Micsoda? Játékra alkalmas PC százezerből?! Igen, én is ezt gondoltam, mikor megkaptam a lehetetlen küldetést, állítsak össze gamer (fogjuk rá) PC-t ekkora keretből. Bezony, ráadásul csalafintaság és trükközés nélkül, vagyis csak új alkatrészekből és legnagyobb bánatomra biztonsági megfontolások szem előtt tartásával, magyarán vágódeszkázás nélkül kell ezt megoldani. Mielőtt végigzongoráznánk, hogy mit és miért választottunk, le kell szögezni, hogy nyilván nem FullHD és Ultra beállítások mellett, hanem alacsonyabb felbontáson még ha sok töltés és kompromisszumok árán is, de elindulnak és elfutnak napjaink játékai. Lássuk hát!
A processzor
A gyanú elkerülése végett feltétlen tisztáznunk kell, nem meggyőződésből és nem fanboyságból döntöttünk a 3.3 Ghz órajelű Intel Pentium G4400 mellett. A vörös csapat azonos árkategóriában induló versenyzői egyrészt a régebbi, mára már elavultnak nevezhető FM2 foglalatot használják, míg a G4400 valamelyest izmosabb, és a még mindig használatban levő, bőven újítható LGA-1151 alaplapokba ültethető. Házon belül pedig az i3 modellek egész egyszerűen nem férnek be a keretbe, még a régebbi i3 processzorok is dupla árat kóstálnak - ehhez képest egy szálon mutatott teljesítményben a G4400 nem sokkal marad el a nagytesók legkisebb tagjaitól, igaz, ezért 2 logikai szállal fizetünk.
Az alaplap
Frissen szerzett, gyári hűtős Pentiumunk alá deszkát is kell pakolni, sok választási lehetőségünk itt sincsen, szemünk a jövőbe tekintene, de az árak a földbe döngölik az elképzeléseket. Így nem marad más hátra, mint a legolcsóbb micro ATX alaplap, ez pedig az ASROCK H110M-DGS. Sok extrára nyilván ne számítsunk, de amire kell, arra megfelel. És bár a DDR4 RAM támogatása jó adalék, felveti a kérdést: miért nem a DDR3 mellett döntöttünk? Bár csalogatónak tűnne az elgondolás, jelen körülmények között nem az. Egyrészt a DDR3 RAM-ot fogadó alaplapok közül a legolcsóbb is drágább ennél, másrészt nem nyerünk a régebbi RAM árán semmit, de erről kicsit később.
A memória
Visszatérve az alaplap kiválasztásánál említett sirámra, jelenleg amit spórolnánk egy azonos mennyiségű DDR3 RAM-on, azt elveszítenénk az alaplapon. Ennek oka, hogy hiány van a memóriapiacon, így az árak az egekbe szöktek, gyakorlatilag dupla áron mérik a modulokat a tavaly nyárihoz képest. De még ha az előző évet vennénk is figyelembe, nagyjából ugyanannyiba kerülne azonos mennyiségű DDR3-1600 és DDR4-2133 memória. Cikkünk azonban a jelenről szól és a mostani árakkal kell számolnunk, válaszott lapunkba csak DDR4, processzorunk alá pedig maximum 2133 MHz-es memóriát pakolhatunk, ez eléggé leszűkíti a választási lehetőségeinket. Játékra 8GB memória a javallott, ezt összevetve az cédulákkal azonban csúnyán ráfizetünk és végső soron itt bukik el a küldetésünk, mert egyetlen rúd 8GB Kingston ValueRAM DDR4 2133MHz-es RAM-ért annyi pénzt kell leszurkolnunk, amennyibe a processzorunk került. Szomorú szmájli.
