They Hunger: Lost Souls - EMLÉKEZZ Azt hiszed, ez paradoxon? Pedig nem. Az, hogy Neil Manke még nem adott ki dobozos játékot, nem azt jelenti, hogy nem találkozhattál a munkájával, bár az tény, hogy nem tegnap melózott utoljára. Eleinte – személy szerint – Quake 2-es pályái miatt figyeltem fel rá, és emlékszem, hogy helyi hálózaton haverommal éjszakákat játszottunk át az őáltala tervezett térképeken. Aztán, egy külföldi újságnak dolgozva kihozta élete első komolyabb HL1 modját, a USS Darkstart. A cucc akkora siker lett, hogy nem lehetett megfékezni az interneten – a Half-Life első részének remek motorját felhasználva olyan elemekkel gazdagította a játékosokat, amelyek azóta is páratlannak számítanak a stílusban: azt hiszem, addig még csak sejteni sem sejtettük, mit lehet létrehozni pár hangulatosan elhelyezett scripttel. (Scriptnek nevezzük a játékokban azokat a fix eseményeket, amelyek a gép előtt ülő fiatalemberek megjelenésével mindenféleképpen létrejönnek.) A siker folytatásért kiáltott – ám az úriember egy derék huszárvágással fogta kicsiny csapatát, és árnyékba vonult hosszú hónapokra, majd, amikor visszatért, egy merő mozdulattal újradefiniálta az egyjátékos modok fogalmát.

They Hunger: Lost Souls - EMLÉKEZZ Nem, nem folytatás készült, ahogy arra sokan számítottunk akkoriban, hanem egy teljesen új ötlet: a They Hunger. Míg a U.S.S. Darkstar tulajdonképpen „csak” egy mezei mod volt (kapával meg ekével, valamint az eredeti Half-Life motorját használó textúrákkal, szörnyekkel és modellekkel) addig a They Hunger egy TC, más néven total conversion. Ez utóbbi lényege, hogy annyi új szereplőt, szörnyeteget, térképet és fegyvert gyömöszölnek be egy modba, hogy az már önálló játékként is megállná a helyét – márpedig a They Hungerre ez maximálisan igaz volt. A történet tulajdonképpen nem nevezhető újdonságnak: egy férfit alakítottunk, aki hazafelé autókázva – és egy különös rádióadást hallgatva – hirtelen balesetet szenved, és amikor magához tér, rádöbben, hogy a környéket elárasztották az agyzabáló élőhalott zombik. Hősünk megragadta esernyőjét, és harcolni kezdett – nem a világ megváltása, vagy egy rokona megmentése volt a cél, pusztán a túlélés.

They Hunger: Lost Souls - EMLÉKEZZ Nem tudni, hogy hogyan történhetett: mit sikerült Manke-nak a helyére csúsztatnia a They Hungerrel, de valamit nagyon eltalált az úriember. A döbbenetesen látványos grafikát nem kell magyarázni – a Half-Life első részének motorjára gyakorlatilag csak nagyon nehezen lehetett ráismerni –, az atmoszférát meg kellene, de nem lehet. Az éhségtől elkínzottan kiáltozó élőhalottak, a legváratlanabb pillanatban bekövetkező hirtelen események, és a teljes elhagyatottság érzése nem egyszerűen egy jó horrorjátékká avanzsálta a They Hungert – annál sokkal többre volt képes: minden idők legjobb egyjátékos modjává vált, valamint megmutatta, milyen egy vérbeli, hátizzasztó, bepisilésre kényszerítő, rettegést keltő szoftver. A They Hunger már megkapta a maga folytatásait, a rajongók pedig a mai napig vitatkoznak azon, vajon melyik volt a jobb: az első, a második, vagy a zseniális finis, a harmadik...

They Hunger: Lost Souls - EMLÉKEZZ Ha eddig kimaradtál az őrületből – hiszen akkoriban sajnos még nem sokunknak volt internete –, ne csüggedj, a kornak megfelelő formában előbb vagy utóbb újra átélheted a rettegést: Neil és csapata – a Black Widow Games – ugyanis elkészíti a folytatást (vagy inkább remake-t) They Hunger: Lost Souls címmel, a kornak megfelelő grafikai köntösben, Source motor alá. A minden bizonnyal földbe döngölő folytatás igazi pikantériája tulajdonképpen nem az, hogy készül, hanem a mód, ahogyan: a fejlesztők ugyanis, tisztelegve a nagy elődök emlékének, tipikus „modként” álltak neki a folytatásnak. A programban ugyan is az összes Half-life-os szereplőbe belefuthatunk, csak éppenséggel más néven: az idős, kopasz doki például, mint egy digitális színész, ebben a cuccban egy megtébolyodott papot fog alakítani, míg Barney, mindannyiunk kedvenc biztonsági őre egy megzavarodott, két pisztolyos ámokfutóként tér vissza. Érdekesség, hogy a pletykák szerint a Half-Life-os szinkronhangok visszaköszönnek majd a folytatásban, így az új öltözetben, és szerepben látható, de felismerhető modellek tényleg afféle színészként köszöntenek majd minket ebben a felújításban.

Sokáig úgy tűnt, a bejelentést követő pár hónapban már játszhatunk is a Lost Soulsszal, ám valami közbejött, sokan pedig már kongatták a vészharangot: a cuccból soha nem lesz semmi. Most azonban újabb (sajnos tragédiába illő, 640x480-as felbontású...) képekkel, és reményekkel tértek vissza a fejlesztők, hogy bebizonyítsák nekünk: Manke él, Manke élt, Manke élni fog.