Egy párizsi sajtóesemény keretén belül pár szerencsés élőben is megtekinthette a Watch Dogs egy félórás demóját, melyet PlayStation 4-en futtattak a Ubisoft munkatársai, valós időben. A játék az év egyik legnagyobb durranásának ígérkezik, az eddigi vélemények szerint méltó vetélytársa lehet a Grand Theft Auto V-nek.

A sztori szerint egy Aiden Pearce nevű hackert alakítunk, aki a közeljövő Chicagójában küzd egy, az emberiséget technológiai eszközökön át irányító összeesküvő csoport ellen. Aidenről a fejlesztők nem szívesen beszéltek, csak annyit árultak el, hogy régen történt velem valami, ami miatt agyára ment a biztonságtechnika. Az mindenesetre biztos, hogy hősünk nem mindennapi figura: egy különleges, telefonszerű kütyüvel minden járókelő személyes adataihoz hozzáfér, sőt, a környezetét is képes befolyásolni -- ez azonban nem újdonság, már a legkorábbi játékmenet-bemutató is a Watch Dogs sokoldalú, interaktív megoldásaival nyitott.

Sokkal fontosabb, hogy a körülöttünk lévő világ él: minden egyes NPC-nek saját élete, személyisége van, amit a Watch Dogs egy részletes (és minden bizonnyal gigantikus) adatbázis alapján generál. Jonathan Morin kreatív feladatokért felelős igazgató szerint a játék véletlenszerűen felépített történései egyediek és megismételhetetlenek, például sosem történik kétszer ugyanúgy egy rablás. Morin kifejtette, hogy míg a legtöbb sandbox akciójátékban a környező nem játékos karakterekre az emberek hajlamosak robotként tekinteni, a Watch Dogsban ez nem fog menni, mert túl valóságos a körítés. Hogy beavatkozunk-e a körülöttünk kialakuló, másokat veszélyeztető helyzetekbe, persze rajtunk áll, bár Danny Belanger főtervező szerint a valóságban sem hagyunk figyelmen kívül egy szemünk előtt lezajló gyilkosságot.

Bár a történetről nem sok derült ki, annyit megtudtunk, hogy a mellékes, fent említett véletlenszerűen generált feladatok során látványos lesz Aiden jellemének fejlődési íve, mely minden bizonnyal a sztori alakulására is kihat majd. A fejlesztők a Far Cry 3-at hozták fel példaként, melyben ugye szintén a szemünk láttára alakulát át a fiatal, meggondolatlan Jason vérengző fenevaddá.

A játékmenettel kapcsolatban is kiderült néhány újdonság. Először is, Chicago hatalmas és szabadon bejárható, de azért nem ússzuk meg az Assassin's Creedből ismerős felderítést. Kétféle hackelési szint van: a kisebb autók feltörését vagy telefonok, bankkártyaadatok ellopását jelenti, azaz a város életét csak érintőlegesen befolyásoló akciókat. Ugyanakkor, ha hozzáférünk a Chichago számítógépes reendszerét felügyelő Central Operating Systemhez, nagyobb dolgokba is beavatkozhatunk, például megvariálhatjuk a közlekedési lámpák fényjelzéseinek sorrendjét, vagy eltéríthetünk egy vonatot a menetrendjétől. Csakhogy a CTOS-be nem könnyű belenyúlni: ahhoz, hogy sikerrel járjunk, fel kell kutatnunk a város adatközpontjait (ezek általában nagy szerverépületek, tele őrökkel) és aktiválnunk őket. Egy-egy adatközpont elérhetővé teszi a hozzá kapcsolódó régió CTOS-réseit, ezzel korlátozva kicsit a játékosok azonnali ámokfutását.

Érdekesség, hogy ha beavatkozunk egy bűnügybe és ezért lefényképeznek bennünket, akkor az arcunk bármikor megjelenhet a hírekben, mint egy gyanúsított képe, és ez igencsak betehet mondjuk a vásárlásnak, hisz az eladó nem örül, ha egy körözött szökevény kér tőle kávét. Igen, vásárlás: a játék összes boltjába betérhetünk, hogy alapanyagokat, hozzávalókat vegyünk, amiket aztán fegyverekké, bombákká, csapdákká alakíthatunk.

Ami a multiplayert illeti, lesz tradicionális kompetitív mód is, de sokkal érdekesebbnek tűnik a Dark Souls ihlette kooperatív komponens, melynek segítségével "meglátogathatjuk" más játékosok Chicagóját, és segíthetünk nekik, ha épp úgy hozza a szükség. Ennek mikéntjéről sajnos nem sok derült ki, de jó tudni, hogy a készítők nem félnek kreatívan hozzáállni a dologhoz. S ha már szóba jött a multi, érdemes tudni, hogy a Watch Dog nem lesz rövid játék: bár pontos statisztikák nincsenek, a Ubisoft Montreal úgy 80 órában határozta meg a szólista mód kimaxolását.

Mindehhez vegyük hozzá a vadiúj képeken is látható, gyönyörű (bár nyilván feljavított) grafikát, a sok-sok vezethető járművet (motorok!), és megkapjuk az év talán legvárósabb sandbox játékát -- persze szigorúan a GTA V mögött. A Watch Dogs megjelenése novemberben várható, PC-re, PlayStation 3-ra és 4-re, Wii U-ra (!) és persze Xbox 360-ra.

Watch Dogs -- Megjelenés: 2013. november 22. -- Gépigény: nem ismert