Videokártya
Igen, mindenki ezt várta, és bár már lebuktattam magam, hogy elszálltunk a költségvetéssel, de nem teszünk rá nagy ívből és a legköltséghatékonyabb megoldásként az MSi RX460 2 GB fedélzeti memóriával szerelt kártyát választjuk, ár-érték arányban egyértelműen a legnyerőbb és keretünk határait már ez is feszegeti. Játékra vagy ez, vagy a szintén MSi GTX 1050 a minimum, de az AMD megoldása közel 5000 forinttal olcsóbb. Néztünk volna előző generációs kártyákat is, de minden nagyobb hazai forgalmazónál már kifutottak, használt termékek pedig nem játszanak ugye. Nyilván nem fog minden hasítani rajta, de közepes beállításokon, ha szükséges, az élsimítás mellőzésével elboldogul akár a Withcer 3-mal és GTA V-tel, de alacsonyabb felbontáson még az újabb játékokkal is, teljesítménye nem sokkal marad el a GTX 960 képességeitől, ami nem rossz ezért a pénzért, és ami a legszebb, tápellátással nem kell törődnünk, elég az alaplapon keresztül húzott 75W is a kicsikének.
Merevlemez
Itt is a legolcsóbb, de azért megbízható és nem túl lassú, valamint azért játékok tárolására elegendő helyet biztosító HDD-k játszanak. Még a megfizethetőbb, de csupán 120 GB-os SSD-k is többe kerülnek a régi jó soktányéros mágneslemezeknél, így választásunk a Toshiba 500GB kapacitású, igen beszédes DT01ACA050 jelzésű tárolójára esett. 32 MB pufferrel és sztenderd 7200-as fordulatszámmal semmivel sem rosszabb, mint a nagyobb tárhelyű társai.
Tápegység
Mindezt árammal is el kell látni, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy házas tápot (vagy tápos házat?) nem veszünk, és ami a legfontosabb, olcsó tápnak nagy a füstje, és amilyen könnyen elszáll, olyan simán viszi magával egyéb alkatrészeinket is. Éppen ezért nem árt valami ismertebb nevet választani, és persze figyelembe venni számítógépünk fogyasztását is, majd rászámolni legalább 30%-ot, így tovább élhet az áramforrás. Mindenre bőkezű ráhagyással számolva eddig összeállított gépünk elvileg csúcsra járatva sem kér többet 200 Wattnál. Erre ráhagyunk még egy kicsit és figyelembe vessük, hogy talán egyszer teszünk bele még ezt-azt, netán cserélünk valamit jobbra, így megállunk 350 Wattnál és választásunk a Chieftec CPS-350-S-re esik.
Ház
Mivel már így is bebuktuk a keretet, nem igazán nyúztózkodhatunk, és a legolcsóbb, legegyszerűbb lakhelyet választjuk az eddig összeszedett alkatrészeinknek, a gyanúsan irodai megjelenésű Logic H1 jó is lesz, még ha nem is szellőzik és valószínúleg zizeg meg recseg is. Hiába próbáltam meggyőzni Chochót, érintésvédelmi okokra hivatkozva nem engedte a vágódeszkázást, pedig spóroltunk volna pár ezret. Meg anyu sem örülne ha lenyúlnátok, meg akkor min készülne az almás pite? Ugye hogy ugye.
Összegzés
Mindent elmondtunk, még azt is, hogy elbuktuk a százezres küldetést (az a fránya RAM) csak éppen azt nem, hogy pontosan mibe fog ez nekünk kerülni? Az áttekinthetőség kedvéért táblázatba rendeztük az alkatrészeket.
Ha a számológépünk nem romlott el, akkor ez összesen 111.454 Ft szőröstül-bőröstül.
Szemfülesek észrevehették, hogy az optikai meghajtót kihagytuk, azon oknál fogva tettük ezt, hogy manapság alig használt, kihalófélben levő alkatrész, a Windows telepíthető USB-ről is, ahogy minden más is, ha éppen nem töltjük le. Valamint a perfériákkal és monitorral sem törődtünk, előbbiek bagatel összeg és kis túlzással egy ezresből kijönnek, az egész cucc pedig HDMI kábellel tévére köthető és ezzel a hang is meg van oldva.
Jövőbetekintő
Valamelyest bővíthető a gép hosszútávon is, bár az LGA-1151 vélhetően még az idén kifut, évekig kaphatunk bele majd processzort, egy i3, vagy ha megütjük a főnyereményt egy használt i5 vagy i7 is belefér, csak ne feledkezzünk meg a hűtés és a tápellátás elégségességének (szép szó, létezik?) ellenőrzéséről. Valamint nem biztos, hogy egy méretesebb videokártya elfér a házban, de feltételezve, hogy évente fele ennyit ráköltünk a konfigurációra, három-négy éven belül egy igen kellemes középkategóriás gépet gépet hozhatunk össze belőle.
