Idén egy látványos szakításnak lehettünk tanúi, de nem ám egy sztárpár lett egymásnak unalmas, hanem a Konami és az ipar ünnepelt tervezője, Kodzsima Hideo között romlott meg annyira a viszony, hogy a felek külön úton mentek tovább -- persze, előtte még jó kis botrányt csináltak, ami 2015 során folyamatosan foglalkoztatta a sajtót. Ezt igyekszem most összefoglalni nektek, mielőtt azonban belemennék a történések sűrűjébe, nem árthat tisztába tenni azzal, hogy ki ez a Kodzsima, és miért volt ilyen fontos az, ami vele történt.

hideo-kojima-alt2.jpg

A kezdetek

Kodzsima Hideo 1963-ban született Japánban, és már egészen fiatal kora óta kreatív egyénnek számított, aki arról álmodott, hogy filmrendező lesz, ám amikor szembesült vele, hogy milyen sokan belebuknak ebbe a tervükbe, úgy döntött, hogy a hobbijából, a videojátékokból teremt megélhetést.

Kodzsima 23 évesen csatlakozott a Konamihoz, ahol kezdeti szakmai sikertelenségek után megkapta a Metal Gear fejlesztésének levezénylését, amit kiválóan el is végzett -- ekkor még senki sem tudta, hogy pontosan mekkora sorozattal állnak szemben, bár a jó értékelések és az akkoriban még egészen újszerű, a lopakodásra kihegyezett játékmenet jó indikációja volt annak, mi jön majd a jövőben.

A Metal Gear azonban önmagában nem volt kellően nagy siker ahhoz, hogy a világ megismerkedhessen Solid Snake kalandjaival, az áttörésre még éveket kellett várni, amit Kodzsima a Snatcher, a Policenauts és persze a Metal Gear 2: Solid Snake fejlesztésével töltött. Utóbbi az első rész alapjaira építkezett, kibővítve annak minden egyes részét -- már amennyire az MSX2 technológiai korlátjai ezt megengedték.

Kodzsima karrierjének addigi legnagyobb mérföldköve, a Metal Gear Solid 1998-ban jelent meg,

a nemzetközi sikerek mellett pedig valóságos sztárrá emelkedett a tervező. Mindenki megismerte a nevét, valóságos rajongás övezte nem csak a munkáját, hanem a személyét is, és egy csapásra a Japán, vagyis inkább en blokk, a távol-keleti játéktervező-zsenik panteonjába lépett be, valahova Mijamoto Sigeru mellé. Nem túlzás azt mondani, hogy Kodzsima a Konami egyik legértékesebb kreatív mozgatóereje, akinek neve összeforrt a MGS sorozattal, míg világszerte megőrültek a játékosok Snake izgalmas és fordulatos küldetéseiért, nem mellesleg pedig a Konami aranyat lelt, így nem csoda, hogy azóta is pár éves ütemben érkeznek a folytatások, új ötletekkel és elképzelésekkel folyamatosan frissen tartava a lopakodós zsáner eme ikonikus tagját.

metal-gear-solid-rex-art.jpg

Persze, Kodzsima nem csak MGS sorozattal foglalkozott a Konaminál töltött majdnem 30 éve alatt: a nevéhez fűződik a Zone of the Enders, illetve besegített a nyugaton szinte teljesen ismeretlen Boktai és Tokimeki Memorial sorozatba is. Fő érdeme azonban a Metal Gear széria, amely 2015 márciusáig bezárólag összesen 41,2 millió példányban fogyott, bár, mostanra minden bizonnyal pár millióval még többet mutat a számláló, hiszen megjelent a Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, az eddigi legnagyobb és legösszeetetettebb, ugyanakkor legtöbb botránnyal övezett epizódja a sorozatnak.

Érdekesség, hogy Kodzsima az évek során többször is elmondta azt, hogy az aktuális MGS lesz az utolsó, amin dolgozik, és ezt a The Phantom Pain kapcsán is megismételte, ezúttal azonban az ígéretet beváltotta, még ha nem is teljesen önszántából.

A botrány

Kodzsima a Konami szakítása egy elnyújtott, keservesen hosszú folyamat volt, ami márciusban pattant ki, egy, első látásra ártatlannak tűnő bejelentéssel. Íme, a Kodzsima-Konami ügy legfontosabb momentumai:

