• A pénz miatt zárt be a Maxis Emeryville
  • A Sims sokkal sikeresebb volt, mint a SimCity
  • Minderről az egyik dolgozó számolt be, aki a bezárás ellenére nem haragszik a kiadóra
  • Szerinte jó dolgozni az EA-nél
  • Cikkünk a témában: EA, a stúdiók gyilkosa

A bezárt Maxis Emeryville egykori, Redditen a vertexnormal nevet használó dolgozója elmondta, miért zárt be a stúdió, és talán senki sem fog meglepődni azon, hogy a dolog hátterében a pénz áll. „Pénz, az egész a pénzről szól. Az EA, mint vállalat, nem osztja azt a kötelességtudatot és érzelgősséget, amit mi.” -- mondta a hosszúra nyúlt, de sok érdekességet tartalmazó beszámolójában.

A stúdió vesztét egészen pontosan az okozta, hogy a Sims túl sikeres volt, ami mellett nem tudott labdába rúgni a cég másik nagy játéka, a SimCity. A sorozat negyedik és a legutóbbi része között (nem számítva SimCity Societiest) 10 év telt el, ami részben azzal magyarázható, hogy a Sims kapta a nagyobb figyelmet (ezt egy külön csapat készíti), mivel ez több pénzt hozott (vertexnormal elmondása szerint volt 16-szoros megtérülés is), másrészt pedig egészen lassú, szigorú folyamat egy projekt beindítása.

Az EA egy bizonyos greenlight gating rendszert használ. Ennek során az első lépés, hogy minimális, vagy semmilyen anyagi támogatás mellett a csapat vezető tervezői megkezdik a játék alapjainak lefektetését, majd valamilyen prototípust vagy koncepciót mutatnak a kiadónak. Ha ez elnyeri a tetszésüket, akkor továbbléphetnek, folyamatosan egyre több támogatást és erőforrást kapva. Egy bizonyos ponton aztán elérkezik az, hogy az eddigi előkészületi munkából kilépve (ez akár egy évig is tarthat) megkezdődhet a teljes fejlesztés, majd pedig be is jelentik a játékot. Ezen a ponton azonban már nincs visszalépés, nem lehet szinte semmin sem változtatni, így ha az elején úgy dönt a csapat, hogy kizárólag online módot támogat, azon a munkálatok végig nem lehet változtatni, ez ugyanis behatással van a jó előre kalkulált eredményekre. Ezért lett hát olyan a SimCity, amilyen, és ezért kellett sokat várni rá.

Vertexnormal mindezek ellenére azonban nem haragszik az EA vezetőségére. Megérti, hogy óvatosnak és megfontoltnak kell lennie egy ilyen óriásnak, nem tud olyan fürgén reagálni, mint egy kisebb cég. Továbbá szerinte jó dolgozni az EA-nél, elmúltak már azok az idők, amikor rabszolgahajcsár módjára túlhajtották őket. Jó a fizetés, jók a munkaórák és a végkielégítésre sem volt panasza -- persze belátta, hogy nem mindenki van ezen a véleményen, de neki ez volt a tapasztalata.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!