Rég volt már, hogy a Kickstarterek.hu-tól érkezett hozzám társas, de csak azért, mert kifejezetten a Mercahantsre vártam, ami mindenhol csúszott egy kicsit. Még a Kickstarter-kampány során kinéztem magamnak a társast, amit aztán a Honey Buzz után csak még jobban vártam és vágytam: külsejében egy nagyon masszív, rendkívül igényes kereskedős, munkáslehelyezős játéknak tűnt, a Deluxe kiadás komponenseivel szinte lemászva az asztalról, így nem volt kérdéses, hogy ha lesz rá mód, erre bizony benevezek. Visszatérve a Honey Buzzra: ügyesen láncolt mechanikai elemek összessége, elképesztően jól dizájnolt és igényes, minőségi kivitelben, ami egyből megragadja az embert, hogy utána a játékmenet rántsa igazán magával. Nos, első ránézésre a Merchants of the Dark Road még feljebb emeli azt a bizonyos lécet, és bizony másodikra sem ejti lejjebb.   

Merchants of the Dark Road

  • Hazai partner: Kickstarterek.hu
  • Kiadó: Elf Creek Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 3,09/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Kickstarterek.hu-nál a Deluxe 38 000, a normál kiadás 20 000 forint

Bár a Deluxe változat már elfogyott, ez többek között igazából fejlesztett komponenseket jelent a tokenek helyett (és például még jobb, sorszámozott dobozt), és szerencsére külön még beszerezhető egy csomag, ami ezt nagyban megoldja. Tehát, a képeken szereplő elemek nem minden esetben (például lámpások és kvarc) azonosak a normál változatban lévőkkel, sőt külön a fémpénzekre is beruháztam, így azok is a tokeneket kiváltva kerültek asztalra. Ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mert az asztalkép emiatt megváltozik, de olyan szempontból nem változtat a lényegen, hogy a játékmenet, a mechanikák összessége ettől függetlenül ugyanaz marad, csak fém- és műanyag komponensek helyett (a megszokottnál szintén jobb minőségű) tokenek kerülnek a játéktérre. Komponensből pedig van bőven, ahogy a több darabból összeállítható játéktábla sem apró.  

Megyünk kereskedni

Nem apró, ellenben számos helyszínt kapcsol egybe, amik között aztán a kereskedők útvonala halad. Merthogy a játékban kereskedőket alakítunk, akik Lumi sajátos, túlnyomóan fagyos és sötét világában igyekeznek érvényesülni, miközben portékát és utasokat szállítanak kíséretük társaságában. Így kell helytállni egy barátságtalan és zord vidéken, 13 hét, avagy forduló során, mindegyik alkalommal 4 szegmensre bontva a játékmenetet. Ehhez a fix helyszíneken felül mindig 4 városka áll még rendelkezésre (öt darab, 2 oldalas lapka biztosítja a random látogatható lakóhelyeket), miközben a kereskedők egy lovaskocsival, minimum egy induló árucikkel kezdik el az utazást, amely kockahasználattal, kvarckristályokkal, lámpásokkal és patkóval, karavánokkal és sok-sok kereskedéssel dönti el a játék végére, hogy ki a legjobb kalmár a vidéken.

A négy fázis a következő: tervezés, mozgatás, aktiválás, pihenés. Az utolsó a legszolidabb, hiszen akkor csak rendet rakunk az asztalon, hogy mindenből legyen friss, elérhető tartalom. A tervezés pedig a felvezetés minden máshoz, elvégre a kereskedők adott számú éjkockával és egy darab világító kockával indulnak, majd fordulónként egy éjkockát használva terveznek. Ekkor nemcsak egy kezdő akcióhatás dől el (például kapunk egy árucikket a készletünkbe, esetleg lámpást vagy pénzt), de az is, hogy a mozgatás során hány mezőt lépünk. Ekkor a városok közötti útszakaszon haladva választjuk meg célunkat (a patkót itt tudjuk bevetni a plusz lépés érdekében), majd a kockát vagy világító kocka használata esetén a kockákat letéve aktiváljuk azt a helyszínt, aminek a hatásait szeretnénk kihasználni. Amennyiben világító kockát is használunk, két helyszínt is aktiválunk, akkor a közöttük lévő kisváros hatását is megkapjuk, ami sok esetben kifejezetten jövedelmező lehet. Így szerzünk pénzt, árucikkeket, extra kockákat, patkót, lámpást és kristályt, amik valamilyen formában minden esetben a dolgunkat könnyítik, esélyeinket növelik. Merthogy mire eljő a 13. hét, nekünk minél több árucikket és utast kell leszállítanunk a megfelelő célhelyszínre.