Lehet erről vitázni, csak fölösleges összemosni a "generációkat" konzol és PC alkatrész vonatkozásokban, mert mindegyik a saját kis világát éli. Konzol esetében új konzolnál, CPU/GPU/memória/akármi esetében pedig gyártástechnológia váltásnál beszélünk erről és pont.
Haszontalan, fölösleges és irreleváns relativizálni azzal, hogy játékos szemszögből mi a gyakorlati haszna és mi nem.
"Haszontalan, fölösleges és irreleváns relativizálni azzal, hogy játékos szemszögből mi a gyakorlati haszna és mi nem."
Szerintem meg ez a legfontosabb kérdés! Sokan a pénzükért ár/tudás tekintetében a legjobb hardvert szeretnék venni. És az, hogy gyakorlatban hogy teljesítenek végül a szoftvertől és az optimalizáláson fog múlni. Ha normálisan optimalizált játékokat írnak, akkor az olcsóbb vga-n i jól fut. Ha pedig az lenne a tendencia, mint pl az arkham knight-nál, akkor akár az i7 is indokolt lehet...
Mit is? Rendben, akkor mondjuk... Doom?
Baromi gyermekcipőben van. Ügyesen kiemeltél egy ftp címet ez kb mindent elárul...
"Szóval húzzák le a rolót, menjenek csődbe, mert a játékfejlesztők konzolról is szeretnének valamennyi pénzt összeszedni..."
Nem lenne jobb, ha ritkábban kellene fejlesztened és ennek ellenére arányosan nőne a teljesítmény? Ezt írtam ám, csak értelmezni kéne...
Mint a Forma 1-ben, amikor a csapat kap egy hiper-szuper autót, beleültetik a 80 éves Biri nénit, aztán az autógyártón verik el, hogy nem nyerték meg a versenyt...
Nem, ez inkább olyan, mint amikor veszel egy forma1-es autót és azzal csak a városba közlekedhetsz, 50-el. Nincs meg a terep, híába tudna menni és hiába van profi sofőr.
Akkor téged mit érdekel ez a terminológia?
Engem? Egyáltalán nem! Sőt bocsánatot is kérek, ha neked ez így jó, akkor nekem oké. Le is zárhatjuk. ;)
Lehet erről vitázni, csak fölösleges összemosni a "generációkat" konzol és PC alkatrész vonatkozásokban, mert mindegyik a saját kis világát éli. Konzol esetében új konzolnál, CPU/GPU/memória/akármi esetében pedig gyártástechnológia váltásnál beszélünk erről és pont.
Haszontalan, fölösleges és irreleváns relativizálni azzal, hogy játékos szemszögből mi a gyakorlati haszna és mi nem.
Mi mögé álltak be? Az nVidiának nem volt saját API-ja, a Khronosnak volt az openGL, és készítettek egy Vulkant a Valve kérésére. (Itt emelném ki, hogy a Vulkanos Dota2 nagyon jól fut Linux alatt.)
"Ellenben évente adják ki az új vga-kat, amik mindig jobbak picit, de semmi értelme, mert alig pörögnek a botított konzolportokon."
Szóval húzzák le a rolót, menjenek csődbe, mert a játékfejlesztők konzolról is szeretnének valamennyi pénzt összeszedni...
"Csak bármilyen hiper erős cpu-t gyárthat az intel, ha nincs megfelelő szoftver ami kihasználná."
Mint a Forma 1-ben, amikor a csapat kap egy hiper-szuper autót, beleültetik a 80 éves Biri nénit, aztán az autógyártón verik el, hogy nem nyerték meg a versenyt...
"És ezen a gyakorlatban nem változtat, hogy x generációval fejlettebbnek titulálja."
Akkor téged mit érdekel ez a terminológia?
Legyen mondjuk Presler és Kaby Lake.
"Jobb mint az előző nyilván, de figyelmen kívül hagyják azt az apróságot, hogy a játékokon fog múlni minden. Pusztán marketing, még mindig."
Mi köze van bármelyik gyártónak a játékokhoz? A NASA szerverein miért kéne bárkinek is játszania?
