Előző cikkemben közöltem a játékot tervező Chris Beatrice hozzászólását, melynek egyik mondata elég szerencsétlenre sikerült, idézem: „ez a SimCity nem egy realisztikus város-szimuláció lesz.” Nos, Beatrice úr most pontosított: „Kristálytisztává kell tennem: mint minden SimCity cím, ez is városépítő játék lesz. Ez egy városépítő szimuláció. Ez egy város-szimuláció. Ez egy városi szimulációs játék. Ez egy játék, melyben városokat építesz. Csak nem a realizmusra és a részletekre fókuszál (ám egyikben sem szenved hiányt).” Hm...

Az EA Sims-divíziójának főnöke, Rod Humble szerint azért döntöttek ezen irány mellett, mert még 2004 májusában Will Wright úgy nyilatkozott, hogy tudja, a SimCity a kezdők számára túl bonyolult, és jó lenne visszavezetni a gyökerekhez, hogy bárki, aki megveszi, egyből tudjon vele játszani a műfaj ismerete nélkül is. Mivel régóta tervezték már a cuccot, és a Maxis teljes gárdája Wright mesterrel karöltve a Spore-on dolgozik, megkeresték a tervekkel azt a fejlesztőcsapatot, akik alkalmasnak látszottak a feladatra, hiszen jó pár hasonló címet kódoltak már le, és átadták nekik a projektet.

Az eddig közzétett infók alapján ez a játék nem egy SimCity-, hanem egy City Life-klón lesz: nem kell vízvezetéket fektetnünk, villamos felsővezetéket kihúznunk, ugrott a beállítható és finomhangolható költségvetés, sőt a városi tanácsnokok, azaz tanácsadóink is nyugdíjba vonultak. Semmi más dolgod nem lesz tehát, mint szétszórni pár épületet, és máris hátradőlhetsz, hogy milyen szép várost kreáltál három perc alatt. Akinek ez kell, tuti örülni fog neki – én azonban, kövezzetek meg, és nevezzetek vaskalaposnak, továbbra sem értem, hogy miért hívják akkor ezt a stuffot SimCitynek – ugyanis annak többek között épp a fent említettek voltak a sarokpontjai és fő jellemzői. Sőt, úgy tűnik, a leglényegesebb elemtől, a zónázástól, és az annak nyomán a földből kinövő épületektől is elbúcsúzhatunk, most minden egyes házat és objektumot egyenként pakolhatunk le a térképre, ami kétségtelenül jópofa dolog, csak így elsőre kicsit macerásnak tűnik, és megint: ez már akkor nem SimCity...

A munkacímben jelzett „societies”, azaz társadalmak, közösségek lényegére is fény derült: a fejlesztők azon törték a buksijukat, hogy mi teszi egyedivé az egyes városokat, mitől különbözik mondjuk Párizs és Mekka, míg végül rájöttek a hatalmas titokra: az azokat megépítő társadalom, és annak kultúrája... Nos, a játékba ezt építették be: hat „szociális energia” jelenik meg, mint amilyen a Wealth (gazdagság, jómód) vagy az Obedience (engedelmesség). A város a választott irányt fogja tükrözni, azaz például utóbbi esetében térfigyelő kamerák jelennek meg az épületeken, és településed egy orwelli metropolisszá alakul át.

Mint említettem, tanácsadóink ugrottak, a játék más csatornákon keresztül kommunikál veled, mint például a város általános légköre, vagy lakosaid viselkedése. Ha simjeid (igen, így fogják hívni a polgárokat, elvégre ugyebár ez még az a franchise) elégedetlenek, nem mennek munkába, sőt hangot is adnak nemtetszésüknek (láss: vandalizmus). Sőt különböző részfeladatokat is kapsz, melyek attól függnek, milyen „energiát” választottál, azaz ha a fent említett Engedelmesség az irány, az ezt elősegítő „küldetéseket” vállalhatsz be. Ezek a megbízatások nagyon fontosak lesznek, ugyanis a játékba implementált épületeknek, építményeknek csupán 15%-a érhető el az első kapavágáskor, a többit a választott energia és az elvégzett missziók teszik elérhetővé. Nagyjából ez gondoskodik arról, hogy többszöri nekifutásra is találj újdonságokat a cuccban.

Nos, egyelőre ennyi információhoz jutottunk, de jelentem, rajta vagyunk és dolgozunk azon, hogy a legapróbb részletekig megtudjunk mindent a projektről. Nekem egyébként csak pár bajom van a fentiekkel. Először is a kiadott képek alapján - melyeket sajnos egyelőre nem tudtunk vízjelmentesen beszerezni, de a 1up oldalán és a Simtropolis fórumán (e két oldal volt a forrása ennek a cikknek) megtaláljátok őket - a játék bűnronda. Engem leginkább a C&C Generals kezdetleges 3D-s papírdoboz-épületeire emlékeztet a látvány, de mindenképpen azt kell mondjam, legalább 2-3 évvel le van maradva. Lehet, hogy mindez kevésbé zabálja az erőforrásokat, és az is lehet, hogy az eddigiek alapján megcélzott 12 év körüli játékos korosztálynak (mert talán nekik még kihívást jelenthet ez a játékmenet) bejön, mert olyan kedves, bumfordi, a Dörmögő Dömötörhöz mellékelt, összehajtogatható mézeskalács-házikókra hajaz. Másodszor, ahogy már említettem, és gondolom, ahogy már kezdek unalmassá válni vele, ez így nem SimCity. Leginkább City Life, de van benne más egyéb is a hasonló város- és birodalomépítő cuccokból, amelyek a saját jogukon lehet, hogy működtek, és sokaknak bejöhettek, főleg az egyszerű kezelhetőség miatt, de hogy semmi köze nincs Will Wright szellemi porontyához, az is biztos.

Még egyszer hangsúlyozom: lehet, hogy a játék jó lesz, sőt biztosan el lehet vele majd szórakozni, de akkor nevezzék el bárminek, és ne próbálják beleerőszakolni egy olyan franchise-ba, amivel (lévén ebben is várost kell kreálni és menedzselni) épp hogy köszönőviszonyban van. Az EA maga alatt vágja a fát az ilyen húzásokkal, és magával ránthatja az amúgy tehetséges Tilted Mill stúdiót is. Egy többmilliós közösséggel nem kellene szórakozni, ebbe már ők is belenyúltak, például a C&C Renegade esetében, de említhetem itt a StarCraft Ghostot is, amelyet épp a közösség nyomására hagyott abba a Blizzard, mert megértették, hogy többet veszítenek a vámon, mint amit nyernek a réven. Ezen kéne csöppet elgondolkodni...