Sokan izgatottan vártuk a Microsoft konferenciát; miután ezidáig a cég még operációs rendszereiről is híres volt, nem csak a konzoljáról, azt hittük, láthatunk valamit az új Windowsra is. Már most leszögezem: tévedtünk. A kissé nagyzoló, néha unalmas, meglepetésektől (két dolgot leszámítva) mentes show kizárólag az Xbox 360-ról szólt, mintha nem is várnánk egy új op. rendszert...

The Beatles: Rock Band

No, de ennyit a szomorkodásról, térjünk rá a műsorra! Első ízben végre hivatalosan is bemutatkozott a The Beatles Rock Band. A játékban a legendás csapat zenéit játszhatjuk el társaságban, a rajzfilmszerű intró pedig csak a jéghegy csúcsa volt: a 10, soha nem hallott stúdiófelvétel, valamint a kizárólag dobozra letölthető "All You Need is Love" nóta vitte a pálmát. Lagymatagságból ötös, pedig már itt is durrogtak a sztárpetárdák, hiszen Paul és Ringo is tiszteletét tette.


Tony Hawk: RIDE

Ezután kezdődött a valódi bemutató, még mindig multiplatform címekkel. A Microsoft és az Activison egymás vállát veregette az indításnál, a beatleses Rock Bandet ugyanis a Tony Hawk: RIDE követte, amelyet maga Tony konferált fel. A játékból nem láttunk semmi izgalmasat, annál jobb volt viszont a deszka, amely amúgy Wii-sen követi mozgásunkat, és egy "újfajta játékélménnyel varázsol el". Hát persze. A földbedöngölés elmaradt, így Hawk kissé kedveszegetten vánszorgott le a színpadról, hogy átadja a helyét a Call of Duty címtől megváló Modern Warfare 2 stábjának.

Modern Warfare 2

"Ez lesz minden" — kezdett bele a program fődizájnere, amely után még az én kissé cinikus álláspontom is lejjebb mozdult: hűha, mit fogunk látni? Aztán jött a demó, amelyben az interaktív videók dögösek voltak (falon mászás jégcsákányokkal, hihetetlenül jól bedigitalizált mozgás, remek zenék), a játék maga azonban, nos, CoD volt. Megcsillant az újdonság, a járművezetés is, ebben főhősünk fél kézzel egy motoros szánt, fél kézzel meg egy pisztolyt tartott. Hogy a Microsofthoz is kapcsolódjon a dolog, a végén azért kibújt a szög a zsákból: két pályacsomag, csak a konzolhoz. Laza, Die Hard 2-t megillető mozdulatsorok vonultak végig, pusztán csak egy kolléga kérdezte elhaló hanggal mögöttem: "ez minden?".

Final Fantasy XIII

Nem ez volt. Miután az Activisiont sikerült lezavarni a színpadról, megjelent a Final Fantasy XIII stábja, hogy egy tolmács segítségével bemutasson körülbelül 20 másodpercet a szoftverből, amely — figyelem! — már Xboxon fut. Annak idején a bejelentéssel sokkolták a világot — a videóval azonban nem, a program két főhőse szerencsétlenkedik egy óriási robot ellen, majd vágás, és a fiúk, akik ránézésre azt sem tudták, mit keresnek a színpadon, lesétáltak róla. Távozásukkal végére értünk a multiplatform címeknek, így csak azok olvassanak tovább, akiket maga a konzol is érdekel...


Shadow Complex

Őket az Epic két fejese követte, akik a sikolyokból ítélve mindenkiben elindították a Gears of War reményt — hiába. A fiúk egy Shadow Complex nevű 3D-s platformcímről rántották le a leplet, amely kizárólag az Xbox 360 piacteréről lesz letölthető. Bár a cucc igen dögösen néz ki, a beharangozásuk után mindenki másra számított, mint egy több tucat extrával teletömött, főnökharcoktól hemzsegő, közel 10 órás kampánnyal rendelkező szoftverre. A program idén nyáron kijön, hurrá.

Joy Ride

Ha már a Wii-t lemásolták az avatár-rendszerrel, legalább jobban használják ki — erre derült fény, amint a stúdió nagyszájú embere felkonferálta a Joy Ride-ot. A programban saját magunk által dizájnolt járgányokkal és kicsi énünkkel versenyezhetünk, teljesen ingyen, miközben pályákat tervezünk és osztunk meg. Jó kis marhaságnak tűnt a dolog.

