Ez a bizonyos műfaj az építős/menedzselős szimulátor, melynek több oldalága is van – a város- és birodalomépítő, mint a SimCity és a Caesar, vagy épp a gazdasági szimulátor (népszerűbb nevén „tycoon”). Ebben a szegmensbe robbant be szó szerint az amerikai PopTop Games, amely 2001 áprilisában egy teljesen egyedi és imádni való kis kincset pakolt le az asztalra – ez volt a Tropico. A dél-amerikai politikai helyzet, a kubai forradalom, a hidegháború felemlegetése egy ilyen játékban meglehetősen merész vállalkozás volt, ám a humor, a könnyed stílus, a báj, ahogy mindezt tette, megnyerte sokak szívét – mindez nyakon öntve egy remek gazdasági motorral és fantasztikus zenei anyaggal kasszasikernek bizonyult. A játékból franchise lett, ám sajátos módon a kiegészítőt (Paradise Island, 2002) és a második felvonást (Pirate Cove, 2003) már más gyártotta: előbbit a BreakAway Games, utóbbit a Frog City Software.

Remek kis címek voltak – ezért is sajnáltuk, hogy a műfaj, fogalmazzunk így, „elmocsarasodásával” (sorra jöttek ki a középszerűnél gyengébb klónok, mindenféle tycoon-címek, amelyekért pénzt kérni is bűn volt) a széria úgy tűnt, lezárult. Az eredeti fejlesztőgárda tehetséges munkásait, akik korábban már a Railroad Tycon második részével is bizonyítottak, a Take-Two felvásárolta, majd 2006 márciusában beolvasztotta a Firaxis műhelyébe, Sid Meier szárnyai alá – a Railroad Tycoon 3 és a Shattered Union már e név alatt készült.

Nos, miután, ahogy említettem, az utóbbi időkben kezd magára találni a műfaj (bár a színvonal azért még mindig hullámzó), a Kalypso Media, amely nem egy címmel jelentkezett már e területen, megvásárolta a Tropico-franchise jogait a Take-Two kiadótól, és azon frissiben meg is bízta a Haemimont Games csapatát a Tropico 3 elkészítésével. A bolgár srácokat a Guru-olvasók is jól ismerhetik, hiszen nevükhöz fűződik a Celtic Kings-széria, illetve a friss Imperium Romanum-sorozat, a Glory of the Roman Empire újragondolása. A műfajban tehát otthon vannak a szófiaiak, kérdés azonban, mihez kezdenek egy lazább, nem annyira történelmi, mint fikciós játékkal. A Kalypso mindenesetre azt ígéri, a 2009 nyarán érkező új rész a régi rajongókat és a stílussal most ismerkedőket is kiszolgálja majd (utóbbi miatt van némi félelmem), melyhez elsőrangú grafika, a franchise-ra jellemző komplexitás, és remek többszemélyes módok társulnak. Egyelőre sajnos többet nem tudunk, csak a logót kaptuk meg, ebből azért sok mindenre még nem következtethetünk... Reménykedjünk, hogy elcsípik a srácok azt a hangulatot, ami miatt annyira imádjuk a mai napig ezt a remek játékot.

Még egy apró megjegyzés: a Kalypso ügyvezető igazgatója, Simon Hellwig elárulta, hogy több fontos licencet is megvettek a Take-Two-tól, így várható tőlük pár újabb, talán meglepő és örömteli bejelentés.

(A lenti képek természetesen az első részből származnak.)