Utazáskor és aktiváláskor ugyanis nem mindegy, hogy mit választunk. A feketepiacon jó cuccokhoz juthatunk, a kocsmából új embereket vehetünk magunkhoz, akik maguk is kérnek némi ellátmányt, de cserébe adnak is valami extrát. És akkor még a romoknál is begyűjthetünk izgalmas hozzávalókat, sőt a további helyszíneken rendeléseket vehetünk fel, de győzelmi pontokat hozó küldetéskártyákat is begyűjthetünk. Időnként pedig karavánt indíthatunk a levágások és normál utak bejárásával, amikre jobb esetben a többi játékos is becsatlakozhat, utazáskockákkal aktiválva a büntetéseket és jutalmakat, mielőtt elérnek céljukhoz, ahol az utasokat leszállítva, a rendeléseket teljesítve aztán megkapják fizetségüket. Így lehet egyre több presztízsre szert tenni, amivel aztán kiderül, hogy ki volt a legjobb kereskedő. Mert végén a presztízs vagy a pénz és a győzelmi pontok együttese határozza meg a nyertest.

Lejön az asztalról

Két dolog van, ami nálam elsőre jellemezte a Merchants of the Dark Roaddal történő ismerkedést. Az egyik az a kifejezett agyvihar, amikor első átolvastam a szabályfüzetet és próbáltam értelmezni a leírtakat. Annyi minden van a játékban, és annyi extra információt kapunk kis idézetek és történelmi ismeretek formájában, hogy egyből valami mém jut az ember eszébe, ahogy igyekszik összerakni magában a kirakós darabkáit. Aztán csak összeáll minden, és bizony itt is érvényes, hogy egy nagyon logikusan és szépen felépített mechanikáról van szó, ami adja magát, ha már tisztában vagyunk az alapjaival, viszont olyan sok a lehetőségünk, annyira változatos módokon állhatunk neki a feladatok teljesítésének, hogy ember legyen a talpán, aki már az első pár alkalommal átlát mindent, és nemcsak tudja a számára megfelelő stratégiát, de hiba nélkül le is nyomja a saját köreit. Biztos, hogy mi is benéztünk egy-két dolgot, vagy legalábbis nem lepődnék meg rajta, ha így történt. Kísérő állatok, akiknek képességeit a kvarcok aktiválják, számos kocka és lehetőség, vagy éppen hatás: a Merchants egy nagyon izgalmas, nagyon változatos, nagyon jól felépített társasjáték, ami ráadásul nemcsak mechanikáját, de dizájnját és koncepcióját tekintve is remekmű.  

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Merthogy az Elf Creek Games korábbi játékai sem mutattak egyszerűen, de a Merchants of the Dark Road minden eddigi látványvilágot felülmúl, emellett abszolút illeszkedik a témához. Ahogy említettem, a Deluxe komponensei erre rátesznek egy nagy lapáttal, de már az alap tokenek is kimondottan igényesek, miközben maga a tábla, a játék hangulat- és színvilága, artdizájnja nem változik. Ha pedig a fa hintók, a fém patkók, a 3D kristályok és lámpások az asztalra kerülnek, az valami kisebb csoda, miközben életre kel Lumi varázslatos világa és a kereskedők vándorlása. Kihagyhatatlan élmény, kellően mély és változatos játékmenettel, aminek megismeréséhez számos játékalkalom szükséges, ezt az utazást/ezeket az utazásokat pedig jó eséllyel egyik résztvevő sem fogja egyhamar elfelejteni. Akinek kicsit is sikerült felkelteni az érdeklődését, az mielőbb csapjon le a játékra, amihez a Kickstarterek.hu saját, magyar, minőségi, nyomtatott szabályfüzetet küld, emellett szívből ajánlom a Deluxe komponenseket. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játék szabályaihoz alapvetően angol nyelvtudás vagy magyar szabályfüzet szükséges, de a játék maga főleg ikonokkal kommunikál.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát