A hamis antivírusok eredetileg úgy nagyjából 2008 tájékán érkeztek, kezdetben még XP Antivirus 2008, 2009, és hasonló neveken értek el brutális bevételeket.

A nem létező vírusokkal való ijesztgetésen túlmenően egy idő után mindig hozzáadtak valami újdonságot is a készítők, amiket mi itt a jó oldalon nehezítésnek éltünk meg. Például szándékosan nem volt uninstall, és sok esetben szembesültünk azzal, hogy a program törlése utáni gépindításnál mégis visszakerült valahogyan.


Volt aztán olyan „vicces” és kilométer hosszú, apró betűs licencszerződés, amelyen nem a szokásos „elfogad” és „elutasít” gombok szerepeltek, hanem csak egyetlen opció volt: az elfogadni gomb, pluszban az ablak felső sarkából még az X, azaz bezár funkció is hiányzott.

Valódi alkalmazás nevekre hasonlító programnév és folyamatnév, a Feladatkezelő letiltása, és reggelig sorolhatnánk a trükköket. Akit a zsaroló programok története részletesebben is érdekel, annak érdemes lehet elolvasni az ezzel foglalkozó korábbi összefoglalónkat.

Rátérve az újabb eseményekre, itt is hasonló felugró ablakok bukkannak elő, amelyek azt próbálják elhitetni velünk, hogy a rendszer fertőzött, és az eltávolításhoz szakértőre van szükség, aki segíthet ebben. Az ilyen böngészés közben megjelenő reklám ablakok sokféleképpen kerülhetnek a képernyőnkre: lehet a rosszindulatú hirdetés egy általunk telepített ártalmatlannak tűnő böngésző kiterjesztésben, valamilyen ingyenes programban, sok olyan játék, de még felhasználói segédprogram - rendszer optimalizáló, fájlkonverter, stb. - is tartalmazhat ilyet.

Persze a hatásosabb fenyegetés érdekében az ilyen üzenetekben nem mulasztják el megemlíteni azt sem, hogy az állítólagos fertőzés miatt veszélyben lehetnek a személyes és pénzügyi adataink is.

És itt jön a plusz csavar, mivel a feltüntetett "segítő szakértő", aki ugye mondanunk sem kell, hogy 24/7 rendszerben várja a hívásunkat, máris hozzáteszi a hamis support komponenst a történethez. Magyarán már nem ők telefonálnak hideg hívással a Microsoft nevében ismeretleneknek, mint régebben, hanem nyugodtan várják az átvert felhasználók hívásait.

A végeredmény pedig a hamis support csalásokból már jól ismert forgatókönyv alapján folyatódik: vagy csillagászati összeget kérnek az úgynevezett "segítségért", vagy a telefonban olyan rosszindulatú webhelyre irányítanak minket, ahonnan backdoort telepítenek a gépünkre, de az is lehet, hogy mind a kettőt együtt.