Crackdown 2 és Left 4 Dead 2

Ezután jött két bejelentés is, kommentár nélkül. Az egyik a Crackdown folytatása, amelyben úgy látszik, még mindig a képregényes stílus hódít, csak most már valós fizikával, és talán nem a GTA 3 ezeréves motorjával nyakon öntve. A semmitmondó videót egy igazi sokkolás követte: az alig fél éve megjelent Left 4 Dead ugyanis letölthető pályacsomagok helyett xboxos és PC-s folytatást kap már idén novemberben. A Valve ezzel jó eséllyel kihúzza majd a gyufát a rajongóknál, akik talán még mindig epekedve várják a beígért extra kampányokat — úgy tűnik, mindhiába.


Microsoft E3 konferencia 2009Microsoft E3 konferencia 2009Microsoft E3 konferencia 2009

Splinter Cell: Conviction

A Ubisoft következett, akik egy alapos tökön rúgással jutalmazták a Splinter Cell: Conviction potenciális vásárlóit. A bemutatott játék sötét tónusa, elborult főhőse igazi csemege volt — nem úgy mint a hír, hogy már ősszel jön, viszont CSAK ÉS KIZÁRÓLAG XBOX 360-ra. A játék videóján, valamint valós idejű részein többen a Max Payne-t emlegettük, nem véletlenül. Max... bocsánat, Sam ezúttal a lánya miatt áll bosszút, így kerülve el a törvényt, az ügynökséget, meg úgy nagy vonalakban mindenkit. Minimális "sandbox" stílus került beépítésre, ennek köszönhetően a hidegvérrel gyilkoló és masszív tömegmészárlásokba is belépő Fisher már eldöntheti, hogyan jut be egy helyszínre, és ott hogyan végzi el a feladatát.




Microsoft E3 konferencia 2009Microsoft E3 konferencia 2009Microsoft E3 konferencia 2009

Forza Motorsport 3

Ezek után robbant a boxos bomba: nemcsak hogy készül a Forza Motorsport harmadik része, de novemberben már meg is jelenik! A szoftverben számtalan gyártó számtalan modellje helyet kap, e mellé pedig — a vadonatúj grafikus motornak hála — A GENERÁCIÓ LEGDÖGÖSEBB AUTÓS JÁTÉKA LESZ. Nem mi mondjuk — a videóról nekünk egy gyönyörű, belső nézettel is ellátott "ez minden?" jutott az eszünkbe —, hanem a szoftver tervezője, aki nem mellesleg még azt is elkotyogta, hogy a szimulátor mód mellé egygombos arcade irányítás és teljes autó-testreszabhatóság is felkerül a palettára. Egy igazi "HŰHA" felkiáltást azért sikerült kicsikarni, ugyanis kiderült, hogy a vásárlók valós, teljes szabadsággal leforgatható HD-videókat oszthatnak meg egymással. Ez dögös volt!

Halo 3: ODST és Halo: Reach

A Halo sokakat lázba hoz, így nem csoda, ha a Bungie egyik alapemberét hatalmas ováció fogadta. Egyből a Halo 3 "küldetéslemezére", a Halo 3: ODST-re terelődött a szó, amely kicsit savanyú, kicsit sárga, de legalább új anyag a sokak által imádott FPS-játék kissé megkésett félárbocú folytatásáról. A főhős ezúttal egy Rookie nevű, az egységéről levált gyalogos, de mellé még sok más társa is befigyel, akikkel együtt, több héttel a Halo 3 történései előtt, végigjátszhatjuk a történetet. Az igazi durranás azonban nem ez volt (bár az ősszel megjelenő programot egy érv miatt érdemes megvenni), hanem a Halo Reach, egy 2010-ben érkező, jó eséllyel az előzményeket feldolgozó program, és ha rendelkezünk a Halo 3: ODST-vel, kapunk béta lehetőséget a multihoz. Ennyit tudtunk meg róla...


Alan Wake

Felbukkant még az Alan Wake is, Sam Lake (az író, és az első Max Payne arca személyesen) társaságában. (Szintén az exkluzívok között, tehát még reménykedhetünk — ha valami, hát Wake csak jön PC-re is...) A játék, talán azért, mert ennyi ideje várjuk, inkább egy Resident Evil 4 folytatásnak tűnt, sem mint egy földbedöngölő thrillernek. A videón Alan amolyan sorozatosan ("Ez történt eddig", "A mostani részben" feliratok) először a neje elvesztéséről mesél, majd egy elemlámpával és egy pisztollyal megőrült favágókra lövöldöz.

