.. a címe az hogy Fallout 3. Meglepődtetek mi? Nos igen. A tavalyi év egyik ha nem a legnagyobb címe, amiről ódák szólnak oldalakon át, hozzám is befészkelte magát. Mondanom sem kell, hogy jó ideig várnom kellett arra, hogy ki tudjam próbálni.
A kezdeti 5 perc meg is győzött arról, ami már eddig is nyilvánvaló volt valamilyen szinten. "Szó nincs igazi RPG-ről tovább." Szó nincs igazi RPG-ről tovább?! Azért ez nem ilyen egyértelmű. A fejlődési rendszert nagyjából békén hagyták az előző részekből, csupán erőteljesen le van egyszerűsítve. Minden ellenfél legyőzése, feladat elvégzése után kapunk x mennyiségű Xp-t, amivel elérhetjük a következő szintet, ahol áhított képezettségeink értékét növelhetjük meg y mennyiségű ponttal. Az alap tulajdonságok, mint a karma vagy ügyesség továbbra is dinamikusan változnak attól függően épp mit követtünk el. Eddig minden ok.
Jelenős csonkítás ott történt, hogy az hogy én épp orvos vagyok vagy sem nem befolyásolja azt, hogy meghalok-e ha nincs nálam egy Stimpack. Még az előző részekben a képzettségeinket használhattuk, itt azok maximum csak befolyásolnak bizonyos paramétereket. Értem ez alatt azt, hogy pl jobban rendbe hoz egy-egy gyógyszer ha képzetten használjuk, ám ha nincs nálunk a törött lábunk ugyan meg nem gyógyítjuk, lehetünk mi bármennyire orvosok.
Rögtön az első pálya amolyan tréning, ami egy kicsit el van nagyolva szerintem. Elég hamar lezavarjuk azt a pár feladatot, aztán ugye gyerünk, takarodj kifelé..
A kinti világ hatalmas, ez kétségtelen. Nincs rá más szó, elképesztő. Ami viszont zavaró, hogy 100 métert nem lehet úgy megtenni, hogy valaki ne akarna kicsinálni.. Kicsit túlzás. Olyan jó lenne egyszer csak merengni azon a gyönyörű rádióaktív folyó parton 5-10 percig, ha nem lőne mindig hátba valaki, vagy nem támadna rám valami mutáns dög..
A hangulat egyszerűen összefoglalva: nyomasztó. Nincs egy hely, ahol úgy érezné az ember, hogy itt megállhat és békén hagyják egy időre. Pontosabban van, de kellőképpen meg kell szenvedni érte.
Ha már a világról esett szó, meg kell jegyeznem, hogy elég sok az olyan pályarész, ami töltelék pálya csak. Gondolok itt a lepukkant metróállomásokra, amiket hiába derítünk fel semmi olyan dolog nincs itt, ami miatt ennek lenne célja, leszámítva az esetleg itt tanyát vert bandákat, akik tárt karokkal és golyószóróval várják a kedves vendéget. Így hamar megszokja az ember a gyors utazás használatát, amikor csak van rá lehetősége, mert ezek a helyek nem túl szívderítőek 10-15 HP birtokában visszafelé..
A másik nagy bajom az, hogy állandóan lőszer nélkül vagyok. Bárhogy is spórolok, V.A.T.S. ide, bujkálás oda ez bizony rémesen kevés. Hamar rászoktam arra, hogy egy kis motoros késsel vagy szervókesztyűvel sétálgassak.
A küldetésekre viszont nem lehet panasz. Nem csak elég van belőlük, de változatosak is viszonylag. Értem ez alatt azt hogy a mennyiség nem ment a minőség rovására. A hosszúságuk pedig külön dicséretre méltó.
Visszatérve kicsit a szabadságra és a pálya bejárására... Azért egy kicsit lehettek volna óvatosabbak ezzel a készítők, ugyanis a program bármilyen nagy területet kezel is, azt ember nem fogja bejárni, mert elég erősen limitálja az fellehető ellenfelek száma azt hogy merre mászkálunk. Hiába mehetünk szabadon be pl a robot gyárba, ha ezt ideje korán megtesszük annak hamar csúnya vége lesz.
Pedig fegyverből van elég. Nem vitték túlzásba azért, de elég változatosak. Mindegyiken érezni lehet a saját jellegzetességét és vele a hátrányát is. Pl nem ajánlott a lefűrészelt csövű sörétessel szuper mutánsra vadászni, mert baromira nem ér ellene semmit, még egy fosztogató fejét lehet helyből tépi le.
