Hogy a bevezetőt számokkal is alátámasszam: egy nagyobb játék  (és itt nem a szuperprodukciókról beszélünk) napjainkban 10-30 millió dollárba kerül, és ennek az összegnek a fejlesztés elején rendelkezésre kell állnia, mert fizetni kell a belsős és külsős munkatársakat, a számlákat és az egyéb rezsit, és még sorolhatnám. Persze lehet kevesebb pénzből is nagyot alkotni, és szerencsére az utóbbi időben azért révbe is ért pár ilyen kis költségvetésű, független projekt, gondoljunk csak a World of Goo vagy a Braid sikerére, de a befuccsolt, tőkehiány miatt félbehagyott munkákról ritkábban értesülünk.

Tavaly júliusban Gabe Newell, a Valve főnöke érdekes ötletet vetett fel: szerinte a közösségnek kellene előfinanszírozni a terméket; a játékos látatlanban „előrendeli” a cuccot, ezért egyrészt speciális lehetőségekhez jut, másrészt természetesen a fejlesztés végén megkapja a kész produktumot. Ebben persze nem kevés kockázat van, de hát egy nagyvállalati befektető épp ilyen vakrepülést végez, amikor invesztál egy készülő projektbe, épp ezért kell egy stabil rajongói bázis, akik megbíznak annyira az adott csapatban, hogy előre megveszik a még csak papíron létező művet. Gabe kijelentését akkor sokan megmosolyogták, azonban azóta történt valami: egy szintén független brigád, a San Franciscó-i Unknown Worlds Entertainment kipróbálta ezt az üzleti modellt -- és fényes sikert aratott! Igaz, nekik megvolt az említett bázisuk: első termékük, a Natural Selection című Half-Life mod a mai napig, hét évvel megjelenése után is az egyik legnépszerűbb modifikáció. Az UWE ennek folytatását készíti immár önálló termékként, ráadásul saját motorral; az online FPS/stratégia hibrid Natural Selection 2 idén fog megjelenni, és ennek finanszírozására hirdették meg a srácok az előrendelést: a 20 dolláros standard verzió mellé egy 40 dodós, játékbeli extrákat is, no meg alfa- és bétatesztelési lehetőséget tartalmazó pakkot kínáltak, és bejött a számításuk, ráadásul az elővásárlók 95%-a az utóbbi lehetőség mellett döntött, így akadálytalanul folyhat a fejlesztés.

Nos, jelen hírem főszereplője, a Crave Entertainment ezen bátorodott fel. A szóban forgó csapat az Iron Lore romjaiból épült fel, és épp azon dolgozik, hogy korábbi játékuk, a Titan Quest motorjára és eszközkészletére építve egy újabb, remélhetőleg sikeresebb akció/RPG-t hozzanak össze. Miután a TQ és maga az Iron Lore is elsősorban a kalózkodás miatt múlt ki, azt már korábban leszögezték az urak, hogy új projektjük első körben csak digitális terjesztéssel kerül forgalomba (a Steamen, más csatornákon, sőt, saját weboldalukon keresztül is), és csak akkor lesz belőle dobozos termék, ha már megtérült nekik a befektetés. Az UWE sikerén felbuzdulva pedig most bejelentették, hogy ők is felkérik a mai napig aktív és igencsak masszív TQ-közösséget (akik folyamatosan készítik a foltokat, jobbnál-jobb modokat, sőt teljes konverziókat is), hogy előlegezzék meg nekik a bizalmat.

Mielőtt erre rátérnék, ismerkedjünk meg azért magával a játékkal! A Grim Dawn, ahogy neve is sejteti, egy sötét, háború szaggatta világba vezet el minket, Cairnbe, ahol az emberiség a kihalás szélére kerül két, nem e világi erő párharca miatt: egyikük fajunkat használja fel erőforrásul, a másik emiatt eme „nyersanyagot” akarja minél gyorsabban elpusztítani, hogy előbbi ne juthasson hozzá. Az emberiségre egy új kor véres hajnala köszönt, amelyben a vas a fizetőeszköz és a só válik értékes fegyverré, és amelyben rejtett menedékhelyeken túlélők maroknyi csoportjai küzdenek a fennmaradásért, akik közül sokan mutálódtak az idegen behatás következtében, de új, félelmetes képességeiket a közös ellenség legyőzésére fordítják. Ahogy látható tehát, a GD elhagyja az ókort, sőt magát a mitológiákat is, hiszen egy kitalált világban játszódik, amely a viktoriánus érából merít ihletet, és a készítők mindenkit megnyugtattak: posztapokaliptikus világ ide vagy oda, nem kietlen, szürke senki földjén fogunk kalandozni...

A TQ továbbfejlesztett motorjára épülő, teljesen 3D-s akció/RPG-ben öt osztályban (DLC-k formájában később ezek sora bővül majd) a 200. szintig fejleszthetjük karakterünket, rengeteg skill-t kibontva (az egyes osztályok képességfája 75 szintet tartalmaz!), szinergiával, módosítóval (mint a TQ esetében, itt is két kaszt kombinálásával állíthatunk elő egy ütős elegyet), ahogy azt megszokhattuk a műfajban, és akárcsak az emlegetett elődben, pénzért itt is visszavásárolhatjuk a skill- és attribútumpontokat és újraoszthatjuk azokat, így nem kell attól félnünk, hogy egy elrontott karakter miatt elölről kell kezdenünk a darálást. Lehetőségünk lesz tervrajzok alapján fegyvereket építeni, ezekből később még táposabb szerszámokat. Az ígéretek szerint az átlag- és főszörnyekből kiverhető loot között kevesebb lesz a szemét, maga a harc pedig brutális lesz, mind a sebzés, mind a halál, rengeteg vérrel és erőszakkal. Természetesen mutli is lesz, amelyet igyekeznek a készítők kiegyensúlyozni, hogy a csapatos csépelés (erre hegyezik ki a mókát) valóban élvezetes és persze kihívásokkal teli legyen. A teljes játék megjelenése után kiegészítő lemez súlyú letölthető tartalmakra számíthatunk majd, új sztorielemekkel, régiókkal, ellenségekkel, tárgyakkal és persze osztályokkal.

És akkor jöjjön az emlegetett elővásárlási ajánlat. A hivatalos webszájt erre a célra dedikált oldalán három lehetőségünk van bizalmunk tárgyiasítására: a Normal Editon 19,85 dollárba kerül, ezért csak a játékot kapjuk meg, amint elkészült. A 32 dolláros Epic Fan Edition a játék mellett bétateszt lehetőséget és játékbeli bónusztárgyat kínál, és még valamit: a vásárló neve felkerül a stáblistára, a köszönet szekcióba (ez azért elég kellemes dolog, hiszen lehet mutogatni a haveroknak, hogy lám, én is ott vagyok a készítők között...). A legdrágább, 48 dolláros Legendary Fan Edition ugyanezeket kínálja, de a finanszírozó már az alfaverzió nyúzásába is bekapcsolódhat, így a kezdetektől lehetősége lesz beleszólni abba, mit kapjon a pénzéért, ami szerintem eléggé korrekt ajánlat. Aki tehát teheti, támogassa a fejlesztőket, akik függetlenül, milliós kiadói háttér nélkül próbálnak helyt állni a piacon!