Akkor próbálj meg bármilyen mai játékot optimalizálni egy 386-osra, és kíváncsian figyelj. :)
"Mint pl a mantle, ami csak terv szintjén létezett anno. Gondolom bojkottálta az nvidia és az ati. ;) "
Az nVidia pl. beállt a Vulkan mögé.
Az nvidia és az ati ügyesen beálltak mögé, és azóta sem történt semmi. Ellenben évente adják ki az új vga-kat, amik mindig jobbak picit, de semmi értelme, mert alig pörögnek a botított konzolportokon. Na mi határoz meg mit is?
Ó, igen, mert a generációváltás definícióját te határozod meg. Mert az Intel mostantól csak három évente adhat ki új processzorokat, azt nem teheti meg, hogy minden évben kihoz egy újabbat, és minden harmadikat új generációnak nevezi el. Szólok nekik, hogy a konzolokhoz alkalmazkodjanak, és akkor én se leszek kollaboráns a bűnükben...
"Gondolj bele: Adott egy játék, ahol ha belövöd a grafikát ugyan olyan sebességgel fut i3-on, mint i7-en. Ha tud ugyan úgy futni, akkor nem indokolt az i7."
Csak hogy az i betűk nem jelölnek generációkat. És senki sem állította, hogy az i7-et játékra tervezték volna. Az Intel gyárt másra is gyárt processzorokat, nem csak játékra.
(Egyébként most jött ki az AMD-nek is új kártyája/processzora, nem tudom ők mi alapján határozták meg a generációikat.)
Lehetséges, hogy elfogadni ezt nehéz számodra. Nem én határozom meg. Csak bármilyen hiper erős cpu-t gyárthat az intel, ha nincs megfelelő szoftver ami kihasználná. És ezen a gyakorlatban nem változtat, hogy x generációval fejlettebbnek titulálja. Elméletileg biztos így van, gyakorlatilag nem. Ez a festőművész esete, aki baromi jól fest, csak még sosem látott palettát.
"Csak hogy az i betűk nem jelölnek generációkat. És senki sem állította, hogy az i7-et játékra tervezték volna. Az Intel gyárt másra is gyárt processzorokat, nem csak játékra."
Ez teljesen mind1, nem erről van szó! Akkor legyen i5 és i3. Vagy jelölj meg te két eltérő generációt. Én meg rávilágot két játékkal, hogy miért is marketing.
(Egyébként most jött ki az AMD-nek is új kártyája/processzora, nem tudom ők mi alapján határozták meg a generációikat.)
Jobb mint az előző nyilván, de figyelmen kívül hagyják azt az apróságot, hogy a játékokon fog múlni minden. Pusztán marketing, még mindig.
A Mantle-t ráadásul az AMD fejleszti... nyílván a bojkottálás volt nekik a legoptimálisabb....
Akkor próbálj meg bármilyen mai játékot optimalizálni egy 386-osra, és kíváncsian figyelj. :)
"Mint pl a mantle, ami csak terv szintjén létezett anno. Gondolom bojkottálta az nvidia és az ati. ;) "
Az nVidia pl. beállt a Vulkan mögé.
Probléma, ha te ezt elhiszed és még aszisztálsz is hozzá. Ez nem jó tendencia ám! Nyers erőből megoldani plusz költségen azt, amit optimalizációval meglehetne…
Ó, igen, mert a generációváltás definícióját te határozod meg. Mert az Intel mostantól csak három évente adhat ki új processzorokat, azt nem teheti meg, hogy minden évben kihoz egy újabbat, és minden harmadikat új generációnak nevezi el. Szólok nekik, hogy a konzolokhoz alkalmazkodjanak, és akkor én se leszek kollaboráns a bűnükben...
"Gondolj bele: Adott egy játék, ahol ha belövöd a grafikát ugyan olyan sebességgel fut i3-on, mint i7-en. Ha tud ugyan úgy futni, akkor nem indokolt az i7."
Csak hogy az i betűk nem jelölnek generációkat. És senki sem állította, hogy az i7-et játékra tervezték volna. Az Intel gyárt másra is gyárt processzorokat, nem csak játékra.
(Egyébként most jött ki az AMD-nek is új kártyája/processzora, nem tudom ők mi alapján határozták meg a generációikat.)
Viszont lehet akárhogy cifrázni a CPU és VGA genek 2 évente cserélődnek.