Fordított arányosságot vélek viszont felfedezni a páncélok és a fegyverek fellelhetőségében. Még golyószóróm már van, addig egy tisztességes páncél még nem került az utamba. Pontosabban amit megtaláltam, azt még nem tudtam használni ugye, ami elég frusztráló, ha az jut eszembe hogy eddig is elég kemény ellenállásba ütköztem bizonyos helyeken. Na nem gond, legalább nem lesz probléma az adrenalinnal.
Ami viszont kiábrándító.. A karakterek készítői - most már 100 % - soha nem látták az előző részeket. Ezek a mutánsok.. hát, mondanom sem kell semmi közük azokhoz akik az előző részekben voltak. Egy szuper muti még távolról sem így néz ki és nem ilyen gyors. Arról már nem is beszélve, hogy a Fallout 2-ben kiderül, hogy nem látnak jól a sötétben.. ellenben ezeknek jobb a szemük mint nekem. Még nem is látom hol vannak, már lőnek ezerrel.
Ennyi negatívum után.. nem még nem. Még nem jön hogy miért is volt értelme erre a játékra annyit várni. Mert ami most jön, az rosszabb mint ami eddig volt. Ha azt mondom a Fallout 2 bugos, akkor ez még alfa.. Ez nem csak szimplán bugos, ez annál rosszabb. Kezdve ott hogy az "intro" felirat elnyomása az összeomlást hozz és befejezve azzal, hogy néha valaki köddé válik... közé meg betömve azt, hogy a V.A.T.S. még ha jól is néz ki, néha bizony nem működik, vagy csak hibásan.
Na most akkor jöjjenek a pozitívumok végre. Előszór is ez a világ a maga mocskával is pazar. Ahogy kiérünk annak a Mendéknek csúfolt lyuknak az ajtaján és körülnézünk az valami eszméletlen. Maga a V.A.T.S. egy külön szám. Bár néha bugzik, de remekül néz ki. A másik kis kedvencem a magyarításban csak fürkésznek nevezett kis gömb alakú Enclave robot. Bár nincs nagy szerepe, de valahogy annyira el lett találva.
A pozitívumok közé tartozik a szabad lehetőség is. Lehetőség arra, hogy ezt a világot porrá zúzzuk vagy épp megmentsük. A karakterünk maga lehet a sátán vagy épp az isten... ami ugyan nem befolyásolja a nyilvánvaló véget.
Fura arra gondolni, hogy ha értékelnem kell ezt a játékot, akkor el kell döntenem, azt amivel kezdtem. Mi a Fallout 3? Egy FPS, ami RPG elemekkel is át van itatva, vagy épp fordítva, egy olyan RPG, ami FPS nézetben (is) játszható. Szerintem ezt nem lehet egyértelműen eldönteni. Hol ez, hol az. Ezért kénytelen vagyok rá két értékelést adni.
Szóval nekem
Ha FPS: 95 %
Ha RPG: 90 %
Méltó lett az elődhöz, de nem szorongatta meg. Még mindig az a jobb.. feltéve ha ki nem jön egy olyan patch ami ki is javítja a hibákat a 3-ban, mert akkor akár egy szinten is lehet a bugos második résszel.
Ennyi lett volna röviden a véleményem.
Sziasztok!
Rendhagyó post
Ebben a posztban egy olyan cuccról lesz szó, ami mind méretében, mind terjedelmében különleges. Nem más ez mint a Oblivion legnagyobb modja, ami valaha készült. Úgy is mondhatnám, hogy egy hatalmas T.C.M. (Total Conversion Mod). A címe..
Hozzátenném nálam ez a feleletválasztó megoldás mindig is kizárta a vegytiszta RPG fogalmát...Bár szerintem a szerepjátékos múltamnak köszönhetően vagyok ilyen válogatós...
DLC-ket inkább hagyjuk nem érnek egy fabatkát sem. Én a Broken steelt raktam fel és fél óra könnyű lövöldévé varázyolta addig a játékmenetet. Egy tetszett benne a kínai álcázó szerkó. Az jól jön később.
Szerintem manapság nagyon nem beszélhetünk olyanról,h színtiszta rpg. Miért? Mert egyik játék sem adja vissza azt az élményt mint a papír alapú asztali játék... Nekem legutolján talán a Witcher hozta azt a színvonalat amire azt mondanám,h ez majdnem olyan...De csak majdnem.
