A The Last Guardian 2009-ben mutatkozott be, mint a Team Ico harmadik játéka, mely az Ico és a Shadow of the Colossus nyomdokaiban járva egy újabb érzelmes történetet mesél el, ezúttal egy fiatal fiúról és tollas barátjáról. A projekt nagy lendülettel indult, mondta Josida Suhei, a Sony Worldwide Studios elnöke, de 2011-re lelassult a folyamat; mindenféle technikai problémák nehezítették a fejlesztést. A csapat keményen dolgozott a kódon, aztán 2012-ben megérkezett a PS4, és világossá vált, hogy erre kellene váltani.

Josida bevallotta, hogy a játék első bemutatójában csaltak, az egyrészt felvételről ment, másrészt fel is gyorsították, mert lassan futott a játék -- egyébként a legutóbbi demó is csak egy videó volt, de Josida szerint azért, mert a mesterséges intelligencia kissé kiszámíthatatlanul viselkedik, és ez nem lett volna jó a bemutató szempontjából. Kihangsúlyozta, hogy most már játszható a The Last Guardian, és úgy véli, tartani tudják a menetrendet, vagyis jövőre megjelenhet a játék.

Josida mellesleg cáfolta, hogy Mark Cerny kellett ahhoz, hogy megmentsék a projektet, de azt elismerte, hogy segítséget nyújtott, bár nem csak ő, hanem más mérnökök is.