Van valami elbűvölő az olyan játékokban, amikben nem a világot kell megmenteni, nem háborúkat kell megvívni, nem a várost uraló bűnöző bőrébe kell belebújni, vagy nem valamiféle szupersportolónak kell lenni, hanem egyszerű, mezei melósnak. Kukásnak, teherautó sofőrnek, darukezelőnek, vagy ez esetben, hajóskapitánynak. Bár ez csak az egyik feladatunk a Ships 2017-ben, de kétségkívül a legszórakoztatóbb.

Az óceán urai

A Ships 2017-ben nem jachtokat, vitorlásokat vagy óceánjárókat kell kommandíroznunk, hanem három óriási melóshajót. Egész pontosan egy konténerhajót, egy mélytengeri építőegységet és egy szállítóhajót vehetünk birtokunkba (plusz egyszer egy vontatóhajót is kormányozhatunk). Ezek irányításával kell megbirkóznunk 24 változatos küldetésen át.

Biza, itt mindenből kijut. Alapesetben csak a hajókat irányítjuk. Természetesen azok nem száguldanak, mint egy motorcsónak, a 25 csomós sebesség már extrémnek számít ebben a kategóriában. Éppen ezért – ha csak nem gyorsítjuk fel az időt (2-szeres, 4-szeres és 8-szoros sebesség érhető el) – egy-egy küldetés akár egy órát is igénybe vehet, és ennek java az, hogy egyik kikötőből áthajókázunk a másikba. Persze a többi küldetés sem az a gyorsan elvégezhető fajta.

Konténereket pakolni sem egyszerű, főleg azért, mert ha kárt okozunk bennük vagy a hajónkba, azzal pénzt vesztünk. Vagy az áru tulajdonosa vonja le a bérünkből, vagy a hajógyár, amikor szárazdokkban javítjuk a hajónkat. Ugyanis ez is a feladatunk lesz. Hajóinkon ezerféle mütyür van, amikkel jó esetben nem kell foglalkoznunk, de ha nekivágjuk a mólónak, vagy tűz üt ki, na, akkor bizony jöhetnek a különböző javítások, rosszabb esetben az egyes alkatrészek teljes cseréje.

A vezetésen, ki- és bedokkoláson túl ezernyi más feladat várhat ránk a tengereken. Összeszedhetünk roncsokat, be kell vontatnunk olajfúró tornyokat, az óceán közepén lerobbant hajókat javíthatunk, sőt, még az óceán mélyén fekvő olajvezetékek karbantartás is a mi feladatunk.

Emellett olykor a fedélzeten felütő gondokkal is nekünk kell foglalkozni. Ez a rész mondjuk kicsit elnagyolt egy szimulátorhoz képest, hiszen a legénységet mindössze kis, ide-oda mozgó ikonok jelölik. Ennek ellenére még ezek is jópofák lehetnek, hiszen hajóinkat érheti pár baj: tűz üthet ki, amit, ha nem folytunk el időben, bárkánk biza elsüllyed, vagy éppen kalózok támadhatnak ránk, akiket vízágyúkkal kell visszavernünk még azelőtt, hogy a fedélzetre jutva mindenkit megölnének.

Süllyed a hajó

A fentiek leírva jól hangzanak, és jó is lenne, azonban most jön a jéghegy. Kezdjük a grafikával. A Ships 2017 a Unity  motort használja, ami gyönyörűen jeleníti meg a vizet, és a fizikával sincs semmi baj. Egy vihar közepén kikötni egy konténerhajóval a kihívások legjava, bárkánk sebességével és irányával sokat kell trükközni, ha nem akarjuk szegényt felkenni a dokk oldalára. Ugyanakkor a környezet roppantul kidolgozatlan és minden, még a kifejezetten részletesen kidolgozott hajók is rendkívül életlenek. Komolyan, olyan a játék, mintha egy mocskos üvegen át néznénk.

Emellett semmiféle szabad döntésünk nincs. Mindent csak egyféleképpen, csak úgy csinálhatunk meg, ahogy azt a készítők elképzelték. A pénz teljesen értéktelen, hiszen ennek a kötöttségnek hála biztos meglesz a suska a következő hajóra, még akkor is, ha minden küldetésben okozunk valami kárt a hajóban. Mert olyan eset, hogy kalózok támadnak ránk, vagy tűz üt ki, csak akkor van, amikor ez a küldetés. Szép, hogy lehet ilyet csinálni, de az már kevésbé, hogy csak akkor és ott, amikor a készítők elképzelték. Sokkal változatosabb lenne egy hajókázás, ha random támadnának a kalózok, vagy csak úgy kiütne a tűz.

Mert így biza unalmas is a dolog. A konténerpakolás közben az ember már-már feladja a játékot, de az sem a legizgalmasabb, amikor három roncsot kell a szállítóhajó fedélzetére venni. Emellett a szimulátor rész is megbicsaklik. Én legalábbis úgy képzelek el egy szimulátort, hogy minden feladat a miénk. Tehát, ha az óceán közepén van dolgunk, akkor először kiúszunk a dokkból – esetleg egy vontatóhajó kihúz –, aztán odamegyünk, elvégezzük a feladatunkat (opcionálisan visszaverünk egy kalóztámadást), végül visszatérünk a dokkba. Nem pedig egyszer elvégezhetjük az egész procedúrát, máskor lehajít minket oda, ahol dolgunk van és véget ér a küldetés, amint végeztünk, megint máskor meg csak és kizárólag a legénységgel foglalkozhatunk, a hajó meg megy a maga útján.

Emellett már csak apróságnak tűnhet, hogy a kamera néha rettenetesen nehézkesen kezelhető, különösen a konténerpakoláskor nehéz találni olyan szöget, amikor látod, mit csinálsz. Az meg csak hab a tortán, hogy bár a játék címe Ships 2017, a program több pontján is a Ships 2016 cím tűnik fel. Ez azért elég amatőr hiba…

Elhagyni a hajót!

A Ships 2017-ben remek lehetőségek lapulnak, de sajnos a készítők egyiket sem aknázzák ki. A grafika borzalmas, a hajók fölött az irányítás csak illúzió, és az is hamar eloszlik, a küldetések pedig hiába változatosak, olyan lassú lefolyásúak, hogy az ember a végén ráun. És ezen sajnos a magyar nyelvű kiadás sem segít.