  • Március 3. - a Konami bejelentette, hogy belső struktúrát vált, aminek keretében főhadiszállás alapú fejlesztésre állnak át, ennek keretében pedig a vezetőséget is lecserélik -- az új elnök áprilistól Hajakava Hideki.
  • Március 18. - a Konami csöndben eltávolította a Kojima Productions és a „A Hideo Kojima Game” márkajelzést a Metal Gear sorozat hivatalos oldaláról, illetve a The Phantom Pain, a Ground Zeroes és a Metal Gear Solid: The Legacy Collection csomagolásairól. A Kojima Productions Los Angeles nevet váltott Konami Los Angeles Studióra.
  • Március 19. - a GameSpot arról számolt be, hogy a Konami és Kodzsima között vészesen megromlott a viszony. A dolgozók internet-, e-mail és telefon hozzáférést korlátozták, a munkaviszonyukat tekintve pedig külső vállalkozóként folytatták a fejlesztést. A források arról számoltak be, hogy decemberben lejár a szerződésük, és röviddel azután a fejlesztőcsapat feloszlik.
  • Március 20. - Kodzsima és a Konami egy közös sajtótájékoztatót adott, amiben az előző nap eseményeire reflektálva jelezték: tovább folytatják együtt a munkát. Kodzsima leszögezte, hogy 100%-ban jelen van a Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain munkálatai során. A Konami egyúttal kirakott egy álláshirdetést, amiben dolgozókat keresnek a következő Metal Gear játékhoz.
  • Április 25. - a Konami bejelentette, hogy a Silent Hills játszható ízelítőjét április 29-én eltávolítják a PS Store kínálatából.
  • Április 26. - Guillermo del Toro és Norman Reedus közölte: nem fog elkészülni a Kodzsimával közösen fejlesztett Silent Hills.
  • Április 27. - a Konami megerősítette: valóban törölték a Silent Hills fejlesztését.

silent-hill-cancelled.jpg

  • Május 14. - az áprilisban elnöknek megválasztott Hajakava Hideki a Nikkei Trendynek adott interjújában ismertette a cég új stratégiáját, miszerint nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a mobiljátékokra. A cég a jövőt a mobiljátékokban látja.
  • Május 29. - a Konami korrigálta Hajakava nyilatkozatát, leszögezve, hogy továbbra is szeretnének konzolos és PC-s játékokat készíteni. „Az a célunk, hogy továbbra is egy olyan portfóliót építsünk, amiben minden szellemi tulajdonunkhoz konzolos, árkád és kártyajáték tartozik, miközben a lehető legjobban kihasználjuk azokat a hordozható készülékeket, amelyek nap mint nap elkísérik a felhasználóinkat, ezzel kitolva a szórakoztatás határait, és egyre több emberhez eljutva.”
  • Augusztus 3. - a Nikkei arról számolt be, hogy megalázó körülmények mellett dolgoztatja a Konami az alkalmazottjait. Kamerákkal figyelik minden lépésüket, a vezetők megróják azokat, akik tovább ebédelnek a megengedettnél, a nem elég hasznosnak ítélt dolgozóknak pedig robotmunkát adnak. A Kojima Productions ebben a környezetben a személytelen Number 8 Production Department nevet kapta, ahol a fejlesztőknek még internet hozzáférést sem adtak.
  • Október 19. - a The New Yorker értesülései szerint Kodzsima utolsó munkanapja október 9-én volt, amit Tokióban egy búcsú bulival koronáztak meg. 

kojima-buli.png

Egy kép arról a bizonyos búcsú buliról.

A jövő

A csúnya szakítás és munkaadótól elszenvedett pofonok ellenére mindebből győztesen jött ki Kodzsima, hiszen egy újonnan alapított, független stúdió élén folytathatja munkáját, a lehetőségek pedig lényegében végtelenek.

A Sonyval kötött partneri kapcsolat nem azt jelenti, hogy az óriáskiadó alárendeltje, nem vásárolta meg őket senki, sőt, még egyetlen platform mellett sem kötelezik el magukat, az új Kojima Productions első játéka ugyanis PS4 mellett PC-re is meg fog jelenni -- az persze még nem tudjuk, hogy milyen játékot kapunk, csak azt, hogy valami teljesen új dolgot.

Fontos leszögezni, hogy Kodzsima-féle Metal Gear Solid többet már nem fog készülni, a vonatkozó jogok ugyanis a Konaminál maradtak, és ugyanígy, a Silent Hills sem fog megvalósulni abban a formában, ahogy az létezett valahol a stúdió mélyén, hiszen ez is a Konami tulajdona. Lesz helyette valami új, valami más, és még az sem kizárt, hogy a szakítás során dobott ötletek majd az elkövetkezendő években bontanak virágot.

kojima-productions-2015.jpg

Ha Kodzsima a győztes, akkor a vesztes természetesen a Konami, a cég, amelyik nem elvesztette, hanem tudatosan kidobta az egyik legfontosabb emberét. Na de miért? Na, ez itt a jó kérdés, egyenes választ erre ugyanis nem kaptunk, azon kívül, hogy struktúrát és üzleti stratégiát váltott a cég, a helyzet pedig úgy áll, hogy egyhamar nem is tisztázódik teljesen az ügy. A The New Yorker nyomán megtudtuk, hogy Kodzsimát szerződés tiltja meg abban, hogy a Konamival történt szakításról beszéljen…

Szóval, ez történt Hideo Kodzsimával 2015-ben, és habár a történet végére pontot tettünk, minden részlet még nincs meg, így biztosak lehettek abban, hogy erre a témára jövő évben még vissza fogunk térni. Addig is, sok szerencsét kívánok a tervezőnek, elég durva esztendőt tudhat végre maga mögött.