Sajnos nagyon sok játék van, amiben lenne ugyan potenciál bőven, de egy-egy elhibázott döntés az egész végeredményt tönkrevágja, annyira, hogy az adott programot többet nem igazán szeretnénk a gépünkbe tenni. Bár nagyon sok hibát lehet elkövetni egy fejlesztés során, az alábbi öt tényezőt minden játékkészítőnek figyelembe kellene venni, mert ahogy azt a példa mutatja, sajnos néha a legjobb szándéknak is katasztrofális végeredménye van. Íme öt fejlesztői döntés, ami elronthat egy játékot!

Vacak sztori

Személy szerint nem értek egyet David Jaffe azon állításával, miszerint a videojáték abszolút alkalmatlan média egy összetett üzenettel megtoldott történet elmesélésére, de azért be kell látnunk, hogy van némi igazság a God of War atyjának szavaiban. Egy film vagy egy könyv sokkal könnyebben el tud mondani egy sztorit, mert nem kell közben interaktívnak és szórakoztatónak is lennie, ellenben egy játéknak ott kell tudni tartani a monitor előtt, és ha nem történik benne más a sok dialóguson kívül, akkor a játékosok többsége interaktív filmnek titulálja az alkotást és nem foglalkozik vele többet. Természetesen létezik arany középút, és nagyon sok jó történettel megáldott játék jelent már meg, de ha valaki játékkészítőként szeretne nagy mesemondót játszani, nincs könnyű helyzetben.

Nem is az tehát a gond, ha egy játék nem akar történetet mesélni. Sokkal kiábrándítóbb ugyanis, ha erőlködve kipasszíroz magából valamilyen izzadságszagú, dögunalmas forgatókönyvet, melyet aztán a játékosok pillanatok alatt darabokra szednek. Ha pedig a fejlesztőkbe annyi önkritika sem szorult, hogy ne vegyék komolyan magukat, jaj szegény játékuknak! Remek példa erre a Resident Evil-sorozat utóbbi pár része. Az ötödik rész még szódával elment, de a hatodikban látható családi melodráma nem azért fakasztott könnyre bennünket, mert annyira megérintett, hanem mert olyan komikusnak tűnt, ahogy az egyik női karakter folyton ölelgetni és csitítgatni próbálta a nedves trutymót termelő, pókszabású óriásszörnnyé mutálódott húgát. De felhozhatnánk a szintén japán Final Fantasy-szériát is, ami a XIII óta valahogy nem talál magára.

S hogy mennyit számít, ha egy történet mégis jó? Nos, ott van mondjuk a Spec Ops: The Line, ami egy teljesen átlagos TPS, de a kiváló narratíva és a súlyos kérdéseket boncolgató sztori minden hibájával együtt kiemelkedő alkotássá teszi. Ha tehát nem értünk a történetmeséléshez, ne erőltessük, vagy vegyük poénra, ahogy mondjuk a Far Cry 3: Blood Dragon.

Nincs vége a játéknak

Képzeljétek el, hogy kedvenc játékotok utolsó pályáját rójátok. Zsigereitekben érzitek, hogy közel a vég, lélekben felkészültök a katarzisra, s az odáig vezető, mindent eldöntő harcra. Aztán egyszer csak véget ér a móka, és kaptok egy kedves kis üzenetet, hogy hű, most aztán de jót játszottatok, csak épp a játék befejezéséhez meg kell vennetek az Epikeszt Ending indö Gálákszí Evör című DLC-t,igen jutányos, 99,99 eurós áron.

Rémálom, amiből mindjárt felébredünk? Nem. Ma mindez valóság.

Persze nem ilyen drasztikus módon, fent barokkosan túloztunk. De ettől még tény, hogy mondjuk egy Dead Space 3 ezerszer jobb lehetett volna, ha a kiadó nem áll elő a DLC-be bujtatott befejezés siralmas ötletével. És persze ide sorolható a sokat ekézett Mass Effect 3 is, ami ugyan nem egészen így tervezte a pályafutását, de végül mégiscsak egy ingyenes kiegészítőben kellett magyarázatot adnia a minden logikát kukába dobó lezárására (megjegyzem, nem járt sikerrel). Rokon megoldás továbbá a Metro: Last Light Ranger DLC-je, amit előrendelőként kaphatunk meg, vagy utólag fizetve érte. S hogy mit tartalmaz? Á, semmi különöset, csak épp a legnehezebb fokozatot, ami minden rajongót érdekel…

Mondhatjuk végül is, hogy ettől maga a játék nem lesz konkrétan rosszabb, mert a játékelemek a helyükön maradnak, és a sztori is majdnem kerek, csak a végét csípik le a kapzsi pénzemberek. De mivel a tizenezreket asztalra tevő játékosban a játék befejezése utáni érzés marad meg legmarkánsabban, ezért igenis ront a dolog az élményen, és a keserű szájíz kihat a hosszú távú emlékezetre.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2