Ez a hónap a stratégáknak kedvez: nem egy, nem kettő, hanem rögtön három játékot pakoltunk a magazin DVD-mellékletére, tisztelegve a második világháborút értő és szerető közönség előtt. A hála könnyei mellett azonban úgy érzem, sikerül majd kifacsarnunk néhány üvöltve anyázós sós cseppet is, főleg ha belekóstoltok a Red Tide-ba!

Nem titok, az ukrán-német koprodukcióban készült, szinte megszámlálhatatlanul sok epizódnál járó Men of War-széria legendásan nehéz játék; itt nincs könnyű, zöldfülűeknek kitaposott ösvény, csak tövig húzott szívató, és a kőkemény poklot kapja az arcába a felhasználó. Persze mindez nem rosszindulatból született, „a nyugati csírák nyaljanak sót” alapon, hanem bizony ilyen dolog a háború, és a fejlesztők háza táján nagyon komolyan veszik, hogy tökéletes látlelet készüljön minden ütközetről.

Ütközetből pedig nem lesz hiány, az alapjáték például a németek kontra szövetségesek vonalon az Afrika Corps nevesebb csatáit tapogatja végig, míg az orosz honvédők egész Berlinig nyomulhatnak a keleti fronton. Az ukránok persze a témaválasztásban sem követték a sárga, kikövezett ösvényt, hiszen a Red Tide a fekete-tengeri flotta tengerészeinek, a Fekete kabátosoknak állít emléket. A szovjet oldal Krímben tanúsított heroikus helytállásról ritkán emlékeznek meg a történelemkönyvek, pedig itt is ugyanolyan kemény, elkeseredett harcok folytak, mint mondjuk Sztálingrádnál, csak a hírverés volt kisebb. Kitűnő példa erre Konsztyantin Olsanszkij, aki 55 emberével elfoglalta Nyikolajev város kikötőjét, majd a páncélos erőkkel támogatott német támadásokat sorozatosan visszaverve meg is tartotta azt az erősítés beérkezéséig. Több mint 700 német halott maradt a helyszínen, de csak öt szovjet harcos élte túl az akciót, ráadásul Olsanszkij nem volt közöttük. Lesz alkalmad kipróbálni ezt a küldetést is, és a történetet jegyző Alexander Zorich szerzőpáros (ez az írói álnév ugyanis egy orosz duót takar) jóvoltából talán még személyesebbé is válik ez a szakasz, ugyanis a túlélők beszámolóit, korabeli feljegyzéseket is felhasználták a Red Tide készítésénél. Az Assault Squad erénye ezek után, hogy a szokásos germán-szovjet-amerikai szentháromság mellett a brit nemzetközösség és a japán császári haderő is önálló küldetéscsokrot kapott, mi több, mindegyik náció egyéni, speciális csapással kísérheti a támadásait: az oroszoknál hurrázva rohamozó embertömeg, míg a japánoknál banzáj kiáltásokkal meginduló japán különítmény várja a stratégákat.

A TÖKÉLETES KATONA...

A Men of War-sorozat jellemzője, hogy itt az egyszerű katona nem csupán lövöldöző ponthalmaz, hanem egy nevesített, valamely szerepkörre – lövész, felderítő stb. – előre felkészített figura, és a hátizsákja vetekszik a télapóéval. Képzeld el, hogy akármelyik fegyvert kicsavarhatja a hullák kezéből, felszedegetheti a lőszert, gránátot vagy a kötözőcsomagokat, de ha úgy tetszik bármely elfoglalt nehézfegyver – ágyú, géppuska – kezelőjévé is válhat (természetesen a megfelelő számú személyzet szükségeltetik mindenhová). Sőt, az elhagyott harcjárműveket is bátran birtokba veheti, már ha nem fogyott ki abból a nafta, mert bizony a lőszer mellett az üzemanyag is fogyóeszköz. Továbbmegyek, a sérült harceszközöket meg is tudod javítani! Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa, ugyanis gyalogosként fedezékek mögé bújhatsz, rejtőzködve akár csapdába is csalhatod a nagyobb számú ellenséget, és ugye közben a hátizsákban összegyűjtött fegyverekkel célzott csapást mérhetsz rájuk – példának okáért egy páncéltörő gránáttal bármely tank megsemmisíthető, ugyanakkor nem kis bátorság és tapasztalat kell a dobótávolságig eljutni. Így aztán a legtöbb küldetésben csupán harcosok egy kis csoportja áll a rendelkezésedre, és a látszólag lehetetlen harci helyzet megoldása a pályán zsákmányolható fegyverek, járművek felhasználásával válik elérhetővé.

