A disztópikus YA könyvek/filmek virágkorukat élik, ebben az évben filmből kaptunk hármat: márciusban volt a Beavatott sorozat: A lázadó premierje, novemberben jön az Éhezők Viadala trilógia lezárása, és ezen a héten mutatták be a mozik James Dashner Útvesztő sorozatának második részét, a Tűzpróbát. A fiatal szerző egy csapásra híres lett írásával, ami először 2009-ben jelent meg, a filmjogokra pedig a Twentieth Century Fox csapott le. Wes Ball rendezői debütálása szép anyagi sikert ért el, 345 millió dollárt hozott a stúdiónak, és a rendezőt a Wall Street Journal is dícsérte, mert képes volt egy kellően misztikus atmoszférát létrehozni, mely az egész filmet áthatotta. 

A most bemutatott Tűzpróba ott kezdődik, ahol az Útvesztő befejeződött: hőseink kijutottak az életveszélyes labirintusból, és látszólag biztonságban vannak, de egy ijesztő felfedezés után kiderül, hogy még mindig a VESZETT foglyai, így menekülniük kell, a Perzseltföldön keresztül...

A Tűzpróba nem lett rossz film, ezt ki kell jelenteni, csak nem sok köze van az alapjául szolgáló regényhez. A misztikum elveszett, helyette sokkal több lett az akció, melyben a fiatalok, Thomas (Dylan O'Brian), Newt (Thomas Brodie-Sangster), és Teresa (Kaya Scodelario) a többiekkel együtt egyik helyről rohannak a másikra, hogy megtalálják a Jobb Kar nevű ellenállást, amely a VESZETT ellen dolgozik. Pár új szereplő is bemutatkozik, akik közül talán a legjobb Aiden "Kisujj" Gillen, de a régiek is a szokott teljesítményüket nyújtják. A Tűzpróba az ellentétek filmje: a VESZETT modern technikája áll szemben az elpusztult világ képével, a VESZETT áll szemben a lázadókkal, és a tiszttársak egyes tagjainak az ellentéte is nyilvánvaló válik a végére, amely árulásba és halálba torkollik.

tuzproba.jpg

Ami igazán nagyszerű az Pados Gyula teljesítménye, aki a kamera mögött állt: egészen kiváló képeket hozott össze. Az elpusztult, felperzselt Föld látványa szenzációs, a halott nagyvárosok képei, az összedőlt épületek sokkal jobban néznek ki, mint a fallal körülvett Chicago hasonló építményei a Lázadóban.  Az ellenfelek ezúttal nem a mesterségesen alkotott teremtmények, a siratók, hanem sokkal veszélyesebbek: emberek, és fertőzött emberek, akik gyorsak és halálosak (plusz eléggé gusztustalanok ahhoz, hogy hihetőek legyenek), nem lehet nem párhuzamot vonni a The Last of Us runnerjeivel. Persze, a klisék is előjönnek: így a zombiszerű buggyantak éppen akkor támadnak, amikor a főszereplő segítségét jelentő lány éppen a mélység feletti üveglapon egyensúlyoz, miközben az éppen készül beszakadni...

Azt mondtam, hogy a Tűzpróba nem rossz film. Ez így igaz, de azok, akik ismerik a könyvet, morogni fognak, és joggal, mert a film csak minimális mértékben követi a 2010-es írás cselekményét (emiatt pedig látható hibák és lyukak vannak a történetben). Valószínűleg ennek is köszönhető az eddigi vegyes-negatív kritikai fogadtatás. Ennek ellenére érdemes megnézni a Tűzpróbát, mert a több, mint két órás játékidő pillanatok alatt eltelik. Az anyagi siker nagy valószínűséggel garantált, így a harmadik rész is (ez kivételesen nem lesz kettévágva), azonban a meg nem válaszolt kérdések száma az új résszel sem csökkent, így a Halálkúrának kell választ adnia azokra a dolgokra, amelyeket még csak sejteni lehet.

6.6