Elgondolkodtatok már azon, milyen nehéz dolga lehetett a Babylon 5-öt, a Deep Space Nine-t vagy éppen a Mass Effect Fellegvárát irányítani? Ezek a hatalmas konzervdobozok ott lebegnek kint az űrben, és a kezelőszemélyzetnek mindenféle fajta lénynek meg kell felelnie. Olyanoknak, akik nem feltétlen beszélik ugyanazt a nyelvet, eszik ugyanazt az ételt vagy szívják ugyanazt a levegőt.

A Spacebase Startopia most lehetőséget biztosít arra, hogy olyan emberek mindennapjaiba kóstoljunk bele, mint Sheridan kapitány vagy Sisko parancsnok. A játékban nekünk is egy űrállomást kell kommandíroznunk, amin többféle idegen faj megfordul, és nekünk nemcsak a mindennapos igényeiket kell kielégítenünk, de az állomást is működésben kell tartanunk. S bizony egyik sem egyszerű feladat.

A béke űrbéli szigete

Szóval az alapszitu az, hogy a galaxis tele van Startopia űrállomásokkal, és mi is egy ilyet vehetünk uralmunk alá. E csillagközi fánkoknak az alapvető jellemzőjük, hogy három fedélzetre oszlanak, ezeken kell elosztanunk a bázis működéséhez elengedhetetlen létesítményeket, kisegítő egységeket, szórakoztató objektumokat és persze a dekorációt. Két dolog van, ami nehezíti a dolgunkat. A tér és az energia.

A teret viszonylag könnyű menedzselni. Mindhárom fedélzet szektorokra van szétosztva, szóval, ha az egyik már túlságosan zsúfolt kezd lenni, akkor elég felnyitni a szektorokat elzáró zsilipek egyikét, és máris újabb csarnok áll a rendelkezésünkre. Ez viszont komoly energiamennyiség felemésztését jelenti, szóval minden kapu kitárása után jelentősen kevesebb árammal tudunk csak gazdálkodni. Persze a veszteséget visszatermelhetjük, egyrészt az elégedett vendégek segítségével, másrészt a szemét-újrahasznosító állomásokkal

Aztán azt sem árt figyelembe venni, hogy melyik fedélzeten vagyunk, mert nem lehet ám mindent mindenhová lepakolni. A Sub Decken vannak a mindennapi életet biztosító dolgok, úgymint az éttermek, szálláshelyek, orvosi létesítmények, atmoszféra-tisztító állomások és így tovább. Egyben itt van az első dokk is.

Efölött található a Fun Deck, ahol az állomásra érkezők és az ott dolgozók mulathatnak. Diszkók, játéktermek, kaszinók, szóval minden, ami ahhoz kell, hogy vendégeink és persze a kezelőszemélyzet tagjai is kiváló hangulatban legyenek és elfeledkezhessenek arról, hogy egy hatalmas fémfánkban élnek a kietlen űrben.

S végül ott a Bio Deck, ahol mindenféle vegetációt berendezhetünk – lényegében felfesthetünk – a vulkanikus tájaktól a sivatagokon át az egészen különleges, idegen vegetációig. Ennek a fedélzetnek különösen nagy haszna van. Egyrészt az állomáson élők örömmel látogatják a természet falak közé zárt lágy ölét, és ez nagymértékben javít a hangulatukon. Másrészt itt termelhetünk meg mindenféle nyersanyagot, amikből gyárunk újabb létesítményeket, gyógyszereket vagy alkatrészeket készíthet. Ja, és úgy nem mellesleg a levegőellátásért is a Bio Deck felel.

A fedélzetek között személyi- és teherliftekkel közlekedhetnek az állomás lakói és dolgozói, nekünk pedig mindhármat egyformán szemmel kell tartani, nehogy valahol valami végzetes hiba történjen, ami aztán elpusztítja, vagy legalábbis lakhatatlanná teszi az egész kócerájt.

Csőstül jön a baj

Ha valamit megtanítottak a sci-fi sorozatok, akkor az az, hogy egy űrben lebegő konzervdobozra rengeteg veszély leselkedik. A műszaki meghibásodás még a legjobb dolog, ami történhet. Multifunkcionális robotjaink, a Fuzzy-k ugyanis hamar elhárítják a hibákat, emellett építenek, takarítanak és szállítják a Bio Deckről és a gyárakból érkező ládákat is.

Itt jegyezném meg, hogy a Fuzzy-k munkájának egy részét mi magunk szintén elláthatjuk, például a szemetet felszedhetjük vagy a betakarítást elvégezhetjük egy-két kattintással. Ez különösen akkor hasznos, ha a Fuzzy-knak valami fontosabb dolgot kell elvégeznie, például az említett javításokat.

Sajnos a műszaki hibákon túl az állomáson megjelenhetnek különböző fertőzések. Ki-be mászkálnak az idegen lények, szóval előbb-utóbb behurcolnak valamilyen nyavalyát. Ilyenkor a medikai állomásoknak gőzerővel kell dolgoznia, nekünk meg elő kell kerítenünk a fertőzés forrását, ami lehet egy vendég vagy valamilyen rejtőzködő állat. Előbbit elláthatjuk vagy kihajíthatjuk az állomásról, utóbbit mindenképpen el kell pusztítani.