Ezt lehet simán lenyúlásnak is hívni meg akármi, attól még az marad ami. Az már bukott hogyha ahhoz rendeljük a hardver generációját mikor fognak hozzá jó szovert társítani.
A felhozott diretx példára, a 12 mind a 9 mind 10 szériája támogatja a gtx-nek, viszont a kettő között lényeges különbségek vannak. És nem csak az órajel meg a memória lényeg. Hanem az architektúra. Az viszont igaz hogy az Nvidia átállt a 2 generációs architektúrákról az 1 genesekre, hogy ez mért jó azt nem tudom, de ameddig az újabb kártyáik jobb teljesítményt nyújtanak a régieknél addig igen is genváltásnak lehet nevezni. Sajna a PC részlegen a genváltások sose lesznek annyira nagy léptékűek mint a konzoloknál, mert azokat sokáig hagyják futni, viszont ha ezt csinálnák a számítógépes téren is, akkor igen csak lassan haladnának a fejlesztések. Ezt nyíltan mutatja hogy míg a konzoloknál még mindig problémát jelent hogy egyáltalán a 1080p meg a 60 FPS-t elérjék (PS4 Pro se teljesen képes arra amit ígértek vele) addig a PC-n már szinte teljesen alap dolog, vagy inkább már kezd kifutópályára állni. Mire a konzoloknál elérik a rendes 4k felbontást lehet a PC már 8 k-t kapargatja majd. Szóval a lényeg, sose szabad hogy a PC fejlesztéseket a konzolok határolják be mert akkor kezdődik el az igazi agonizálás.
Gondolj bele: Adott egy játék, ahol ha belövöd a grafikát ugyan olyan sebességgel fut i3-on, mint i7-en. Ha tud ugyan úgy futni, akkor nem indokolt az i7. Persze opcionálisan választhatod, ha te látványra mész, de ez független a probléma magjától, mely szerint nem készül olyan játék, ami indokolná az i7 meglétét és alapjáraton ki is használná azt. Szóval adott egy “újgenerációs” processzor, amit nem tudsz kihasználni, pontosabban opcionálisan tudsz kihasználni. Az viszont marhára nem ugyan az!
Miért nem? Mert a játékokat egy a pc-től látszólag független, ellenben rohadtul meghatározó kötött hardver szabja meg. Olyan szinten, hogy pl ugyan az a cry engine fut egy 2017-es gamer pc-n, mint a 2005-ös xbox-on. Ugyan az a generáció! Attól, hogy jobban fut, még nem leszel generációkkal előrébb, mert a hardverhez mérten a teljesítmény aránytalanul alacsony, ha az adott játékot futtatod. Mit kapsz? Jobb képfrissítés, nagyobb felbontás és pár effekt. Érted mi a gond: Kaphatnál sokkal jobbat is! Ráadásul többnyire ezeket megfelelő optimalizálással gyengébb hadverből is ki lehetne hozni, nem kéne hozzá önköltségen “új generációs” hardver. Van néhány játék, ami jó példa ezekre: witcher 3, gta 5, doom. Gyönyörűen futnak, akár egy gyenge pc-n is…
Csak hát ez az egész gépfejlesztéses mókuskerék a pc community-ből indul ki. És ahelyett, hogy szépen egységesen az asztalra csapnának és követelnék a normálisabb átiratokat, mindenki rohan a boltba. :(
Én nem vagyok Hardcore játékos, és simán várok több játékkal is. Az új Ghost recon nagyon bejön nekem a béta után, de megvárom míg esik az ára mert annyira nem sietős nekem. És nem akarok én lépést tartani sem a generációkkal, ennek okán van egy i5 3340 proci a gépemben is, bőven jó még, akkor minek cserélni. Viszont van néhány játék mint a witcher vagy az andromeda amiket említettem amikért hajlandó vagyok a zsebembe nyúlni és megérik a frissítést. Nem az van hogy akkor 2 évente kötelező frissíteni mert nem fog futni rajta semmi. Őszintén ha idén nem jönne ki az Andromeda és nem reménykednék hogy a FF XV esetleg kijön idén PC-re akkor nem vettem volna meg a 1060. Én egy egyszerű gamer vagyok aki a néhány kedvenc játékát akarja úgy játszani, ahogy szeretné. Ennyi.