A Fallout 3 egy nagyon jó játék,de nem mondanám rá,h csak rpg..Inkább nyílt világú akció/rpg..
Hozzáteszem,h az elődöket nagyon imádtam és rengetegszer előszedem még most is.. De a 3-as nekem a tavalyi év legnagyobb csalódása... Számomra nagyon el akciósodott.. Gyakorlatilag tényleg olyan mintha egy hatalmas Oblivion mod lenne..
És ami a legnagyobb bajom a játékkal,h gyakorlatilag minden helyet,minden dolgot bejelöl a térképen, míg az előző részekben azért kellett keresgélni a térképen utazva...
Meg erre az rpg jelzőre nagyon allergiás vagyok, emlékszem mikor a Diablo 2 kijött azt is le rpg-zték... A fene majdnem megevett
Rpg a Baldurs Gate, a NWN1-2, a Witcher, no meg az Oblivion, Morrowind....és a Falloutok
Ettől függetlenül a Fallout 3 egy nagyon jó játék..csak szerintem nem RPG...
@Spike: Köszi a kommentet! A képekre kitérve: nincsenek, mert másét nem akarom beszúrni, nálam meg ocsmány módon le van véve a grafika, szóval nem nagyon kell fotózni..
Óóó.. azért a D&D-hez nem kéne felhozni ezt. Annak több 100 oldalas szabálykönyvei voltak, vannak. Ennyi erővel minden szerepjáték arra hajt. Nekem igenis tetszene, hogyha pl egy adott fegyvert használunk, akkor javulna a vele való bánásmódunk mibenléte pozitív irányba.
Az interaktivitás utoljára nekem az Arx Fatalisban volt kimagasló, ahol pl megsült a hús a tűzben, ha beletettük.
Ami még zavaró, az az hogy bénult kézzel is tudok lőni.. bosszantó hiba.
Súlyos bug továbbá, hogy gyakorlatilag a szereplők nem érzik a tereptárgyakat. Mit értek ez alatt? Azt hogy simán mászkálnak pl olyan helyen ahová fel sem lehet menni, majd gond nélkül zuhannak le onnan a nyakuk törve..
érdekes, hogy erőteljesen leegyszerűsítettnek nevezed a fejlődési rendszert. hasonlót használ a D&D is (persze perkek nélkül) és vele együtt a kb. az rpg-k 80%-a. különböző tettekért kapsz valamennyi xp-t és ezt TE elosztod a tulajdonságaid között. nekem inkább az oblivioné zavart nagyon, ahol a PROGRAM mondta meg nekem, hogy ez és ez fog fejlődni mert ezeket használtad. ezért nem tatszett nekem anno az oblivion.
a cikk végi kérdésedre a válaszom - hasonlóan mint az előttem írok -, hogy rpg. az fps-ség minden jelét tudod mellőzni, egyrészt mert van benne harmadik személyű nézet is (igaz, elég szegényes animációval), illetve ott a vats, amivel pedig a célzást lehet letudni.
FPS vagy RPG? RPG egyértelműen, elég csak az első FPS-ekre gondolni, sokkal egyszerűbbek és semmi RPG elem nem volt köztük. Persze divat most összemosni a stílusokat, de Stalker-ben sincsenek szintek sem választható skillek, sem alaptulajdonságok.
Direkt nem szerettem volna a zenékkel foglalkozni, mert azok magukban önállóan is örök érvényűek. Nem csupán remek a hangulatuk, hanem tökéletesen ide valók... és mégis. én rádió nélkül játszva is érzem a játék súlyát. Szóval ha nem lennének, az sem venne el semmit a játékélményből.
Maga a játéktér hatalmas, és annak is megvan a saját, igencsak sajátos hangulata.
Amit még ki lehetne emelni, az szerintem a játék zenéje, mert az is nagyon sokat ad a hangulathoz, főleg a rádiók, amiket befoghatunk a Pip-boy-unkkal.
Az meg, hogy bugos... hát igen, az , de nálam legalábbis játszhatóan fut, és nem produkál olyan eget rengető hibákat, szóval, ameddig nem fog olyan súlyosan "bugzani", addig jó .
Amúgy, jó kis post lett, élvezet volt elolvasni más véleményét is, erről a remek játékról .