Az első és legfontosabb dolog, amit mindenkinek tudnia kell, hogy az újságírás nem egy könnyű ipar, lévén manapság nem létezik olyan lap, amely ne kötött karakterszámmal dolgozna. Azaz, minden újságnak megvan egy struktúrája, amihez tartania kell magát az írónak és a szerkesztőnek is, ettől eltérni nem lehet és nem is érdemes, ha az ember nem akar plusz munkát magának, vagy másnak. Hogy ez pontosan mit jelent? azt, hogy a cikkírás nem egy hasraütős dolog, ahol az adott teszter eldönti, hogy akkor én most erről ennyit írok, aztán majdcsak lesz valami. Nem, nem. Hosszú évek óta dolgozom a szakmában, és az első, amit megtanultam, az a karakterszám fogalma volt. Manapság az újságíró, hogyha kap egy cikket, az első kérdése rögtön az: hány karakterben? Miért? Egyszerű. Ahogy írtam, minden lapnak van egy struktúrája, amely meghatározza, hogy egy oldalra mennyi szöveg férhet be, ezzel mindenki tisztában van, főleg a szerkesztő, a tördelő és a designer - ennek fényében végezzük a munkánkat, ez alapján tervezzük a lapot. Mikor nekiállunk egy új Gurunak, akkor mindig van egy üres excell táblánk, amiben pontosan látszik mennyi helyünk van, uborkaszezonban ez soknak tűnik, ősszel őrült kevésnek, de ennyi van, ezzel kell gazdálkodni. A szerkesztés lényege, hogy eldöntjük, ki mivel tölti fel a hozzá tartozó oldalszámot, és ilyenkor bizony mérlegelni kell. Mi fontos, mi érdekes, minek lehet hely. Ez nem mindig könnyű feladat, főleg annak fényében nem, hogy a dolgok sokszor változnak. Tegyük fel, hogy azért alakul a dolog, látom, hogy milyen tesztek kerülnek majd be a lapba, például egy Assassin's Creed húzós cím, így négy vagy hat oldal lesz, míg egy újabb kalandjáték csak kettő vagy egy. Ha ez megvan, akkor jelölöm az excell-ben és szólok a cikkírónak, hogy mi a feladat.


A második legfontosabb dolog, amit mindenkinek tudnia kell, hogy a PC Guru karakterszáma az elmúlt 2-3 évben semmit nem változott. Ugyanannyi szöveg jut most egy oldalra, mint mondjuk 2005-ben. Amikor tehát megvan, hogy egy címből hány oldalas cikk lesz, akkor a következő történik: a szerkesztő kiadja a cikket a megfelelő embernek és közli a karakterszámot. Egy oldal esetén 3000, két oldal esetén 6000, három oldal esetén 9000, négy oldal esetén 10 000, négynél több oldal esetén 10-12 000 karakter. Mielőtt nekiállna valaki számolni, ez a leütések száma, tehát benne van minden egyes space is. Így működik a dolog, és mikor elkészül a szerkesztés, akkor ez plusz/mínusz 200 karakterrel kerül be a lapba, attól függően, hogyan változik a terjedelem a különböző design tényezők (box, magyarázó kép, hasáb, etc.) miatt. Így működik a lap, minden ki van számolva, és mindenkinek tartania kell magát ezekhez az értékekhez, és bizony egy cikk egyáltalán nem az írón múlik - terjedelem szempontjából, a minőség az ő érdeme. Ezért nehéz kenyér az újságírás, mert bizony ha arról van szó, akkor 3000 karakterbe bele kell sűríteni a lényeget - és az a szép az egészben, hogy a jó újságíró ezt meg is teszi.

A PC Guruban tehát "nem azért van kevés szöveg", mert nem akarunk vele dolgozni, hanem azért, mert ez a számokon nyugvó keretrendszer működik. Én ebbe a helyzetbe érkeztem egy éve, ehhez kell taratnom magam és igyekszem is a lehető legszínvonalasabb dolgot kihozni az adott keretekből. Utószóként annyit hozzátennék, hogy érdemes kinyitni egy külföldi lapot és megnézni, hogy hol vagyunk hozzájuk képest. Bizonyos fokig igyekszünk ellenállni a nemzetközi trendeknek, már jó ideje, ha előkerül egy amerikai vagy nyugat európai lap, akkor több esetben azt fogjátok látni, hogy egyetlen teszt mindössze 1500-2000 karakter, a címlapsztori maximum három oldal, és minden negyedik lapon egy hirdetés figyel vissza rátok - személy szerint én remélem, hogy ide soha nem jutunk el.