Metal Gear Solid: Rising

Végül, de nem utolsósorban maga Kodzsima Hideo jött el, hogy fura mosolyával bejelentse: igen, lesz MGS játék Xbox 360-ra, és ez a játék (ha minden igaz) még véletlenül sem a Metal Gear Solid 4 felturbózott, felszódázott változata lesz. A program a Metal Gear Solid: Rising alcímet viseli, főszerepében pedig nem Snake-et, hanem Raident láthatjuk majd. A teaser kissé semmitmondóra sikeredett, de legalább volt.


Az Xbox LIVE és a Project Natal

Ennyit a játékokról, most térjünk ki egy kicsit a Live-ra, no meg az irányítóra. A Microsoft rendszere ismét megújul egy picit: az összes videó elérhető lesz "instant" 1080p-s felbontásban, ezen felül pedig a FaceBook és a Twitter is beépül a konzolba. Az avatárok is fontosabb szerepet kapnak: mostantól "mindent" megoszthatunk a "party" opcióban, legyen szó akár egy sorozat epizódjáról, vagy egy filmről. Avatárjaink ott csücsülnek majd együtt a virtuális TV előtt (amelyen a Sky csatorna exkluzív cuccait is nézhetjük, igaz csak Angliából...), popcornnal dobálják azt, vagy csak sikongatnak ész nélkül. Mostantól zenét is hallgathatunk, a LastFM is beépül a rendszerbe, ráadásul Gold tagságival rendelkezők számára teljesen ingyenesen.

Végül, de nem utolsósorban jöjjön az elmúlt 10 év legnagyobb innovációja, vagy, ahogy egyelőre sokan szkeptikusan gondoljuk, átverése, a Project Natal. A Microsoft úgy döntött, nem szórakozik holmi mozgásérzékelős kontrollerrel, inkább a felhasználót (vagyis minket) tesz irányítóvá. A kissé hiteltelen bemutatókon a Natal döbbenetesen teljesített: a kiegészítő ugyanis nem csak, hogy térben felismeri a mozgásunkat (ráadásul a prezentáció alapján jobban, mint bármilyen dollármilliós motion capture stúdió...), de az arcunk alapján bejelentkeztet bennünket, valamint a hangunkat is felismeri. A dologról Steven Spielberg beszélt részletesen — stílszerű a dolog, hiszen a Natal segítségével a Különvélemény című film elevenedik meg, kézmozdulatokkal irányíthatjuk a komplett dashboardot, illetve a játékokat is.


Két szoftvert is mutattak (illetve, hármat, de az egyikről picit lejjebb...), az egyik a Ricoche volt, amelyben a kezünkkel, lábunkkal, fejünkkel és minden egyéb, felvállalható testrészünkkel labdákkal bonthatunk falat, a másik a Paint Party, amelyben kézmozdulatokkal festhetünk, akár az egész családdal. Mindkettő igen meggyőző, de az igazi áll-lejtést nem a Microsoft, hanem Peter "Fable" Molyneux prezentálta.

A játékuknak nincs kódneve, sőt, az is megkérdőjelezhető, hogy egyáltalán játék-e, de lényegében szólva egy virtuális kisfiúról van szó, aki felismer bennünket (már ha brit akcentusunk van), ha szemrehányóan beszélünk hozzá, elszomorodik, felismeri, ha egy képet mutatunk neki, sőt, kommunikál velünk, bármilyen témában, amelyről csak mi akarunk. Milo (így nevezik a srácot) megkér bennünket arra, hogy pecázzunk vele, ekkor pedig a tó felé hajolva az instrukcióit követve halakat fogdoshatunk... A "poén" az volt a dologban, hogy a fenti két programot relatíve valós időben (bár néha volt pár gyanús mozdulat) láthattuk, Molyneux leszögezte, Milóval bárki megismerkedhet — zárt ajtók mögött, akiket meghívtak...



Foglaljuk össze: a Microsoft konferenciája nem hozta meg az elvárt földrengést, a játékok zöméről vagy már tudtunk, vagy, PC-sként, nem kavart fel bennünket, a Natal pedig egyelőre inkább sci-fi, mintsem valóság. A következő konferenciáig mindenki maradjon ránk hangolva, mi itt leszünk!

(A hírt frissíteni fogjuk képekkel és videókkal!)