GEM ÉS A DIRECT CONTROL...

Annak idején a Soldiers: Heroes of WW2-vel elinduló, valós idejű „szakág” alá a Best Way önálló grafikusmotort is készített, amit GEM névre kereszteltek el. A látvány mai szemmel már közel sem olyan harapós, mint a megjelenés idején, de a rombolhatóság példás, sőt az ütközetek intenzitását, a tüzet fogó aljnövényzetet, és a harceszközök látványos megsemmisülését figyelve azért még most is el lehet morzsolni egy-két könnycseppet. A páncélosok, lövegek és egyéb járművek kidolgozása mondhatni tökéletes, és azt se feledjük, hogy emellett a páncélvédettség-mutatók és a különböző lőszerek kölcsönhatása is alaposan ki lett dolgozva. Nyilván mindenki hallott már a Direct Controllról, hisz a Soldiers idejében az ezen funkciót bemutató videókkal szabályosan szőnyegbombázták a netet – nos, ez sem veszett még ki a sorozatból. Röviden ugye arról van szó, hogy bármely ember, jármű vagy löveg felett átveheted a közvetlen irányítást (END billentyű), és így az adott egység a kurzorgombokkal mozgathatóvá válik, miközben a célkereszt pontszerű képződményként pontosan az egerünk által megjelölt helyre mutat, lehetőséget adva, hogy egy páncélos lánctalpát, tornyát tűz alá vegyük, vagy gyalogosként egy teherautó sofőrjét kilőjük a jármű megsemmisülése nélkül.

Taktikailag mindent tud a játék, amit a második világháborúról tudni lehet: minden egyes kézifegyver, jármű, löveg, felszerelés mondhatni hiteles; kaparints meg egy lángszórót vagy aknavetőt, de egy .50 kaliberes géppuska is hihetetlen előnyt jelent! Ez az alkotás a legpontosabban visszaadja, hogy milyen törékeny és apró az ember a háborús körülmények között, ugyanakkor rámutat a nagyságra és a lehetőségekre is. Ahhoz tehát, hogy mindezt túlélje a szakaszod, folyamatosan jó döntéseket kell hozni. Itt ugyanis számít a fedezékek minősége, a felhasznált tűzerő, pontosan modellezve van a fegyverek szórása mellett a gránátok hatásfoka, és bizony egyetlen lövéstől is feldobhatja bármelyik katonád a pacskert. Az MI itt sem farag zseniket a gép által vezérelt harcosokból, egyszerűen csak a pályatervezés olyan, hogy minden szituációt „na, ezt már nem!” felkiáltással kezdene az ember, és jelzem, a Best Way szívesen nyit meg újabb, értelemszerűen nehezebb szakaszokat, amikor azt hinnéd, hogy túljutottál a legkeményebbnek gondolt részen...

HÁROM AZ EGYBEN?

Látszólag ugye van egy alapjáték és két önállóan futtatható kiegészítő, de megkockáztatom, ez sokkal inkább egyetlen szisztéma három tökéletesen eltérő feldolgozása. A Men of War a nagy, nyílt csatáké, ahol jól kidolgozott kampányok, komoly multiplayer (akár coop, területfoglalás, CTF stb.) mutatja meg a második világháború arculatát. A Red Tide asztala viszont a gerillataktika: kevés ember, gyenge felszerelés, és egy jó magasra feldobott labda a küldetések alapja, „oldd meg, ha tudod” vezényszóval hajítva ki a játékost a csatatérre. Nem lesz egyszerű dolog, de tartalomból sincs hiány: már maga az alapjáték is több tízórányi küldetéssel kecsegtet, de mi ehhez hozzácsaptuk az önállóan futó Red Tide és az Assault Squad epizódot is, háromszoros dózist adva a második világháborús küzdelmekből. Ne csüggedjetek, ha egy pálya nem sikerül elsőre, és akkor se, ha másodjára sem: a hadviselés már csak ilyen mulatság!

KÓDAKTIVÁLÁS

Habár a mostani teljes játékaink is steamesek, megváltozott a kódok beváltásának menete: a DVD tasakra nyomtatott kódsort nem a Steamen kell beütni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően a böngészőben el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni a DVD-tasakjára nyomtatott kódsort, az eredmény pedig három Steam-kód lesz, azokból pedig a steames aktivációt követően három teljes játék, öröm és boldogság.

A DVD-tasakon található PGO-s kódokat csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csak óvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on.

1406cover.jpg

A 2014/06-OS PC GURUT JÚNIUS 12-TŐL KERESSÉTEK AZ ÚJSÁGOSOKNÁL!