig nem volt éppen biztató, mi több, a német hatóságok egyre több internetes játék reklámozását büntetik, pont azért, mert az megtéveszti a vásárlókat.

Az ügy az utóbbi hetekben odáig gyűrűzött, hogy most már Brüsszel is foglalkozik vele: az Európai Bizottság alelnöke, Viviane Reding az "EU szellemével szembehelyezkedőnek" nevezte a magukat ingyenesnek hirdető, de valójában fizetős termékek üzleti filozófiáját, majd a szervezet közleményében arra utasította az applikációk készítőit, hogy válaszoljanak a bizottság minden terméküket érintő kérdésére a jövőben. És hogy mi lesz azokkal a free-to-play játékokkal, amik "ingyenes" létük ellenére pénzt kérnek a játékostól? Egyszerű: az EU betiltja őket.

Az Európai Bizottság kidolgozott egy négy pontból álló besorolási rendszert, aminek minden F2P játéknak meg kell felelnie: nem hirdetheti magáról egy termék, hogy ingyenes, ha egyszer nem az; a játékok virtuális piacterei nem buzdíthatnak vásárlásra gyermekeket; a vásárlókat mindig megfelelően tájékoztatni kell a fizetős elemekről; a kereskedőknek biztosítaniuk kell egy folyamatosan működő e-mail címet az esetleges vásárlói kérdések megválaszolása érdekében.

Lehet, hogy eljön a nap, amikor a Dungeon Keeperhez hasonló förmedvények végleg fűbe harapnak Európában?

Viviane Reding