Én rengeteget játszom, szinte minden új játékkal játékkal. Fizikai formában gyűjtöm őket, kirakom a polcra, büszkén tisztogatom őket. Jó sok gyűjtői kiadásom is van, rengeteg szobor.. Mára hatalmas gyűjteményem lett, a szobám igazi múzeum, játékos paradicsom.
Szóval én abból indulok ki, hogy egy ilyen gép mennyire tud időtálló lenni és mennyit kell rákölteni. Igazából gépfejlesztésre mindig nehezebben vettem rá magam, mint a gyűjteményem bővítésére.
Én ebben az árfekvésben akkor gondolkoznék pc-n, ha régebbi játékokkal szeretnék játszani. Azok mivel régiek van csomó javítás, eléggé kiforrott és jól fut a gépen. Ráadásul marha olcsók!
Probléma, ha te ezt elhiszed és még aszisztálsz is hozzá. Ez nem jó tendencia ám! Nyers erőből megoldani plusz költségen azt, amit optimalizációval meglehetne…
Viszont lehet akárhogy cifrázni a CPU és VGA genek 2 évente cserélődnek.
Ezt lehet simán lenyúlásnak is hívni meg akármi, attól még az marad ami. Az már bukott hogyha ahhoz rendeljük a hardver generációját mikor fognak hozzá jó szovert társítani.
A felhozott diretx példára, a 12 mind a 9 mind 10 szériája támogatja a gtx-nek, viszont a kettő között lényeges különbségek vannak. És nem csak az órajel meg a memória lényeg. Hanem az architektúra. Az viszont igaz hogy az Nvidia átállt a 2 generációs architektúrákról az 1 genesekre, hogy ez mért jó azt nem tudom, de ameddig az újabb kártyáik jobb teljesítményt nyújtanak a régieknél addig igen is genváltásnak lehet nevezni. Sajna a PC részlegen a genváltások sose lesznek annyira nagy léptékűek mint a konzoloknál, mert azokat sokáig hagyják futni, viszont ha ezt csinálnák a számítógépes téren is, akkor igen csak lassan haladnának a fejlesztések. Ezt nyíltan mutatja hogy míg a konzoloknál még mindig problémát jelent hogy egyáltalán a 1080p meg a 60 FPS-t elérjék (PS4 Pro se teljesen képes arra amit ígértek vele) addig a PC-n már szinte teljesen alap dolog, vagy inkább már kezd kifutópályára állni. Mire a konzoloknál elérik a rendes 4k felbontást lehet a PC már 8 k-t kapargatja majd. Szóval a lényeg, sose szabad hogy a PC fejlesztéseket a konzolok határolják be mert akkor kezdődik el az igazi agonizálás.
"Az más kérdés, hogy hardcore játékos nem akar várni a játékokkal ;) Vagy folyamatosan egy generációval lemaradva kullogni..."
Én nem vagyok Hardcore játékos, és simán várok több játékkal is. Az új Ghost recon nagyon bejön nekem a béta után, de megvárom míg esik az ára mert annyira nem sietős nekem. És nem akarok én lépést tartani sem a generációkkal, ennek okán van egy i5 3340 proci a gépemben is, bőven jó még, akkor minek cserélni. Viszont van néhány játék mint a witcher vagy az andromeda amiket említettem amikért hajlandó vagyok a zsebembe nyúlni és megérik a frissítést. Nem az van hogy akkor 2 évente kötelező frissíteni mert nem fog futni rajta semmi. Őszintén ha idén nem jönne ki az Andromeda és nem reménykednék hogy a FF XV esetleg kijön idén PC-re akkor nem vettem volna meg a 1060. Én egy egyszerű gamer vagyok aki a néhány kedvenc játékát akarja úgy játszani, ahogy szeretné. Ennyi.
Processzorgenerációk. Nagyjából rajtad kívül senki se hiszi azt, hogy a konzolok vágnának utat a PC-nek.
Probléma, ha te ezt elhiszed és még aszisztálsz is hozzá. Ez nem jó tendencia ám! Nyers erőből megoldani plusz költségen azt, amit optimalizációval meglehetne…
Processzorgenerációk. Nagyjából rajtad kívül senki se hiszi azt, hogy a konzolok vágnának utat a PC-nek.