Mondanom sem kell, hogy egy fertőzés komolyan rontja a népszerűségünket. Bár azt egy komolyabb sorban állás az étterem előtt vagy az alacsony mennyiségű alvóhely is erőteljesen le tudja zúzni. Emellett dolgozóink is gyorsan berágnak, ha például elfeledkezünk az előléptetésükről. A morcos munkás pedig az állomás működésére veszélyes munkás.

Apropó, dolgozók. Minden létesítményt bizonyos faj tud üzemeltetni, az egyes dolgozókat pedig mi magunk jelölhetjük ki. Ebben az esetben a Skill és a Dedication értékeket érdemes sasolni. Előbbi azt határozza meg, hogy alkalmazottunk milyen gyorsan dolgozik, az utóbbi pedig azt, hogy mennyit hajlandó dolgozni, mielőtt elmegy enni, aludni, bulizni. Értelemszerűen akárcsak a vendégek elégedettségénél – amit egy egyszerű, átlátható táblázat segítségével követhetünk nyomon –, úgy itt is a magas szám a nyerő. Ha pedig a vendégek és a dolgozók is örülnek, akkor nő a presztízsünk, amivel újabb és újabb hasznos dolgokat oldhatunk fel.

Na, de térjünk még kicsit vissza a fenyegetésekre, merthogy a műszaki hibákon, a fertőzéseken és az elégedetlenségen túl még egyfajta veszély les ránk: maguk az értelmes lények. Sajnos a Startopia űrállomásokra vérmes kalózok és bombákat telepítő terroristák lesnek, ráadásul még a konkurencia is ott van, ami nem rest szabotálni a műveleteinket.

Ezek ellen egyrészt drónokkal védekezhetünk, azok látják el a rendvédelmi feladatot. Másrészt építhetünk hatalmas mecheket, amikkel már komolyabb megszálló erőket is visszaverhetünk. Persze ezek a hatalmas robotok csak a legvégső esetben vethetők be. Mert egyrészt a mozgásukhoz széles utcák és teherliftek kellenek, másrészt, amikor kitör a lövöldözés, az komoly felfordulást okozhat. De, ahogy a minket segítő mesterséges intelligencia is mondja: nem lehet mindent békés úton rendezni.

Azért szerencsére nem mindenki akarja szétverni az állomásunkat. Vannak, akikkel kereskedhetünk, mások jutalmat adnak, ha készleteinket megosztjuk velük.

Szórakoztató űrmenedzsment

A fentiekből már kiderülhetett, hogy a Spacebase Startopiában rengeteg dologra oda kell figyelnünk. Mégis, mindez egyáltalán nem bonyolult és nem is nehéz elsajátítani a játék kezelését. Ugyanis van egy remek tutoriálja, ami szórakoztatóan tanítja meg a program alapjait. Ráadásul az egész menürendszer nagyon okosan és áltáthatóan lett felépítve. A készítők csak a legfontosabb információkra törekedtek, így nem zúdul a nyakunkba ezer adat másodpercenként. Különböző nézetmódok is vannak, amik segíthetnek abban, hogy lássuk, hol a legrosszabb a levegő, vagy hol van probléma az áramellátással, így oda koncentrálhatjuk a légszűrőt vagy az elektromos elosztót.

Az irányítás sem problémás, néhány kattintással bármi levezényelhető. Emellett a program lehetőséget ad arra az orvosi szobák vagy a közösségi terek felépítésénél, hogy megtervezzük magunknak a belső elrendezést, de egy csomagban, előre legyártva is felhúzhatjuk. Továbbá rengeteg dolgot automatizálhatunk, ami megint csak megkönnyíti a dolgunkat.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Spacebase Startopiát ráadásul több különböző játékmódban élvezhetjük. Először is ott van a karrier mód, amiben egy mókás sztori mentén haladva kell különböző feladatokat megoldani. Ez azonban annyira nem erős oldala a játéknak, a legtöbb feladat abból áll, hogy meg kell termelnünk ebből annyit, vagy fel kell számolnunk betegségeket, illetve meg kell küzdenünk az állomást fenyegető entitásokkal. Egyik sem túl nagy kihívás, viszont gyakorlásra mindegyik kiváló.

Ezután érdemes belevágni a free módba, amiben szabadon építkezhetünk és menedzselhetjük állomásunkat, általunk beállított célokért és körülmények között. Illetve van kooperatív és kompetitív többjátékos mód is, amik a free móddal egyeznek, csak három másik játékossal osztozhatunk a játéktéren.

A tesztpéldányban sajnos akadt még néhány bug is, de a fejlesztők készültek első napi patchcsel, így remélhetőleg nektek már nem kell a kamerával küszködni vagy beakadt scriptelt esemény miatt bosszankodni. Ezt leszámítva egy rossz szavam sincs a Spacebase Startopiára. A Realmforge Studios egy rendkívül szórakoztató, vidám hangulatú űrbázis-menedzselős játékot rakott össze, amit nagyon könnyű elsajátítani. Így bárki számára ajánlani tudom, aki szereti a humoros sci-fiket és stratégiai játékokat.