Braben: következik az Elite IV!Javában zajlik az angliai Brightonban a Developers 08 konferencia, melyen a britek élő legendája, David Braben (képünkön) is felszólalt. Az ifjabbaknak talán be kell mutatnom őt: 24 évet húzott le Játékországban, és egyetlen cím elég volt ahhoz, hogy halhatatlanná váljon: Ian Bell és ő még cambridge-i egyetemistaként készítette el az Elite című csodát. Az 1984/85-ben megjelent játék műfajt teremtett és forradalmasította az ipart -- először használt dróthálós 3D-s grafikát, és egy olyan elképesztő kódot tartalmazott, mely valós időben generált le nyolc, egyenként 256 bolygóból álló galaxist, mindezt a pár kilónyi memóriával rendelkező, „őskori” 8-bites masinákon! A teljesen szabad játékmenet során harcolhattunk, kereskedhettünk, bányászhattunk, kalózkodhattunk vagy épp kalózokra vadászhattunk, egyre fejlesztve hajónkat, a végén elérve a csúcsok csúcsát: az Elite rangot. Olyan, mai napig népszerű játékok nőttek ki nyomában, mint az EVE Online és Jumpgate MMOG-k, a Freelancer, a Wing Commander: Privateer vagy az Egosoft-féle X-széria. Az Elite legenda, hivatkozási alap, példakép és alapmű azóta is sok tervező és játékos számára.

Braben 1992-ben létrehozta saját stúdióját Frontier Developments néven, és elkészítette az Elit két utódját, Frontier: Elite II és Frontier: First Encounters címmel. Sajnos utóbbi a Braben és a kiadó GameTek közti vita miatt félkészen került a boltokba, így a megérdemelt siker elmaradt, és egy időre befagyasztotta a szériát, bár a srácok folyamatosan tervezték a negyedik részt. Persze eddig sem unatkoztak: az ő nevükhöz fűződik a két sikeres hullámvasút-franchise, a Rollercoaster Tycoon és a Thrillville, és két Wallace and Gromit akció/kaland is.

Jelenleg -- és ez már hírünkhöz kapcsolódik -- az Outsider című játékon dolgoznak, mely sajnos egyelőre csak X360-ra és PS3-ra készül. A „techno thriller” Washingtonban játszódik, főhősünk egy CIA-tiszt, aki egyik napról a másikra közellenséggé válik, ugyanis őt vádolják meg az elnök elleni merénylet elkövetésével, innentől teljesen szabad kezet kapunk a játékban. A Frontier egyedi, adaptív karakteranimációs rendszert dolgozott ki, és olyan nyílt játékmenetet, melyben minden cselekedeteinktől függ, így a sztorit valóban mi írjuk.

Nos, a konferencián Braben elárulta, hogy az előjegyzési naptárukban ott szerepel az Elite IV, melynek fejlesztését az Outsider piacra dobása (ami 2009 karácsonyán esedékes) után tervezik elindítani -- pontosabban folytatni, ugyanis már bele-belekezdtek, de mindig félretették. „E játék megvalósítása nagyon bonyolult. Az a tervünk, hogy az Outsider után nekiállunk. Tudom, hogy ez borzasztóan sok idő, de technikailag nagyon közel állunk hozzá.”

Számomra ez remek hír, hiszen ha valaki, akkor Braben képes lenne arra, hogy az Elite méltó szellemi örökösét elkészítse. A két Frontier-játék is remek volt, a srácok tehetségesek, minden megvan hozzá tehát, hogy ismét elmerülhessünk a csillagok végtelenjében, és immár a technológia is rendelkezésre áll ahhoz, hogy egy lélegzetelállító, hatalmas űreposz részesei lehessünk. Drukkolok nekik!