SimCity 5: álomból rémálom...A mennyországot négy szó jelentette: készül az új SimCity! Örömöm határtalan volt – egészen addig, míg meg nem láttam az első képet, és el nem olvastam az első infót: a játékot, melynek munkacíme SimCity Societies, nem a Maxis készíti, hanem a Tilted Mill. Az a Tilted Mill, amely ifjúkorom egyik kedvencét, a Caesar-szériát sikeresen kinyírta egy csapnivaló, lélektelen negyedik résszel. Jó, nem feledem, hogy a csapat készítette a Children of the Nile-t is, és a főtervező Chris Beatrice alkotta meg személyes kedvencemet, a Zeust, plusz a Pharaót, és benne volt az eredeti Caesar-szériában is, de a legutóbbi Cézár nagy mellényúlás volt. Amit pedig most megtudtunk az új SimCityről, az végképp megadja a kegyelemdöfést...

SimCity 5: álomból rémálom...Az EA szűkszavú nyilatkozata, melyben megerősítették a hírt, annyit közöl, hogy az említett SimCity Societies egyelőre munkacím; mivel a játék teljesen különbözik a SimCity 4-től, valami teljesen eltérőre akarták keresztelni, nem egyszerűen SimCity 5-nek nevezni. Az a két kép (ami egy, csak különböző napszakban), amit a Games for Windows magazin beharangozójához mellékelt a lapot kiadó 1Up.com, egész egyszerűen siralmas, és nagyon remélem, hogy csak valami vicc, a tervezés korai fázisából. Egyforma épületek, primitív modellek, szánalmas textúrák – az a fajta hiteltelen és komolytalan, infantilis látvány, ami a mostani, elkorcsosult város- és birodalomépítő palettát jellemzi. A „Societies” elnevezés és ez a kép kicsit a City Life-ot idézi, ami eleve rossz ómen, mindezt tetézte egy újabb, marketingesek által összekalapált, és teljesen „mit kezdjünk vele” mondat: „ezúttal aktív részese lehetsz a város építésének, összekovácsolva a közösséget, mely úgy tükrözi utópisztikus látomásodat, mint egy nagy szociális kísérlet.”. (Angolul is, hogy nem én hibbantam meg: „You now take an active role in construction of the city, crafting the society that reflects your vision of utopia like a grand social experiment.”)

A felháborodás a közösség részéről máris óriási, holott még alig tudunk valamit a projektről, és nyilván nem szerencsés egy játékot már látatlanban temetni, de az, hogy az új cucc magán viseli a SimCity nevet, ám attól teljesen eltér, bőven elég volt arra, hogy az összes rajongói oldal felrobbanjon. A legnagyobb és legjelentősebb portál, a Simtropolis fórumán két nap alatt 14 oldalra duzzadt a vonatkozó topic, és mindenki az asztalt csapkodja dühében, már megszületett a petíció is, melyet bárki aláírhat. Olaj volt a tűzre a már emlegetett tervező, Chris Beatrice megnyilatkozása; a rajongók ugyanis megszállták a Tilted Mill fórumát is, ahol kifejezték nemtetszésüket (az erre dedikált topicot egyszerűen így nevezve el: "Megöltétek a SimCityt!"), mire Chris koma az alábbi hozzászólást bírta tenni, idézem:

E topic túlfűtött természete és a félreinformálás veszélye miatt úgy gondoltam, jó ötlet lenne beugranom, és mondani pár dolgot. Először is, mint mindig, nagyon köszönöm a TMill és projektjeink iránti kitüntető figyelmet.

Amint az új SC piacra került, nyilvánvalóan rátok fogjuk bízni, hogy eldöntsétek, szeretitek-e, vagy gyűlölitek... vagy a kettő között álltok, vagy egyáltalán akartok-e vele játszani. Remélem, ki fogjátok próbálni, és őszintén bízom benne, nem ítélitek el látatlanul csak a címe vagy néhány webszájt előzetes spekulációja miatt.

Ám senkit nem akarok félrevezetni: ez a SimCity nem egy realisztikus város-szimuláció lesz, amely, megértem, túl sok, tekintettel magára az SC-re. E fölött senki nem huny szemet. És ha teljesen elfordultok, feldühödve egy olyan játék puszta gondolatától is, mely „SimCity” névre hallgat, de nem egy részletes, realisztikus város-szimulátor, én abszolút megértem ezt a nézőpontot, és abszolút tisztelem is. A hozzátok hasonló szenvedélyes rajongók a játékipar nélkülözhetetlen velejárói, és épp ez az, amiért a TMill engedi ezt a módját a panaszok levezetésének. De kérlek, lássátok meg ebben az iróniát – mi végül is csak egy egyszerű fejlesztőcsapat vagyunk.

Azt szeretném mondani (nem megbántva ezzel a hardcore SC-rajongókat): abszolút fel vagyunk villanyozva, hogy részesei lehetünk ennek a tiszteletre méltó szériának, és különösen büszkék vagyunk arra, amit összehoztunk, és nem kérünk elnézést azért, amit megalkottunk. S bár korábbi munkáink (melyeket sokan közületek szintén megvásároltak) bizonyára megmutatják törekvésünk irányát, ez az SimCity egy teljesen egyedi mű lesz.


Nos, eddig a tervezői szavak. Minden tiszteletem Beatrice úré, ám én akkor sem tudok elszakadni egy mondatától: ez a SimCity nem egy realisztikus város-szimuláció lesz. Sírva könyörgöm: a SimCity egy realisztikus város-szimulátor! Szakkönyvek, tudományos elméletek alapján tervezte meg annak idején Will Wright, és a mai napig felhasználják egyetemek urbanisztikai szakán oktatási segédanyagként! Ha egy játék „nem realisztikus város-szimuláció”, az nem SimCity...

Igen, kíváncsi vagyok, mi lesz ez a játék, de ha nem SimCity, akkor ne is hívják annak. Egyre kevésbé értem az Electronic Arts manővereit, pár szériát már sikeresen kinyírtak; azt felfogom, hogy Will Wright és a Maxis jelenleg a Spore-on dolgozik, és az köti le őket, de akkor hagyják a fenébe a SimCity-t. Kibírtuk eddig is a 4. résszel, melyet a rajongók, elsősorban az említett Simtropolis már amúgy is szinte teljesen átírt és kijavított, kibírnánk még egy darabig nélküle.

Természetesen figyelemmel fogom kísérni a fejleményeket, és amint tudom, be fogom mutatni a Tilted Mill új játékát, bármi lesz is az...