Technikailag az 1987-ben megjelent Street Fighter, avagy a Capcom üdvöskéje ugyan nem az első verekedős játék – ez a megtisztelő cím a Sega 1976-os Heavyweight Champ monokróm arcade gépét illeti meg –, de vitathatatlanul a világon a legsikeresebb. A teljes frencsájz mára már több mint 47 millió eladott példányt számlál, 12 milliárd dollár feletti összbevétellel. Az ide vezető utat kövezte ki a Street Fighter, mely elsőként játéktermi gépeken jelent meg, később pedig számos rendszeren tette tiszteletét, utoljára a sorozat harmincadik évfordulóján megjelent 30th Anniversary Collection antológiájában.

sf-35-03.jpg

Tyúk vagy az aranytojás?

A Street Fighter-t, mint korának megannyi verekedős játékát, előtte és utána is, a kor küzdősport-akciófilmjei inspirálták, gondolunk itt elsősorban a Sárkány színrelép című filmre, Bruce Lee főszereplésével, és természetesen a címadó Utcai harcosra, Sonny Chibával. Aki pedig ezeket a vászonról a füstös arcade-ek képernyőire vitte, az Nisijama Takasi, aki a Street Fighter és a Capcom előtt az Irem-nél dolgozott. Ennél a cégnél tervezte meg az első beat'em up játékként számon tartott Kung-Fu Mastert (japánban Spartan X), melynek bossharcai szolgáltak a jövendő játékához inspirációul, és melyet cserébe a már említett akcióhősök inspiráltak. Ő és Matszumoto Hirosi voltak a két agy a játék mögött, melynek megjelenése után azonban távoztak a Capcomtól, és z SNK kötelékében többek közt az Art of Fighting és Fatal Fury képében vitték tovább örökségüket.

sf-35-01.png

A Street Fighter a máig ismert és bevált recept alapjait lefektetve, egyesével enged össze összesen tíz gépi ellenféllel, akiket harminc másodperces BO3 meccseken (három küzdelemből a legjobb, magyarán két győzelemig) kell magunk alá gyűrni. A fő játszható karakter Ryu, de a második játékos bármelyik meccset megszakíthatta és párbajra hívhatta, Ken-t vezérelve, hogy győzelem esetén akár ő is folytathassa a bajnokságot. Ami megjelenésekor egyedivé tette, hogy a Street Fighterben, műfajában elsőként, nem „csak” különféle ütéseket-rúgásokat lehetett kivitelezni, hanem különleges támadásokat is.

sf35-arcade.jpg

Magának az arcade gépnek a különlegessége pedig a nyolcirányú joystick plusz hat akciógomb volt (három-három, különböző gyorsaságú és erejű ütés illetve rúgás), mely sokáig sztenderdnek számított a stílusban. Létezett az játéktermi gépnek egy „deluxe” változata is, mely csupán két gombra szűkítette le az akciókat, és a megnyomásuk tényleges erejétől függött, hogy milyen támadást hajtunk végre. Ez utóbbi nem aratott átütő sikert, de a Street Fighter irányítási rendszerét és különleges mozdulatainak ötletét majd’ minden később megjelent verekedős játék átvette.

Évtizedes örökség

A Street Fighter a játéktermekből később otthoni eszközökre, Commodore 64, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Amiga, és Atari ST rendszerekre is átkerült, és később az MS-DOS sem maradhatott ki. Ahogyan az eredeti arcade masina emulált verziói szinte minden, azóta megjelent rendszeren és konzolon tiszteletüket tették: Capcom Arcade Hits Volume 1 (Windows), Capcom Classics Collection Remixed (PSP), Capcom Classics Collection Vol. 2 (PS2 és Xbox) és a már említett Street Fighter 30th Anniversary Collection (PS4, Xbox One, Nintendo Switch, és modern Windows).

sf-35-0.jpg

És bár nem ünnepeltünk, de nem lehet elmenni szó nélkül az igazi áttörést jelentő Street Fighter 2 mellett, melynek különféle kiadásait és verzióit már csak számontartani is embert próbáló feladat: Champion Edition, Turbo, Super, Super Turbo, Hyper, HD Remix és Ultra. A siker kulcsa egyrészt az volt, hogy már nemcsak egy karaktert választhattunk, másrészt pedig, hogy elsősorban a fej-fej elleni küzdelmet helyezte előtérbe. Ezzel pedig egyrészt revitalizálta a lassan hanyatlásnak induló játéktermeket, és bár voltak más korai fecskék is, de emellett komolyabban teret engedett annak, amit ma már csak úgy ismerünk: esport.